Citat:
Ursprungligen postat av
Darmann
Det är dock inte själva onanin i sig som är det mest ohälsosamma, utan det är hyperstimulin från porren. Kombinationen av onani och porr samtidigt resulterar i sjuka dopaminspikar, i klass med de man får från kokain om jag inte missminner.
Lyckades vara utan porr i 45 dagar och mådde helt sjukt bra på alla sätt och vis. Måste försöka det igen, men det är lättare sagt än gjort.
Jag klarade 3 dagar, sen spelade det ingen roll vad man gjorde, det var bara sex/porr i skallen och man kunde inte koncentrera sig på någonting. Sjukt irriterande bara. Kan inte tänka mig att det tillståndet skulle göra någon lyckligare, bara mer frustrerad.
Jag tror att dompamintillverkningen ökar i relation till vad du gör. Runkar du 2 ggr dagligen sedan du var 14 så kommer givetvis kroppen sedan länge producera mer dopamin än de som runkar 1 gång / veckan. Slutar du te.x runka eller träna så kommer dopamintillverkningen också minska eftersom kroppen märker att den inte behöver det i samma utstäckning, dvs du kommer inte kunna gå runt och vara "hög" (och glad) pg.a att du har en massa "oanvänt" dopamin.
Att bryta mönster kan dock vara bra, och det i sig kanske gör någon lyckligare om denna tycker att mönstret blivit någonting som man mår dåligt över.