Citat:
Ursprungligen postat av
percola
De provocerar fram helt sunda och riktiga reaktioner hos anhriga fr att sedan vnda det emot anhriga s dessa framstr som bovarna i dramat. Det r det som r det verjvliga hr, att man manipulerar och intrigerar och p s stt lyckas f sin vilja fram. De provocerar fram en situation de sedan tjnar p.
Det ligger mycket i det - hur mnniskor till slut brister i ohllbara situationer. Enligt UGs reportage brast det fr pappan nr socialtjnsten i Degerfors kommun tillsammans med dvarande frvaltaren flyttade Therese till en egen lgenhet i kommunen. De ljg fr Therese och sa att "de skulle ka och kpa hamburgare". I sjlva verket flyttade de Therese utan att varken hon sjlv eller frldrarna visste om att det skulle ske.
I efterdyningarna av det hr tappade pappan vid ett tillflle behrskningen utanfr nya lgenheten, htte en knuten nve mot en assistent och uttalade ett verbalt hot.
Jag r 100% sker p att det har frfljt frldrarna genom hela processen.
Och jag vet att jag sjlv skulle ha kunnat gra precis samma sak, nr man blir utesluten frn allt som varit ens liv.
Frldrarna har dessutom frlorat en andra dotter i en hjrntumr.
Finns det ingen frstelse fr trauman, bindningar, utmaningar, knslor och reaktioner? Ska inte personal inom just Socialtjnsten kunna sttta mnniskor i svra situationer?
Till slut ville de helt klart bara bli av med hela rendet, och d kommer ett bolag som Optio in.
Otroligt dligt hanterat av Degerfors kommun, frvaltare, Optio, och ven assistansbolaget Kura?
Verkar vara en affrsid att Optio omlokaliserar sina klienter till t ex rnskldsvik, samordnar sina renden geografiskt, isolerar klienterna frn omvrlden, engagerar Kura som assistansbolag och sedan tar in pengar.
Nrmast att betrakta som mnniskorov, i mina gon.
Therese blev avskuren och isolerad frn allt vad anhriga och ntverk heter, 65 mil hemifrn. Fick inte ens ha telefonkontakt. Ingen daglig verksamhet.
Och ingen instans eller myndighet sger sig kunna rdda i rendet, p g a en massa cirkelresonwmang kopplat till lagstiftning.
Hr finns S mycket som r rttsoskert. Och/eller rena vergrepp.