Citat:
Ursprungligen postat av
McCarthy01
Har sagt länge att det uppkopplade och stressiga, samt konkurrensinriktade samhälle vi har idag är sjukt och onaturligt. Men folk säger bara "Det är utvecklingens gång, och värre lär det nog bli" eller liknande. Själv har jag i ett par år nu börjat med skärmdetox, dvs lever mitt liv mer och mer utanför skärmen, efter att ha varit både alkohol- och internetberoende under flera års tid, och jag mår allt bättre och finner mer mening med livet. Har förstått att begäret efter ständiga dopaminkickar är det som dränerar hjärnan på dopamin på sikt, så att snart inget känns meningsfullt eller kul / underhållande att göra. Det kommer dock ta tid innan gemene man börjar fatta detta. Många lever fortfarande i villfarelsen om att de är "supertrendiga" när de går omkring och glor ner i sina skärmar, trots att det i en icke-digitaliserad människas ögon ofta ser helt efterblivet ut.
Människan är, på gott och ont, en varelse som ofta tenderar att agera retroaktivt, ett beteende som delas med många andra arter. Detta bör dock inte ses som en rigid, absolut naturlag inom människans psyke. Genom systematiskt konsekvenstänk och noggrann analys av kausalitet, orsak och verkan, kan denna retroaktiva tendens motverkas och omformas till en kontrollerad och konstruktiv faktor.
Det är således i majoriteten av fallen ett konsekvent utfall för människan att erhålla en djupgående förståelse för de långsiktiga effekterna av begäret efter ständiga dopaminkickar. Särskilt eftersom vår kultur inte främjar denna typ av reflekterande tänkande, utan snarare upprätthåller beteendet för ekonomisk vinning. Inte för användarens skull, för den dopaminsökande utan insikt i dess problematiska effekter, för den icke-konsekventtänkande och okunnige,
utan snarare för ägaren som gynnas ekonomiskt, och inte bara inom det kapitalistiska näringslivet, utan även inom statliga strukturer och maktförhållanden som kan kapitalisera på detta faktum.
Citat:
“Governments don't want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation.” ― George Carlin