2016-10-15, 15:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Har börjat lyssna igenom några låtar av karln och diggar främst Shelter from the Storm, Hurricane, Gotta Serve Somebody och Jokerman av de jag hört hittills.

Kul att du nämner Jokerman från albumet Infidels (1983). Det albumet var vad som fick mig att se Dylan som en stor poet. Varje låttext är ett fantastiskt litterärt verk, med hur många bottnar som helst.

Jag är kluven till att Dylan får Nobelpriset. Han är definitivt en värdig kandidat. Men det finns knappast någon som skulle bry sig mindre. Inte heller bryr sig vi som dyrkar honom, han är ju Dylan, liksom. Han står fast högt över allt sånt. Så på sätt och vis är det helt onödigt att tilldela honom priset.
Citera
2016-10-15, 16:37
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Jag är kluven till att Dylan får Nobelpriset. Han är definitivt en värdig kandidat. Men det finns knappast någon som skulle bry sig mindre. Inte heller bryr sig vi som dyrkar honom, han är ju Dylan, liksom. Han står fast högt över allt sånt. Så på sätt och vis är det helt onödigt att tilldela honom priset.

Ligger en hel del i det. Av alla poeter i hela världen var väl han den som behövde priset minst.
Citera
2016-10-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Ligger en hel del i det. Av alla poeter i hela världen var väl han den som behövde priset minst.

Det är väl inte menat att gå till den som behöver mest utan den som varit nybrytande och står över andras verk.
Citera
2016-10-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Poesin var kanske populär för 200 år sedan, men i dagens läge rör det sig om en promille
av en promille ur jordens befolkning som läser en poetisk bok.
Om man nu nödvändigtvis måste dela ut Nobelpriset til en poet så är det ju lika bra
att dela ut priset till en musiker som skriver poetiska texter. Den stora folkmassan
lyssnar gärna på poetisk musik men att läsa poesi ur en bok är ett för länge sedan
avslutat kapitel för den stora folkmassan.

Världen förändras - litteraturen förändras och möjligtvis hänger även Svenska akademins
ledamöter med i tidernas förändring fastän det går konservativt långsamt.
Vad lever du i för värld? Massor av människor (de som är intresserade av litteratur på allvar) läser poesi för fullt. Jag menar, jag och de flesta av mina polare kan väl inte vara de enda som läser lyrik lika gärna som prosa eller dramatik.
Citera
2016-10-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bob Dylan är och har alltid varit extremt överskattad, dessutom en ganska kass låtskrivare och ännu sämre "poet". Så det är helt bisarrt att han har tilldelats detta pris.

Däremot är väl vänsterhäxorna nöjda nu, där de sitter och gnider lådvinsboxarna mot sina underliv.
Vänsterhäxorna är snarare rasande för att en vit äldre man får priset.
Citera
2016-10-15, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnkaka
Alltså motiveringen att Bob Dylan ska ha "skapat nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen”????? Ursäkta men vem fuck bryr sig om den amerikanska sångtraditionen? Och hur har det påverkat andra länder? Hur förtjänar det ett NOBELPRIS i litteratur? Snacka om att ha fuckat hela Nobelprisets rykte. Alfred vänder sig i graven.

Först fredspridet som delas ut av Norge till alla amerikaner någonsin (Kissinger pls, och Obama som bara varit president i TVÅ år innan han vinner??? Vad hade han ens hunnit göra då???), och idioter som Moder Teresa och Dalai Lama. För att inte tala om EU (??????????) och årets pristagare.

Genier som bl.a. Haruki Murakami förtjänar ett Nobelpris, inte Bob Dylan. Och inte heller en miljard Ryssland-/Sovjetkritiska författare som ständigt vinner. Liksom, what the fuck?

Haruki Murakami lär ju vinna grammys nästa år och Kanye West vinner nästa nobelpris.
Den amerikanska sångtraditionen har påverkat hela västvärldens rock/pop-poesi, vilken nu alltså fått ett erkännande som en konst i sig.

Tycker själv att de flesta "rockpoeter" skriver värdelöst men det finns undantag. Som ex Dylan.
Citera
2016-10-15, 19:18
Medlem
Har han uttalat sig än?
Citera
2016-10-15, 19:24
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskinkaffe
Har han uttalat sig än?

Inte vad jag vet. Däremot har Leonard Cohen uttalat sig:

Leonard Cohen: giving Nobel to Bob Dylan like 'pinning medal on Everest'
Citera
2016-10-15, 19:38
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Inte vad jag vet. Däremot har Leonard Cohen uttalat sig:

Leonard Cohen: giving Nobel to Bob Dylan like 'pinning medal on Everest'

Ha, ha! Underbart! En ordets man. Han vore också värd priset
Citera
2016-10-15, 20:43
Medlem
JoeDevolas avatar
Om man väljer att tonsätta sin poesi får man naturligtvis anpassa den till musiken. Det är en annan sak att skriva kortfattat, kärnfullt och rytmiskt Det tror jag att många kritiker väljer att bortse ifrån.

Jag tolkar kritikerna som att: det här är vårt territorium. Vi accepterar bara renodlade författare. Vi har kulstötare som skickar iväg kulan två meter längre än er bästa tiokampare. Det är som att det inte accepteras att musiker kan vara genier inom textförfattande.

Har vi haft flera hundra genier av renodlade författare och inte en enda musiker?

Mitt citat avslöjar mig som part i målet, men det råkade bara passa vad jag anser är vad som komma skall. Dock anser jag att Dylan är den bästa låtskrivaren i historien. Bättre än min husgud!
Citera
2016-10-15, 21:05
Medlem
Tramsigt med Dylan som vinnare. Nästa år håller jag tummarna för att Hammerfall vinner priset, så det blir lite svensk glädje.

Det jobbigaste är såklart att nån idiot om 10 år eller så kommer att tycka att Puff Daddy förtjänar priset i rättvisans namn när nu den vite Dylan fått det.
Citera
2016-10-15, 21:10
Medlem
Ni som stödjer Dylan som pristagare, kan ni motivera genom att posta texter som ni tycker är litterärt intressanta? Jag vet att jag frågat Skebokvarnsvagen tidigare men det vore kul att höra från resten av er också.

Changing of the Guards tycker jag personligen är en mycket intressant text medan verk som subterranen homesick blues eller Lovesick känns tämligen okomplicerade så det är verkligen högt och lågt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in