2016-09-10, 22:05
Medlem
Dreyers avatar
Har sagt Olga Tokarczuk ända sedan jag läste Daghus, natthus. Sedan senaste mästerverket Jakobsböckerna har hon slagit sig in på de flesta bettinglistor och allt oftare lyfts fram i media. Det som talar emot henne är möjligen hennes ringa ålder (född 1962) samt att priset förra året gick till en kvinna från grannlandet Belarus. I övrigt talar det mesta för denna mästerliga författare.
Citera
2016-09-10, 22:57
Medlem
Nix-registrets avatar
Hoppas på ett delat pris till Peter Handke/Botho Strauss. Då kommer det ta hus i helvete och töntar kommer pissa ned sig i SVT-soffan. Kommer dock aldrig hända.
Citera
2016-09-10, 23:59
Medlem
atts avatar
Jag har gissat fel förut men jag tror det är dags för en afrikan i år. Ngũgĩ wa Thiong'o in 2016!
Citera
2016-09-11, 04:44
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Hoppas på ett delat pris till Peter Handke/Botho Strauss. Då kommer det ta hus i helvete och töntar kommer pissa ned sig i SVT-soffan. Kommer dock aldrig hända.
Handke och Strauss, Strauss och Handke: två av mina favoriter.

Men ett delat pris kommer aldrig mer att delas ut. Det delade priset till Martinson / Johnson 1974 gav surt efter. Det lär t.ex ha avhållit akademin från att ge Tove Jansson och Astrid Lindgren ett delat pris (källa: Knut Ahnlund).

Vad gäller Handke per se så har han gjort sig "politiskt omöjlig" genom sitt stöd för Serbien 1996-2008. Stödja Milosevic får man ej för Europas vänsteretablissemang.

Strauss då? Han har också retat vänstern med att göra sådant som att delta i den antologi som hyllade Ernst Jünger på dennes 100-årsdag 1995, "Magie der Heiterkeit" (ed Schwilk och Figal). Strauss' bidrag hette...
Citat:
... ”Refrain einer tieferen Erklärung” (”Refrain of a Deeper Declaration”). In it he praised Jünger as a literary pioneer, exploiting themes no one else in Germany wrote about. Like writing about the soldiery life, highlighting the warrior’s way as a means to spiritual fulfilment. -- Jünger seems to have affected Strauss in this way, sowing the seeds of western style bushido in the quiet, neue Sachlichkeit-type of German author Strauss was (q.v. novels like ”Mikado” and ”Rumor”). It all began in 1993 when Strauss caused an uproar with his exclamation: ”We have to restore Eros and the Soldier”. This and other statements of his essay ”Anschwellender Bockgesang” (like the criticism of materialism and nihilism of the current German society) wasn’t well received by the establishment. Critique of the emptiness of the consumer society may have been welcome, however not with these traditionalist leanings. Strauss became controversial...! Even in Sweden the waves were felt. And still in 2000 when his essay-cum-diary ”Die Fehler des Kopisten” was issued in a Swedish version we learned from the media that Strauss was a dangerous man, best ignored. [källa: Ernst Jünger -- A Portrait]
Strauss har förvisso en kontroversiell aura, dock kallar han sig själv opolitisk. Martin Walser sa 2008 i Die Zeit att Strauss borde få Nobelpriset. Jaha, men då är det kört för att högermannen Walser sa det? -- Inte nödvändigtvis. Strauss' "Kopistens misstag" (1999) befinner sig i stil och attityd inte miljoner kilometer från Horace' egen "Cigarretten efteråt" (2011).

Horace och akademin kan prisa Strauss och ha täckning för det. Strauss är en gedigen författare av efterkrigstyp, en sådan som akademin überhaupt gillar. Lite kontrovers blir det nog men det ska väl akademin tåla. Horace stod ju emot PK-dårar som kritiserade priset till Naipaul 2001 bara för att Naipaul uttalat sig emot radikala muslimer i England. Att anklaga akademin för fascism för detta var "ett kväkande ur okunnighetens träsk", sa Horace med adress Jan Guillou.

Så att, det må vara att ständiga sekreteraren Danius vill ha en kvinna som pristagare men det har ju varit Munro och Alexievich nyss. Och afrikansk pristagare tror jag inte alls på. Horace och gänget skiter i det. De skiter även i nordamerikaner. De vill prisbelöna nordeuropeiska intellektuella som de själva, som Strauss.

Strauss är en dark horse, jag vet, men det kan gå. Han fick t.ex Schillerpriset 2007, det gör att han är liksom lite inne i stugvärmen, han är i zonen, han är inte en fullständig paria.

Och kom ihåg att akademin inte är en statlig institution; det är en fri akademi med blott halvofficiell status. Den beter sig förvisso som en PK-monolit ibland. Men inte alltid. Akademin ger priset till vem f-n den vill.
Senast redigerad av lampros 2016-09-11 kl. 04:51.
Citera
2016-09-11, 15:19
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Jag har gissat fel förut men jag tror det är dags för en afrikan i år. Ngũgĩ wa Thiong'o in 2016!

