2024-10-03, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeloxar
Sg detta nr jag skte p henne

https://granskningornskoldsvik.com/t...t=print-search

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...t-arne-gavelin.

Citat:
Turerna kring Arne Gavelin frn Seltjrn utanfr Bredbyn som sattes under frvaltare har varit mnga. Frst efter ett r visade det sig att han aldrig behov av frvaltare. Nu kommer Hgsta domstolen att ta upp rendet fr att prva skadestndet.
Citera
2024-10-03, 12:32
Medlem
percolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeloxar
Sg detta nr jag skte p henne

https://granskningornskoldsvik.com/t...t=print-search
---
Naturligtvis kommer inte Linda Walegren att anska om att frvaltarskapet fr Arne Gavelin skall upphra. Hennes incitament r precis tvrtom. Desto mer syssloml hon har i Arnes rende, desto fler timmar kan hon skriva och sedan fakturera viks kommun fr. Det r fortfarande oskert hur mycket av den faktureringen som lastar Arne Gavelin. Under alla omstndigheter lastar mellanskillnaden oss skattebetalarna.
---
Min fetning.
Citera
2024-10-03, 12:36
Medlem
percolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elpo50
Jag undrar om inte frldrarna varit verfrjvliga hr. De erknner ju att de varit gapiga samt hotat att misshandla personal, mannen var visst dmd. Kan tnka mig att det varit helt omjliga att ha att gra med och att det inte gtt att fixa personal t Therese.
Kommunen har nog anlitat en sketchy frvaltare fr att bli av med problemet.

Frvaltaren fick nog extra betalt av Degerfors kommun fr att lsa fallet med oortodoxa metoder.
De provocerar fram helt sunda och riktiga reaktioner hos anhriga fr att sedan vnda det emot anhriga s dessa framstr som bovarna i dramat. Det r det som r det verjvliga hr, att man manipulerar och intrigerar och p s stt lyckas f sin vilja fram. De provocerar fram en situation de sedan tjnar p.
Citera
2024-10-03, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av percola
De provocerar fram helt sunda och riktiga reaktioner hos anhriga fr att sedan vnda det emot anhriga s dessa framstr som bovarna i dramat. Det r det som r det verjvliga hr, att man manipulerar och intrigerar och p s stt lyckas f sin vilja fram. De provocerar fram en situation de sedan tjnar p.

Det ligger mycket i det - hur mnniskor till slut brister i ohllbara situationer. Enligt UGs reportage brast det fr pappan nr socialtjnsten i Degerfors kommun tillsammans med dvarande frvaltaren flyttade Therese till en egen lgenhet i kommunen. De ljg fr Therese och sa att "de skulle ka och kpa hamburgare". I sjlva verket flyttade de Therese utan att varken hon sjlv eller frldrarna visste om att det skulle ske.

I efterdyningarna av det hr tappade pappan vid ett tillflle behrskningen utanfr nya lgenheten, htte en knuten nve mot en assistent och uttalade ett verbalt hot.
Jag r 100% sker p att det har frfljt frldrarna genom hela processen.
Och jag vet att jag sjlv skulle ha kunnat gra precis samma sak, nr man blir utesluten frn allt som varit ens liv.

Frldrarna har dessutom frlorat en andra dotter i en hjrntumr.
Finns det ingen frstelse fr trauman, bindningar, utmaningar, knslor och reaktioner? Ska inte personal inom just Socialtjnsten kunna sttta mnniskor i svra situationer?

Till slut ville de helt klart bara bli av med hela rendet, och d kommer ett bolag som Optio in.

Otroligt dligt hanterat av Degerfors kommun, frvaltare, Optio, och ven assistansbolaget Kura?
Verkar vara en affrsid att Optio omlokaliserar sina klienter till t ex rnskldsvik, samordnar sina renden geografiskt, isolerar klienterna frn omvrlden, engagerar Kura som assistansbolag och sedan tar in pengar.
Nrmast att betrakta som mnniskorov, i mina gon.
Therese blev avskuren och isolerad frn allt vad anhriga och ntverk heter, 65 mil hemifrn. Fick inte ens ha telefonkontakt. Ingen daglig verksamhet.

Och ingen instans eller myndighet sger sig kunna rdda i rendet, p g a en massa cirkelresonwmang kopplat till lagstiftning.

Hr finns S mycket som r rttsoskert. Och/eller rena vergrepp.
Citera
2024-10-03, 12:59
Medlem
Pengar tjnas det

https://proff.se/bokslut/optio-ab/-/.../2K3KYQXI5YCQA
Citera
2024-10-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av percola
---
Naturligtvis kommer inte Linda Walegren att anska om att frvaltarskapet fr Arne Gavelin skall upphra. Hennes incitament r precis tvrtom. Desto mer syssloml hon har i Arnes rende, desto fler timmar kan hon skriva och sedan fakturera viks kommun fr. Det r fortfarande oskert hur mycket av den faktureringen som lastar Arne Gavelin. Under alla omstndigheter lastar mellanskillnaden oss skattebetalarna.
---
Min fetning.

Arne Gavelin - vem fakturerar vem - r det Linda eller Optio som fakturerar?

