2016-09-16, 20:18
Medlem
Skulle in ett "prosa" där också. Alltså en titel på prosa under 60-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
??? Han gav ju ut massor av diktsamlingar - Syrener, snö, Introduktion nr 2 till schizz, Stupor (nobody knows you when you´re down and out) till exempel. Bara det är nobelklass enligt mig, samt även stora delar av hans dramatik från 80- och 90-talen.

Fast jag påstår mig inte ha stenkoll. Det finns säkert många ännu "bättre" (eller hur man ska uttrycka sig) författare. Som jag varken har läst eller känner till. Jag litar på Svenska Akademien, de har läst mer än de flesta. Det är ju deras jobb.
Citera
2016-09-17, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Skulle in ett "prosa" där också. Alltså en titel på prosa under 60-talet.
Ok, fattar.

Biskötarna I&II är väl intressanta, men han får nog inte priset för dem. Hans tegelstenar till dagböcker från 2000-talet har jag inte läst. Skvaller på den nivån kan vara underhållande, men de har inte lockat mig.
Citera
2016-09-18, 08:22
Medlem
MrWits avatar
Citat:
Ok, fattar.

Biskötarna I&II är väl intressanta, men han får nog inte priset för dem. Hans tegelstenar till dagböcker från 2000-talet har jag inte läst. Skvaller på den nivån kan vara underhållande, men de har inte lockat mig.

Hur vet du då att det rör sig om skvaller, om du inte läst? Fullständigt missvisande ordval.
Citera
2016-09-18, 08:35
Medlem
lampross avatar
Norén har skrivit och gett ut dagböcker. Det är en fullt legitim verksamhet. Gombrowicz, Jünger, Gide...

Kanske är Noréns dagböcker molltyngda tegelstenar. Men i ljuset av att Norén skrivit fiktion i mängder (prosa, poesi, drama) så har sakprosa som denna en garanterad "marginalnytta". Han står dår på scen själv nu, utan förklädnad, bara han rätt upp och ner.

Han har nått det konstnärsskapets krön där "vad som helst" som läggs till (dagbok, självbiografi) är den optimala textformen.

Så för att hålla sig till topic, ett Nobelpris till Norén skulle inte vara helt omotiverat. Men det får som sagt vänta några år, första ska väl någon annan författare från Norden ha det.
Citera
2016-09-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWit
Hur vet du då att det rör sig om skvaller, om du inte läst? Fullständigt missvisande ordval.
Nä nä, ok. Jag vet naturligtvis inte att det är skvaller. Det är bara vad jag hört. Skvallervägen.
Citera
2016-09-21, 09:14
Moderator
pudelluss avatar
Eftersom den österrikiske skriftställaren Christoph Ransmayr aldrig tidigare nämnts på Flashback så tror jag att han får priset i år.
Citera
2016-09-25, 22:34
Medlem
Dreyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreyer
Har sagt Olga Tokarczuk ända sedan jag läste Daghus, natthus. Sedan senaste mästerverket Jakobsböckerna har hon slagit sig in på de flesta bettinglistor och allt oftare lyfts fram i media. Det som talar emot henne är möjligen hennes ringa ålder (född 1962) samt att priset förra året gick till en kvinna från grannlandet Belarus. I övrigt talar det mesta för denna mästerliga författare.

Nu ger Ariel dessutom ut Daghus, natthus och Löparna i pocket. Just sayin'...
Citera
2016-09-25, 23:52
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreyer
Nu ger Ariel dessutom ut Daghus, natthus och Löparna i pocket. Just sayin'...
Verkar som att även Löparna kommer i pocket!
De ska jag skaffa, med eller utan nobelpris.
Citera
2016-09-27, 14:08
Medlem
Foerklaedeshaexans avatar
Citat:
Tycker också Norén är värd priset. Om han lever 15 år till kanske det finns en chans.

Peter Englund har sagt att det inte blir någon mer svensk nobelpristagare i litteratur under hans livstid.
Citera
2016-09-27, 17:11
Medlem
Och en vanlig fråga - vad tror ni om Dylans chanser? Nu är han ju inte bara författare utan musikant också. Långt ifrån allt han skrivit är fantastiskt eller ens särskilt bra, men somliga texter (som ex Visions of Johanna, A Hard rain´s gonna fall, Chimes of Freedom) är enligt mig i nivå med många andra som fått priset.

Tycker det vore överraskande om de gav priset till en rock/pop-poet. Och Dylan är den ende kandidaten i så fall.

Tror jag skrivit det tidigare, Lars Forssell sa i en intervju för ca 15 år sedan att "Dylan kan mycket väl få priset. Jag säger inte att han kommer att få det, men han kan mycket väl få det". Lite kryptiskt uttalande eftersom vemsomhelst kan få det.
Citera
2016-09-28, 04:40
Medlem
lampross avatar
Citat:
Och en vanlig fråga - vad tror ni om Dylans chanser? Nu är han ju inte bara författare utan musikant också. Långt ifrån allt han skrivit är fantastiskt eller ens särskilt bra, men somliga texter (som ex Visions of Johanna, A Hard rain´s gonna fall, Chimes of Freedom) är enligt mig i nivå med många andra som fått priset.

Tycker det vore överraskande om de gav priset till en rock/pop-poet. Och Dylan är den ende kandidaten i så fall.

Tror jag skrivit det tidigare, Lars Forssell sa i en intervju för ca 15 år sedan att "Dylan kan mycket väl få priset. Jag säger inte att han kommer att få det, men han kan mycket väl få det". Lite kryptiskt uttalande eftersom vemsomhelst kan få det.
Man skulle symboliskt kunna ge Dylan priset, för att erkänna rockpoesin som konst, dvs förutom Dylan i andanom prisa folk som Jim Morrison, Phil Lynott, Rob Halford, Gillan, Lennon-McCartney etc. etc., folk som vistas i gråzonen mellan "låttext" och "text som poetiskt står på egna ben".

Problemet är väl att det i Nobelommittén idag sitter "litteraturexperter" med fokus på tryckt litteratur av gråväderstyp, ju mer deppigt och nedslående (och smalt = läst av få) dess bättre.

Dagens akademi saknar djärvheten att ge en sådan som Dylan priset. Men som Forssell antyder, allt kan hända.
Citera
2016-09-28, 08:28
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Man skulle symboliskt kunna ge Dylan priset, för att erkänna rockpoesin som konst, dvs förutom Dylan i andanom prisa folk som Jim Morrison, Phil Lynott, Rob Halford, Gillan, Lennon-McCartney etc. etc., folk som vistas i gråzonen mellan "låttext" och "text som poetiskt står på egna ben".

Problemet är väl att det i Nobelommittén idag sitter "litteraturexperter" med fokus på tryckt litteratur av gråväderstyp, ju mer deppigt och nedslående (och smalt = läst av få) dess bättre.

Dagens akademi saknar djärvheten att ge en sådan som Dylan priset. Men som Forssell antyder, allt kan hända.

Har för mig att Hr. Engdahl har sagt att han tycker att Dylan borde få priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in