2016-10-14, 14:32
Medlem
Strombolizs avatar
Kunde Dario Fo vinna så förstår jag inte varför inte Bob Dylan skulle kunna...
Citera
2016-10-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Så som Dylan bar sig åt vid utdelningen av sitt Polarpris här i Stockholm. För stor för priset och för att komma hit, men så var det ju det här med pengarna...
Blir det samma sak nu? För stor för Nobelpriset, men sen är det ju det här med pengarna...
Men denna gång kan han väl inte vara sååå stöddig och nonchalant, Nobelpriset har väl en annan ”status” vid själva utdelningen om inte för annat.
När Dylan var grön och fattig på 70-talet var han rebell och samhällsomstörtare i sin överskattade trall. Sen blev juden rik och då var det inte längre så viktigt med samhällskritik.
Svenska Akademien har gjort bort sig för sista gången.

Skulle inte förvåna mig om han förkastar hela tillställningen, prisutdelning och bankett, pengarna får han väl ändå inbetalda på sitt konto? Dylan är vad det verkar som inte intellektuell som de övriga som tilldelas priset oftast är. Ska han sitta på Nobelfesten och konversera med en kunglighet eller fysiker? Hans musik lär iofs vara en ice breaker, men snacka om att han lär känna sig malplacerad...
Citera
2016-10-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Skulle inte förvåna mig om han förkastar hela tillställningen, prisutdelning och bankett, pengarna får han väl ändå inbetalda på sitt konto? Dylan är vad det verkar som inte intellektuell som de övriga som tilldelas priset oftast är. Ska han sitta på Nobelfesten och konversera med en kunglighet eller fysiker? Hans musik lär iofs vara en ice breaker, men snacka om att han lär känna sig malplacerad...

Dylan brevväxlade under lång tid med Samuel Beckett. Han är liksom inte vilken haschtomte som helst. Tråkigt val av nobelprisvinnare dock.
Citera
2016-10-14, 14:45
Medlem
flaess avatar
Hur i helsike resonerade Svenska Akademien när de beslöt sig för att tilldela Nobelpriset i litteratur till en musiker, och till råga på allt till den gravt överskattade Bob Dylan? Vilken kulturskymning!

Jag undrar i mitt stilla sinne hur de tidigare vinnarna, alltså författare i ordets rätta bemärkelse, resonerar nu efter det här beskedet? Hoppas att åtminstone någon ger sig till känna och riktar skarp kritik mot Svenska Akademien.
Citera
2016-10-14, 15:44
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Hur i helsike resonerade Svenska Akademien när de beslöt sig för att tilldela Nobelpriset i litteratur till en musiker, och till råga på allt till den gravt överskattade Bob Dylan? Vilken kulturskymning!

Jag undrar i mitt stilla sinne hur de tidigare vinnarna, alltså författare i ordets rätta bemärkelse, resonerar nu efter det här beskedet? Hoppas att åtminstone någon ger sig till känna och riktar skarp kritik mot Svenska Akademien.
Vilka texter från Dylan och hans sätt att framföra dem är gravt överskattade menar du?
Citera
2016-10-14, 15:55
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Du tror på fullt allvar att kungafamiljen håller en högre intellektuell nivå än Dylan? Kungen klarar inte ens av att läsa barnböcker.
Citera
2016-10-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes

Alltså... jag får väl upprepa det för 10 000+:e gången; priset gick INTE till musikern Dylan utan till textförfattaren/poeten.

Om CM Bellman levt då nobelpriset började delas ut, skulle han då inte vara värdig priset pågrundav att hans poesi är tonsatt? Det har redan sagts otaliga gånger att lyrik ofta hör ihop med musik. Danius nämnde Homeros och Sapfo som exempel. Det är en urgammal tradition, finns inget nytt med det öht. Sen har man givetvis rätt tycka att det finns andra som borde fått det istället. Hela planetens författare "tävlar" ju om priset och akademien kan inte vara alla till lags.
Senast redigerad av eufori9 2016-10-14 kl. 16:02.
Citera
2016-10-14, 16:02
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Vilka texter från Dylan och hans sätt att framföra dem är gravt överskattade menar du?
Bob Dylan är en bra textförfattare, men han är inte den allsmäktige guden som många av hans fans vill göra gällande. Det finns en uppsjö av kompositörer som är minst lika bra eller bättre än Bob Dylan vad anbelangar sångtexter. Men i vilket fall som helst så skall Nobelpriset i litteratur tilldelas begåvade författare som har skrivit mer än en bok, och inte till musiker.
Citera
2016-10-14, 16:26
Bannlyst
Bob Dylan ok vad har jag som är född 1962 när han slog igenom för minnen av karln?

Jag hatade sing and songwriters redan på 70-Talet så att han fick Polarpriset sket jag
fullständigt i. Många andra grupper har tolkat låtar av honom och gjort det mycket bättre det säger väl allt?

The Byrds Mr. Tambourine Man 1965 https://www.youtube.com/watch?v=uPqAvgN6Tyw

Nog om det. Bob Dylan är ingen författare snart så får säkert dom som skrivit manus till
Modern Family eller Frasier pris för sina texter dessa är iallafal mer uppskattade?
Citera
2016-10-14, 16:45
Medlem
Imastrangerheres avatar
Den som tvivlar på Dylans förmåga att uttrycka sig i text kan ta sig en titt på detta twitter-konto.Mer eller mindre varje textrad känns genialisk.Spela roll om texten sjungs på skiva eller skrivs i en bok när det håller sådan här klass.

https://twitter.com/quotesbobdylan
Citera
2016-10-14, 17:13
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
På allvar nu? Vad är ert problem? Bob Dylans texter är att betrakta som vilken poesi som helst, sedan kan ni göra er bedömning utifrån kvalitén på nämnda alster. Att han är en musiker är inte relevant i sammanhanget eftersom det inte är för hans musik utan för hans texter som han belönats priset. Poesin blir inte mindre värdefull bara för att han råkar sjunga den.

Alla ni psuedo-intellektuella självutnämnda medlemmar av litteratureliten får mig att vilja spy.
Citera
2016-10-14, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Ha, ha, ja det är ganska kul att han håller Akademien på halster. Han har inte bett om deras pris, varför ska han kasta allt han har för händer för deras skull? Mannen håller stilen
Under konserten i natt nämnde han inte ett ord om priset.

Grejen är att Nobelkommitén trots att mer än hälften av medlemmarna är Dylan fans ändå inte fattar vad de gett sig in på.

Hoppas att få återse intervjuer där Dylan massakrerar de som intervjuar, klassikern är Arlanda 1978 då han endast svarar enstavigt på rent idiotiska frågor.

Dylan är en Thåström när det kommer till media och jag älskar de bådas förhållningssätt till media.

Det är Dylan som styr media i det här fallet och det har han alltid gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in