O fakturerades Arne eller kommunen? Arne hade ju egna pengar - exakt den typ av
indirekta klienter som r Optios drmklienter - dr man kan debitera utan annan
kontroll n av verfrmyndaren som inte bryr sig om inte ngot sticker i gonen
o om ens d - de har mnga rsbesked att g igenom

Men om Arne inte behvde frvaltare - hur kunde domstolen g med p detta - finns
det mened i bakgrunden - falska intyg - snt r ju straffbart i sig
Senast redigerad av SC430 2024-10-03 kl. 13:07.
Citera
2024-10-03, 13:12
Medlem
Skumraskfretag har satt i system att hitta kryphl i lagstiftningen och utnyttja utsatta vars frmga att driva rttsprocesser de vet, r begrnsad. De r inte bttre n telefonbedragare och sen fr skattebetalarna st fr kostnaderna.

Fretaget O r som opium fr de kommuner och dess fretrdare som anlitar dem. En quick fix, fr fr att lsa bristen p frvaltare/gode mn. Dr man hellre anlitar skumraskfretag med dunkelt frflutet n att lngsiktigt finna bttre lsningar p problemet.

Ibland gr det s fel (som visselblsaren i Arvika fick erfara) att tjnstemn hellre angriper mnniskor som ptalar brister och felaktigheter, fr att rdda sitt eget skinn, n tar ansvar fr de tjnstefel som begtts. Vilket r en naturlig fljd av bristen p tjnstemanna ansvar. Det rder total ansvarslshet som fr fortstta r efter r.
Citera
2024-10-03, 17:03
Medlem
Fy fan 😡
Citera
2024-10-03, 17:47
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Gangstern/frvaltaren Linda Walegren p Optio har varit i blsvder frr nr hon slde en gammal bondes maskinpark utan att redovisa ngonting, dr uppe i rnskldsvik. Vid ett annat tillflle stal hon 9000 kronor frn honom.

https://evagesfunderingar.wordpress....-arne-gavelin/

r det ngon som har Linda Walegrens adress eller kanske en bild p henne?

P Google finns en med det namnet som r 51 r och bor i Eskilstuna, kan det vara hon tro?
Citera
2024-10-03, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martingal
Det ligger mycket i det - hur mnniskor till slut brister i ohllbara situationer. Enligt UGs reportage brast det fr pappan nr socialtjnsten i Degerfors kommun tillsammans med dvarande frvaltaren flyttade Therese till en egen lgenhet i kommunen. De ljg fr Therese och sa att "de skulle ka och kpa hamburgare". I sjlva verket flyttade de Therese utan att varken hon sjlv eller frldrarna visste om att det skulle ske.

I efterdyningarna av det hr tappade pappan vid ett tillflle behrskningen utanfr nya lgenheten, htte en knuten nve mot en assistent och uttalade ett verbalt hot.
Jag r 100% sker p att det har frfljt frldrarna genom hela processen.
Och jag vet att jag sjlv skulle ha kunnat gra precis samma sak, nr man blir utesluten frn allt som varit ens liv.

Frldrarna har dessutom frlorat en andra dotter i en hjrntumr.
Finns det ingen frstelse fr trauman, bindningar, utmaningar, knslor och reaktioner? Ska inte personal inom just Socialtjnsten kunna sttta mnniskor i svra situationer?

Till slut ville de helt klart bara bli av med hela rendet, och d kommer ett bolag som Optio in.

Otroligt dligt hanterat av Degerfors kommun, frvaltare, Optio, och ven assistansbolaget Kura?
Verkar vara en affrsid att Optio omlokaliserar sina klienter till t ex rnskldsvik, samordnar sina renden geografiskt, isolerar klienterna frn omvrlden, engagerar Kura som assistansbolag och sedan tar in pengar.
Nrmast att betrakta som mnniskorov, i mina gon.
Therese blev avskuren och isolerad frn allt vad anhriga och ntverk heter, 65 mil hemifrn. Fick inte ens ha telefonkontakt. Ingen daglig verksamhet.

Och ingen instans eller myndighet sger sig kunna rdda i rendet, p g a en massa cirkelresonwmang kopplat till lagstiftning.

Hr finns S mycket som r rttsoskert. Och/eller rena vergrepp.

Och framfrallt s handlar det ju inte om en konflikt mellan Therese och frldrarna. Ingenting tyder p att deras relation varit s dlig s hon behvt skyddas frn dem.

Jag har all respekt fr att det r tufft att hantera arga anhriga - men lsningen fr ju aldrig bli att kasta den mest utsatta rakt i gapet p vargarna.
Citera
2024-10-03, 18:51
Medlem
ckliga fanskapet p Kura Omsorg.

https://kuraomsorg.teamtailor.com/pe...ele*ne-n*lsson

Kura omsorg har tagit bort "team" sidan p deras hemsida, begrnsat kommentarer p instagram/facebook.

Hennes privata fb

https://www.facebook.com/madele*ne.n*lsson.10

*= i
Citera
2024-10-03, 19:40
Medlem
kl4sseKocks avatar
En stor medalj till frken Montelius & Co som inte gav upp, i programmet framgick det inga direkta anledningar att f skyddad identitet och stnga henne ute frn familj och vnner.

Vilken vidrig krring till hxa hoppas hon brnns p bl L*nda!
Senast redigerad av kl4sseKock 2024-10-03 kl. 20:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in