2015-10-09, 23:04
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
"således"
Dra ut pinnen ur röven för fan. Tror du att du är en android eller nåt?

Förresten så har du fel. Trots att du kastar omkring dig massa avancerade ord så är det du säger helt jävla fel.
Det klassas inte alls som en medveten handling att skicka till fel konto. Om man kontaktar sin bank och förklarar situationen så är det ett misstag, ej en medveten handling. Det är till och med straffbart för mottagaren att behålla pengar som han får insatt på sitt konto ifall han inte vet vem som skickade pengarna.

Om han spenderat pengarna så anses det vara hans egna ansvar att kontakta banken när sådant inträffar.

Snubben som skickade fel får med andra ord tillbaks pengarna vanligtvis inom 2-3 veckor men det är garanterat löst inom 12 månader.

//En som jobbar på en av Sveriges största banker.

Skit ner dig.
således är absolut inget avancerat ord, ett hyffsat logiskt ord rent retoriskt.

Om jag har pengar som inte är mina och jag får behålla dem så blir jag inte straffad, däremot finns en risk att jag vid något tillfälle måste ge tillbaks dem, ja. Men om det inte sker en korrigering å kundens vägnar så är oddsen att pengarna kommer "till rätt hand" på egen väg ganska liten. PMa mig gärna om ett år och se om mina pengar växt eller ifall de är återlämnade och om jag fått behålla bufferten jag tjänat in.

Faktum är att jag läst rättsjuridik, ekonomisk juridik (affärsjuridik) m.m. i ledet, studier som inte krävs för att vara anställd på en bank.

PS: jag har inte på något sätt försökt motbevisa det du påpekar i det fetade, varför du är frustrerad är din ensak ändock min otrevnad att läsa kvantitativt skit.

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Jag vet FAAAN så mycket mer än alla ni horungar här inne. Jag är fucking jävla rådgivare på Swedbank. Så dra åt helvete, återkom när ni har lite koll på läget Ha det
Tar du kola på möten också? Skulle inte vilja ha dig som juridisk rådgivare.
Senast redigerad av GoUoD 2015-10-09 kl. 23:13.
Citera
2015-10-11, 01:18
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Men hur jävla svårt
Att ringa banken pch fråga? Dom vet för fan vem
Som äger
Vilket konto

90 talist?

Du är ju måttligt korkad. Banksekretessen medför att banken inte FÅR lämna ut namn på kontoinnehavare annat än till Polis och Skattemyndighet.
Citera
2015-10-11, 01:20
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgtroll
Ok, och vem fan säger ja till att föra tillbaka felinsatta pengar när man kan vara helt anonym?

Jag, bland annat.

Citat:
Märkligt, trodde vi hade lagar och regler för allt skit här i landet.

Det är en fråga om ärlighet.
Jag fick en gång 200 tusen kronor felaktigt insatta på mitt konto, och på förfråga, så valde jag det rätta. Det i sin tur gav ENORMA fördelar ett par år efter det från den som felaktigt satt in pengar från början, men .. Det är ingenting som säger att Du skulle agera på din tacksamhet över denna ärlighet på samma sätt som MIN felinsättare gjorde...
Citera
2015-10-11, 02:58
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Råkade som sagt föra över många sköna tusenlappar här om dagen till fel konto.

I 99 fall av 100, så får du tillbaks pengarna bara du BER om det.
Citera
2015-10-11, 07:54
Medlem
Enydrions avatar
Här ett exempel på det hundrade fallet.

Satte in halv miljon på fel konto - förlorade allt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11043404.ab
Citera
2015-10-11, 14:05
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Du är ju måttligt korkad. Banksekretessen medför att banken inte FÅR lämna ut namn på kontoinnehavare annat än till Polis och Skattemyndighet.
Däremot får en banktjänsteman svara på ja och nej frågor, såsom "ja (det kontot tillhör Alban Kosmos)" eller "nej (det kontot tillhör inte alban kosmos)".
Citera
2015-10-11, 15:04
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Däremot får en banktjänsteman svara på ja och nej frågor, såsom "ja (det kontot tillhör Alban Kosmos)" eller "nej (det kontot tillhör inte alban kosmos)".

Nej det får de inte. Jag har prövat. Jag skulle föra över pengar till min mamma en gång och ville då ha bekräftelse på att alla siffror var rätt, men de vägrade lämna ut den informationen trots att jag legitimerade mig.
Citera
2015-10-11, 16:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Råkade som sagt föra över många sköna tusenlappar här om dagen till fel konto.
Förväxlade en sifferjävel och nu är dom borta. . .
Jag och mottagaren har olika banker, min bank "jobbar med ärendet" säger dom.
Vad exakt jobbar dom med, trodde att jag själv skulle få namnet på mottagaren så jag kunde åka och hälsa på en sväng, men icke.
Beloppet är 4-siffrigt och väger åt ett 5-siffrigt belopp, meddelandet i överföringen är ganska specifikt.
Har banken egna jurister som man kan använda sig av vid behov?

Någon som vart med om detta och hur har det slutat?

Du förväxlade fler än en siffra om det gick till fel konto.

Citat:
Ursprungligen postat av SweHouse
Det går visst, i specifika ärenden som detta. De kommer bara lämna ut namn och dylikt, ingen info som är sekretessbelagd fattar du nog.

Att man är kund i en specifik bank är en sekretessbelagd uppgift så det kommer en privatperson inte få ut. Däremot kan polisen begära att få den informationen om brottsmisstanke finns.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-10-11 kl. 16:43.
Citera
2015-10-11, 16:41
Medlem
Citat:
Det går visst, i specifika ärenden som detta. De kommer bara lämna ut namn och dylikt, ingen info som är sekretessbelagd fattar du nog.

Nej, det finns ingen chans i helvetet att de lämnar ut mottagarens namn till dig då det strider mot banksekretessen som är stenhård. Alla som jobbat på bank vet hur det fungerar, så sluta sprida falska uppgifter.

Citat:
ingen info som är sekretessbelagd fattar du nog.

Typ som namnet då?
Citera
2015-10-11, 16:43
Medlem
Citat:

Nej, man får varken bekräfta eller dementera om en person är kund i banken. Så ditt inlägg stämmer inte. Om man inte kan fastställa att det är kontoinnehavaren själv så får ingen information alls lämnas ut.
Citera
2015-10-11, 17:51
Bannlyst
Citat:
får dom nog inte, ,men dom försäger sig nog ibland, jag skulle sätta in pengar på ett konto på ett kontor och skrev namnet på blanketten. men det visade sig att det inte var hans konto som jag skrivit namnet på så han på banken sa pengarna ska till "namn" "efternamn" så då fick ja reda på indirekt att det var hans mammas konto jag satte in pengarna på.
Citera
2015-10-11, 23:28
Medlem
Citat:

Nej, det är fortfarande sekretessbelagt.
Att personer som du, utan någon som helst kunskap i ämnet, skriver i dessa trådar övergår mitt förstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in