2016-10-15, 12:22
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Det är både roligt och irriterande att Svenska Akademien flyttat målstolparna för vad som berättigar till ett nobelpris.

Dylan är mer än väl kvalificerad för sin poesi. Men han är inte i första hand författare.

Jag anser att nobelpriset i litteratur bör ges till den som är i första hand författare, och inte rockstjärna, orator (Churchill) eller gycklare (Fo).

MEN samtidigt är det en äkta glädje att se alla snörpmynta litteratörers grämelse över att inte t.ex. en tråkmåns som Roth eller DeLillo vann istället!

Alltså, i princip fel men det blev kul och bra ändå.

I förlängningen kommer denna glidning tyvärr att medföra att någon jävla rappare får priset och då kommer jag inte att kunna se lika godmodigt på förflackningen längre!
Nja - litteratur är och skall vara ett vitt begrepp! Lyrik, prosa, dramatik. Skönlitteratur liksom facklitteratur. Allt kan och skall belönas. Att poesi kan sjungas kan ju inte vara diskvalificerande. Churchill fick sitt pris för sin talekonst och sina facklitterära historieböcker och biografier, även om han faktiskt även skrev skönlitteratur. Förra årets pristagare var facklitterär - journalist, och Tranströmmers diktning har ett nära förhållande till musiken.
Citera
2016-10-15, 12:27
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neegerrboll
Bob Dylan ok vad har jag som är född 1962 när han slog igenom för minnen av karln?

Jag hatade sing and songwriters redan på 70-Talet så att han fick Polarpriset sket jag
fullständigt i. Många andra grupper har tolkat låtar av honom och gjort det mycket bättre det säger väl allt?

The Byrds Mr. Tambourine Man 1965 https://www.youtube.com/watch?v=uPqAvgN6Tyw

Nog om det. Bob Dylan är ingen författare snart så får säkert dom som skrivit manus till
Modern Family eller Frasier pris för sina texter dessa är iallafal mer uppskattade?
Nu var det ju inte i sin egenskap av framförare han fick priset utan just som poet. Att andra tolkat honom så bra stödjer ju bara hans storhet som poet. Så länge som poeter kan få priset så förstår jag inte varför han inte skulle kunna få det. Det man kan ifrågasätta är väl i så fall om priset ska gå till poeter och diktare. Man får väl döpa om det till romanpriset då.
Citera
2016-10-15, 12:28
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har alldeles rätt i att Dylan är en rätt begränsad framförare (och harmonisatör) vars musik inte skulle ha slagit igenom så som den gjorde på 60-talet utan tolkare som Byrds, Peter, Paul and Mary, Johnny Cash etc, som i många fall har gjort de "kanoniska" tolkningarna av låtarna, som Byrds Mr tambourine man, Peter, Paul and Marys Blowing in the wind och Too much of nothing eller Johnny Cashs Don't think twice, it's alright.

Struntprat, han har stått på sina egna ben musikaliskt. Jag föredrar Hendrix verision av All along the watchtower men jisses, du snackar om snubben som gjorde Like a rolling stone, Hurricane och rockade skiten live under senare delen av 60-talet och sedan under 70-talet (som bäst 1976).
Citera
2016-10-15, 12:55
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren

När Dylan var grön och fattig på 70-talet var han rebell och samhällsomstörtare i sin överskattade trall. Sen blev juden rik och då var det inte längre så viktigt med samhällskritik.
Svenska Akademien har gjort bort sig för sista gången.

Den här analysen visar bara hur lite du vet om BD. Dylan var en "protestsångare" precis när det började bli kommersiellt gångbart att vara en (tack vare honom!).
I stället för att fortsätta med detta och garanterst bli svinrik gjorde han det som han ville. Plugga in elgittaren men fortsätta vara en poet.
Om ens första tanke är Blowin in the wind när man hör hans namn bör man inte ens diskutera konstnären.
Citera
2016-10-15, 13:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Bob Dylan är och har alltid varit extremt överskattad, dessutom en ganska kass låtskrivare och ännu sämre "poet". Så det är helt bisarrt att han har tilldelats detta pris.

