• 5
  • 6
2015-10-11, 23:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Däremot får en banktjänsteman svara på ja och nej frågor, såsom "ja (det kontot tillhör Alban Kosmos)" eller "nej (det kontot tillhör inte alban kosmos)".

Som andra redan sagt har du helt fel, detta är ett brott mot banksekretessen.

Med det sagt kan de förstås göra fel och jag har själv lyckats få en bank svara ja på en sådan fråga.
Citera
2015-10-12, 13:02
Medlem
Citat:
Pengar är en egendom varav du måste skatta för. Om du inte fått pengarna så blir det fel, således har banken ett ansvar att förvalta dina pengar på ett säkert sätt. Härlig bank du verkar ha för övrigt, eller i alla fall de anställda. f.d. boxare hela bunten kanske?

Ha ha! Nä banken jag hade var den lilla Skurups Sparbank. En liten bank där de anställda i bästa försäljar anda var mycket personliga och genuint trevliga! Jag som flyttade till skåne när jag var 26 år gammal var inte alls van vid trevlig bankpersonal. Killen som var min personliga kontakt var en liten och tunn tönt med välsmort munläder! Det var riktigt skönt att känna bankpersonalen vid namn och deras fritidsintressen-det blev lite kompiskänsla men med vetskapen att snubben bakom bankdisken säljer sin själ för att behålla sitt jobb.
Citera
2015-10-12, 16:41
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nej, man får varken bekräfta eller dementera om en person är kund i banken. Så ditt inlägg stämmer inte. Om man inte kan fastställa att det är kontoinnehavaren själv så får ingen information alls lämnas ut.
Flera andra har redan sagt att jag och den bank jag verkar inom bryter mot banksekretessen dagligen, det är OK att bekräfta att informationen på en transaktion kund gjort stämmer för att stämma av om allt står rätt till, det är min skyldighet där jag verkar. Däremot får jag inte dela ut information till en kund vid begäran. Läs på lite i banksekretessen innan ni blir granskade istället för att krypa på mattan vad gäller reglerna.
Citat:
Ursprungligen postat av dassarullen
Det var riktigt skönt att känna bankpersonalen vid namn och deras fritidsintressen-det blev lite kompiskänsla men med vetskapen att snubben bakom bankdisken säljer sin själ för att behålla sitt jobb.
Intresserad av hur denna person sålde sin själ för att hålla ihop sitt jobb? Jag har flera gånger får behållit mitt bankjobb fastän jag stundvis förvisso oupptäckt varit kontraproduktiv (p.g.a. religiösa och moraliska skäl)
Ja, det är gott att ha en bank man kan gå till för att ta en kaffe, mer sådana banker tack!
Senast redigerad av GoUoD 2015-10-12 kl. 16:44. Anledning: otrevliga ord till utvalda i tråden
Citera
2015-10-12, 19:21
Medlem
Citat:
det är OK att bekräfta att informationen på en transaktion kund gjort stämmer för att stämma av om allt står rätt till, det är min skyldighet där jag verkar. Däremot får jag inte dela ut information till en kund vid begäran.

Nej, det är det inte.

"Banksekretessen regleras i lagen om bank- och finansieringsrörelse. Sekretessen omfattar alla uppgifter som rör en bankkunds mellanhavanden med banken oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Till och med uppgiften att en viss person är eller inte är kund i banken omfattas av sekretessen."

Alltså får du inte bekräfta till någon obehörig att personen är kund eller inte, vilket man indirekt gör om man berättar för personen att pengarna har gått till rätt person. Om man fört över till fel person så kan man alltså aldrig få reda på den personens namn. Ens egna bank kan självklart få fram namnet från den andra banken, men de får inte säga det till dig.

Så, innan du ber andra läsa på om banksekretessen så kanske du skulle ta och göra det själv.
Citera
2015-10-12, 20:18
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nej, det är det inte.

"Banksekretessen regleras i lagen om bank- och finansieringsrörelse. Sekretessen omfattar alla uppgifter som rör en bankkunds mellanhavanden med banken oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Till och med uppgiften att en viss person är eller inte är kund i banken omfattas av sekretessen."

Alltså får du inte bekräfta till någon obehörig att personen är kund eller inte, vilket man indirekt gör om man berättar för personen att pengarna har gått till rätt person. Om man fört över till fel person så kan man alltså aldrig få reda på den personens namn. Ens egna bank kan självklart få fram namnet från den andra banken, men de får inte säga det till dig.

Så, innan du ber andra läsa på om banksekretessen så kanske du skulle ta och göra det själv.
Tar och gör det och ber till inspektionsmyndigheterna att PMa mig så ska jag ange lite horungar som bryter mot banksekretessen.
Citera
2015-10-13, 12:11
Medlem
talgtrolls avatar
Min bankman ringde upp mig precis och meddelade att mottagaren nu har fått ett brev med en anmodan om att föra tillbaka beloppet till mig.
En kopia är även per post på väg hem till mig, där ska alla uppgifter om mottagaren stå

Bankmannen tyckte att vi ger mottagaren veckan ut på sig att föra tillbaka beloppet, sen får vi i så fall gå vidare med polisanmälan och den biten, men det var tydligen mycket ovanligt.
Citera
2015-10-13, 16:01
Medlem
Isnatts avatar
Betala 1:- till samma konto och skriv nåt fräckt

Hoppas du får tillbaka dina pengar.
Citera
2015-10-13, 16:24
Medlem
talgtrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Betala 1:- till samma konto och skriv nåt fräckt

Hoppas du får tillbaka dina pengar.

Jag har mina ess i rockärmen, ifall det ska trilskas
Men än så länge är det ju faktiskt bara jag själv som gjort "fel".
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in