Citat:
Ursprungligen postat av
eufori9
Och en vanlig fråga - vad tror ni om Dylans chanser? Nu är han ju inte bara författare utan musikant också. Långt ifrån allt han skrivit är fantastiskt eller ens särskilt bra, men somliga texter (som ex Visions of Johanna, A Hard rain´s gonna fall, Chimes of Freedom) är enligt mig i nivå med många andra som fått priset.
Tycker det vore överraskande om de gav priset till en rock/pop-poet. Och Dylan är den ende kandidaten i så fall.
Tror jag skrivit det tidigare, Lars Forssell sa i en intervju för ca 15 år sedan att "Dylan kan mycket väl få priset. Jag säger inte att han kommer att få det, men han kan mycket väl få det". Lite kryptiskt uttalande eftersom vemsomhelst kan få det.
Man skulle symboliskt kunna ge Dylan priset, för att erkänna rockpoesin som konst, dvs förutom Dylan i andanom prisa folk som Jim Morrison, Phil Lynott, Rob Halford, Gillan, Lennon-McCartney etc. etc., folk som vistas i gråzonen mellan "låttext" och "text som poetiskt står på egna ben".
Problemet är väl att det i Nobelommittén idag sitter "litteraturexperter" med fokus på tryckt litteratur av gråväderstyp, ju mer deppigt och nedslående (och smalt = läst av få) dess bättre.
Dagens akademi saknar djärvheten att ge en sådan som Dylan priset. Men som Forssell antyder, allt kan hända.