Däremot är väl vänsterhäxorna nöjda nu, där de sitter och gnider lådvinsboxarna mot sina underliv.
Citera
2016-10-15, 13:25
Medlem
Snake-Blakes avatar
Grattis Bob Dylan.

Skräpjournalistik från Expressen:

"Mystiska budskapet – under konserten"
http://www.expressen.se/noje/mystisk...der-konserten/

Citat:
"Bob Dylan fortsätter att tiga om Nobelpriset - när han gick av scen i Kalifornien blev det hans andra spelning utan ett ord om litteraturpriset....Samtidigt: Kan det vara så att Dylan la in en hälsning under sin första konsert efter tillkännagivandet?"

Citat:
"Samtidigt spekuleras det i att Dylan i Las Vegas visst kan ha kommenterat priset, om än något undanskymt under första konserten efter tillkännagivandet. Artisten avslutade nämligen sin spelning i Las Vegas med en cover av Frank Sinatras "Why try to change me now". Texten lyder bland annat:
"Don't you remember
I was always your clown
Why try to change me now
Don't you remember
I was always your clown
Why try to change me
Why try to change me now."

Om det var ett uttalande eller inte är oklart och står okommenterat från officiellt håll."

En sökning på valfri sökmotor ger svaret att han spelat samma låt live hela sommaren.
Citera
2016-10-15, 13:52
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bob Dylan är och har alltid varit extremt överskattad, dessutom en ganska kass låtskrivare och ännu sämre "poet". Så det är helt bisarrt att han har tilldelats detta pris.

Däremot är väl vänsterhäxorna nöjda nu, där de sitter och gnider lådvinsboxarna mot sina underliv.

Bob Dylan slutade att "vara vänster" för ett halvt sekel sedan.
Starka åsikter och noll kunskap. Nämn en bra poet.
Citera
2016-10-15, 14:01
Medlem
Torsuss avatar
Bob Dylan är ju lite speciell...Jag undrar vad som händer om han helt sonika struntar i allt detta och inte kommer till Stockholm...
Citera
2016-10-15, 14:10
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Bob Dylan är ju lite speciell...Jag undrar vad som händer om han helt sonika struntar i allt detta och inte kommer till Stockholm...
JP Sartre vägrade ta emot sitt pris när det begav sig (1964).

Incidenter som detta förändrar inget. Akademin belönar det som pristagaren representerar, de syftar inte till att glädja "pristagar-privatpersonen".
Citera
2016-10-15, 14:12
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus

Han tilldelas priset in absentia, det är vad som händer. Men ja, det passar ju hans image att vara svår och att skita i att komma till etablissemangets no. 1 pris ligger väl nära tillhands även om han faktiskt kom för polarpriset för 16 år sedan.
Citera
2016-10-15, 14:18
Medlem
iters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Den här analysen visar bara hur lite du vet om BD. Dylan var en "protestsångare" precis när det började bli kommersiellt gångbart att vara en (tack vare honom!).
I stället för att fortsätta med detta och garanterst bli svinrik gjorde han det som han ville. Plugga in elgittaren men fortsätta vara en poet.

Alternativt: han såg precis vart vinden blåste före alla andra, drog på sig elgitarren och blev svinrik, till skillnad från de skäggiga protestsångarna.
Citera
2016-10-15, 14:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Min första reaktion var att det är ett dåligt skämt.

Men principiellt kan jag ändå tycka att det är ok att någon som främst är textförfattare belönas såsom jämbördig med en lyriker.

Sedan är jag ingen Dylan-fan direkt, vilket förstås färgar ett negativt omdöme. Bäst gillar jag nog hans insats i Pat Garrett & Billy the Kid - musikaliskt och skådespelarmässigt - vilket kanske är talande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in