2015-10-08, 00:10
Medlem
Under---18s avatar
Kommer bli problem i framtiden när allt handlar om att bli stimulerad efter 5 sekunder. Märks på mobiltelefoner och spel.

Problemet är bara vad man ska göra när allt blir så tråkigt
Citera
2015-10-08, 00:14
Medlem
Darmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy
Hur är det naturligt? Att ha sex är naturligt men onani är verkligen inte naturligt för oss. Det släpper mkt dopamin och på ett onaturligt "quick fix" sätt.
Det är dock inte själva onanin i sig som är det mest ohälsosamma, utan det är hyperstimulin från porren. Kombinationen av onani och porr samtidigt resulterar i sjuka dopaminspikar, i klass med de man får från kokain om jag inte missminner.

Lyckades vara utan porr i 45 dagar och mådde helt sjukt bra på alla sätt och vis. Måste försöka det igen, men det är lättare sagt än gjort.
Citera
2015-10-08, 00:20
Medlem
Det är knappast så enkelt som att dopaminet skulle fixa allt. Vi har massor av olika receptorer, hormoner och signalsubstanser som påverkar humöret och när det gäller just depressioner så är det oftast kopplat till serotonin.
Det är just därför som "antidepp"-piller hämmar återupptaget av serotonin.

Alla som tagit stora doser MDMA vet dessutom att man kan må bättre än man någonsin kunnat föreställa sig genom att frisätta serotonin och oxytocin.

Lyckan man känner efter sex och träning är för den delen verkligen inte bara kopplat till dopaminfrisättning utan mestadels en effekt av endorfin-hormoner.

Sen håller jag såklart med om att hålla sig undan droger, motionera och umgås med folk är det bästa man kan göra om man är deprimerad för att komma tillbaka (förutsatt att man ens klarar av att göra det) men att det bara skulle bero på ökade dopaminnivåer är rent skitsnack.
Citera
2015-10-08, 00:21
Medlem
Machinerators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
I min senaste svacka för några år sen hjälpte inte träning ett dugg. Gick långa promenader varje dag. Visst det höll ju en i trim men depressionen var för stark.
Promenader är för kärringar. Du kan inte mena allvar när du säger att din träning var promenader.
Träning börjar med jogg på minst 5km alternativt ett hårt styrkepass exempelvis.
Citera
2015-10-08, 00:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Machinerator
Promenader är för kärringar. Du kan inte mena allvar när du säger att din träning var promenader.
Träning börjar med jogg på minst 5km alternativt ett hårt styrkepass exempelvis.

Jag vet vad träning är eftersom jag hållt på med löpträning själv. Min poäng var att det inte är så enkelt som TS vill få det till.
Citera
2015-10-08, 00:26
Medlem
Räcker med att dra ned på "belöningarna" till säg, en gång i veckan. Ex onsdagsshopping, fredagssex, lördagsgodis osv. Då hinner man längta, bygga upp förväntan och ta till sig belöningen på rätt sätt. Det är när man har för lättillgängliga belöningar som man blir för van och belöningscentrat ger mindre effekt.
Citera
2015-10-08, 00:27
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:

Läs en bok innan du uttalar dig!!
Citera
2015-10-08, 00:29
Medlem
Machinerators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Läs en bok innan du uttalar dig!!
Läsning? Jag pratar om träning och hur pass promenader inte kan förväntas ha samma effekt över depression som intensivare former.
Citera
2015-10-08, 00:35
Medlem
Citat:
Läsning? Jag pratar om träning och hur pass promenader inte kan förväntas ha samma effekt över depression som intensivare former.

Nu får man lite perspektiv på de som kämpar med sin övervikt och depression när dom tar till sådana extrema träningsmetoder som promenader och läsning.
Citera
2015-10-08, 00:38
Medlem
Citat:

Endorfin-knarkaren har talat..

Om du tror att det är så enkelt som att hård träning = bättre effekt så är du helt fel ute.
Trädgårdsarbete har visat sig ha enormt bra effekt på depressioner och det är knappast gräva stora diken som testats utan helt enkelt att ta hand om några växter, pula lite med jorden och se det växa som fungerar.
Depressioner är ofta en effekt av långvarig, stark ångest och då fungerar något som sysselsätter hjärnan, får dig att aktivera kroppen och är lugnande ofta väldigt bra för att minska ångesten och med minskad ångest så blir depressionen lättare att uthärda och den onda cirkeln är bruten.
Citera
2015-10-08, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Endorfin-knarkaren har talat..

Om du tror att det är så enkelt som att hård träning = bättre effekt så är du helt fel ute.
Trädgårdsarbete har visat sig ha enormt bra effekt på depressioner och det är knappast gräva stora diken som testats utan helt enkelt att ta hand om några växter, pula lite med jorden och se det växa som fungerar.
Depressioner är ofta en effekt av långvarig, stark ångest och då fungerar något som sysselsätter hjärnan, får dig att aktivera kroppen och är lugnande ofta väldigt bra för att minska ångesten och med minskad ångest så blir depressionen lättare att uthärda och den onda cirkeln är bruten.

Grejen är väl att träning har så många bra effekter oavsett om man gillar att träna eller ej. Men om man hatar att odla, så vad ger det då?
Citera
2015-10-08, 00:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Samtidigt som ni:
- Tränar
- Äter hälsosamt
- Umgås med folk

Onaturlig stimulation bränner ut belöningssystemet och gör folk omedvetet deprimerade.
Våga stå emot frästelsen och börja njut av livet igen, så som det är menat att vara!

Kanske lite tufft i början, men tro mig, det är värt det

Usch låter oshälsoamt varför måste man träffa folk för? Varför måste jag äta nyttigt, hatar att laga mat och träna är ju bara ansträngande. Låta mig dö en pessimistiskt otränad asocial bitter jävel i ung ålder, då blir jag riktigt lycklig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in