• 1
  • 2
2015-10-07, 15:37
Medlem
talgtrolls avatar
Råkade som sagt föra över många sköna tusenlappar här om dagen till fel konto.
Förväxlade en sifferjävel och nu är dom borta. . .
Jag och mottagaren har olika banker, min bank "jobbar med ärendet" säger dom.
Vad exakt jobbar dom med, trodde att jag själv skulle få namnet på mottagaren så jag kunde åka och hälsa på en sväng, men icke.
Beloppet är 4-siffrigt och väger åt ett 5-siffrigt belopp, meddelandet i överföringen är ganska specifikt.
Har banken egna jurister som man kan använda sig av vid behov?

Någon som vart med om detta och hur har det slutat?
Citera
2015-10-07, 15:39
Medlem
Maymons avatar
Personen du skickat pengarna till kommer få en förfrågan men om denne inte vill ge tillbaka dom behöver denne någon inte göra det.
Citera
2015-10-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Personen du skickat pengarna till kommer få en förfrågan men om denne inte vill ge tillbaka dom behöver denne någon inte göra det.

Kontakta genst banken!
Citera
2015-10-07, 15:41
Medlem
talgtrolls avatar
Citat:

Ok, och vem fan säger ja till att föra tillbaka felinsatta pengar när man kan vara helt anonym?
Märkligt, trodde vi hade lagar och regler för allt skit här i landet.
Citera
2015-10-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgtroll
Ok, och vem fan säger ja till att föra tillbaka felinsatta pengar när man kan vara helt anonym?
Märkligt, trodde vi hade lagar och regler för allt skit här i landet.

Men hur jävla svårt
Att ringa banken pch fråga? Dom vet för fan vem
Som äger
Vilket konto

90 talist?
Citera
2015-10-07, 15:43
Medlem
talgtrolls avatar
Banken är som sagt kontaktad och jag fick känslan av att det löser sig, bankmannen mumlade det något om en polisanmälan i värsta fall, och då enligt denne så låg jag rätt bra till?
Citera
2015-10-07, 15:46
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Men hur jävla svårt
Att ringa banken pch fråga? Dom vet för fan vem
Som äger
Vilket konto

90 talist?
Läst första posten och sett att banken är kontaktad?
Banken talar ändå inte om vem som äger mottagarkontot
00-talist?
Citera
2015-10-07, 15:48
Medlem
Erosenins avatar
Som #2 skrev så har mottagaren ingen skyldighet att betala tillbaka pengarna. Du har själv godkänt överföringen.
Om mottagaren inte vill föra tillbaka pengarna utan hävdar att de var en gåva så har du svårt att få tillbaks pengarna.
Självklart kommer du inte få veta vem som äger mottagarkontot då detta är emot banksekretessen.
Citera
2015-10-07, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av talgtroll
Banken är som sagt kontaktad och jag fick känslan av att det löser sig, bankmannen mumlade det något om en polisanmälan i värsta fall, och då enligt denne så låg jag rätt bra till?

Du får hoppas personen är ärlig och skickar tillbaka. Annars finns det inte mycket att göra.

Jag har själv haft samma problem en gång.
Citera
2015-10-07, 15:52
Medlem
talgtrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erosenin
Som #2 skrev så har mottagaren ingen skyldighet att betala tillbaka pengarna. Du har själv godkänt överföringen.
Om mottagaren inte vill föra tillbaka pengarna utan hävdar att de var en gåva så har du svårt att få tillbaks pengarna.
Självklart kommer du inte få veta vem som äger mottagarkontot då detta är emot banksekretessen.

Ok, men vid en eventuell polisutredning med alla bevis vart pengarna skulle osv, samt att jag förmodligen inte har en aning om vem mottagaren är, och som jag absolut inte ville ge en "gåva"
Sen var ju meddelandet i överföring rätt specifik.
Han som skulle ha pengarna är villig att intyga att transaktionen skulle till hans konto.
Citera
2015-10-07, 15:56
Medlem
talgtrolls avatar
Snubblade det över detta:

http://www.lag24.se/a/condictio-indebiti
Citera
2015-10-07, 15:58
Medlem
Atrocituss avatar
Citat:

Jo då, personen som fått pengar felaktigt utbetalt till sitt konto är mer eller mindre tvungen att betala tillbaka. Jag fick några tusenlappar felaktigt skickade till mitt konto. Först skickade banken ut en blankett till mig där det stod att jag hade ett visst datum på mig att återbetala pengarna. Därefter skickades en ny blankett från banken några veckor senare där det stod: "skickas inte pengarna kommer rättslig process genomföras". Ytterligare några dagar gick. Sen ringde polisen upp mig.

Vill TS ha tillbaka sina pengar så kommer han få det. Banken har blivit tuffare på den fronten nu för tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in