Vore ju inte så tokigt om Ben Okri skulle vinna. Men han kanske är för spirituell/magisk realism flummig för akademin?
Citera
2016-09-11, 15:38
Medlem
CarolynHaxs avatar
Undrar lite - flera har talat om "Horace och akademin". Tror ni inte att Sara Danius har något inflytande?
Citera
2016-09-11, 16:39
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Undrar lite - flera har talat om "Horace och akademin". Tror ni inte att Sara Danius har något inflytande?
Nobelkommittén består av Per Wästberg (ordförande), Kjell Espmark, Anders Olsson, Kristina Lugn och Horace Engdahl, så det är mest de som är relevanta här. Sara Danius och Katarina Frostenson är "associate members", osäker på vad det innebär i praktiken. Övriga ledamöter får bara rösta på de kandidater som dessa tar fram.

Källa: https://www.nobelprize.org/nobel_pri...committee.html

Är inte Sara Danius sjukskriven förresten? Eller är hon tillbaka?
Senast redigerad av Nix-registret 2016-09-11 kl. 16:42.
Citera
2016-09-11, 16:49
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Så att, det må vara att ständiga sekreteraren Danius vill ha en kvinna som pristagare men det har ju varit Munro och Alexievich nyss. Och afrikansk pristagare tror jag inte alls på. Horace och gänget skiter i det. De skiter även i nordamerikaner. De vill prisbelöna nordeuropeiska intellektuella som de själva, som Strauss.

Strauss är en dark horse, jag vet, men det kan gå. Han fick t.ex Schillerpriset 2007, det gör att han är liksom lite inne i stugvärmen, han är i zonen, han är inte en fullständig paria.
Strauss är inte ens med på bettinglistorna, så det skulle vara en rejäl skräll, men man kan alltid hoppas.

Tror mer på Jon Fosse om de ska ha en trött gammal postmodernist som tröttnat på postmodernism men är för trött för att göra något åt det. Han är exakt som en norsk version av Horace Engdahl, gammal postmodernist som blivit håglöst religiös och milt frustande över att ha slösat bort sitt liv på något så dumt som postmodernism.
Senast redigerad av Nix-registret 2016-09-11 kl. 16:55.
Citera
2016-09-11, 22:52
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Men ett delat pris kommer aldrig mer att delas ut. Det delade priset till Martinson / Johnson 1974 gav surt efter.

Det blir så när man delar ut priset till sina egna. Konstigt att inte alla aderton var med och delade på priset när de ändå var igång.
Citera
2016-09-12, 02:32
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Visst har hon det. Hon, Englund och Horace är de tunga namnen. Plus möjligen Jesper Svenbro, Anders Olsson och Sara Stridsberg. Bland övriga medlemmar finns kategorier som "kunniga i sitt fält" i olika grad samt "aktningsvärd men gammal och saknar polemisk energi (dvs. förmåga att påverka framtida pristagare).

Man kan ju ställa motfrågan: tror du Horace blir helt maktlös bara för att han slutat som ständig sekreterare? Han förblir en tung spelare i akademin. Han införde ju kutymen med "tio år som sekreterare räcker" och Englund anammade det.
Citera
2016-09-12, 02:49
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Strauss är inte ens med på bettinglistorna, så det skulle vara en rejäl skräll, men man kan alltid hoppas.

Tror mer på Jon Fosse om de ska ha en trött gammal postmodernist som tröttnat på postmodernism men är för trött för att göra något åt det. Han är exakt som en norsk version av Horace Engdahl, gammal postmodernist som blivit håglöst religiös och milt frustande över att ha slösat bort sitt liv på något så dumt som postmodernism.
Fosse, eller kanske Jan Kjaerstad. Den sistnämnda är postmodernist och har fått Nordiska rådets litteraturpris: således både "awardable" och är en sådan där typ som akademin känner igen sig i.

Jag har tidigare i tråden sagt att en nordamerikan blir det inte. Vore dock kul om Thomas Pynchon fick priset. Då skulle ju lite storm rensa gråvädret kan man säga. För även min favorit Botho Strauss är åt gråvädershållet, "Die Fehler des Kopisten" t.ex är sannerligen grå -- en angelägen men grå lägesrapport från det tidiga 2000-talets östra Tyskland, gammal DDR-mark som verkligen inte spirar i PK-ismens tidevarv. Mot detta har vi Pynchon som med en tegelsten ("Gravity's Rainbow") kör läsaren röd och död med allehanda berättelser. Inte en idealisk bok, men annorlunda i den sega, energifattig soppa som är dagens Nobelprisideal (Alexevitch, Müller, Jelinek, Modiano).

Pynchon är ingen pajas men han har sin jouissance och det skulle skaka om palatset lite.
Citera
2016-09-12, 09:52
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Stödja Milosevic får man ej för Europas vänsteretablissemang.

Nej stödja Milosevic får man inte för att han var ett nationalistiskt svin som ville söndra och härska. Inte för att man är vänsteretablissemang. Men det är kanske inte solklart för alla...

Att inte bli nominerad pga stöd till Milosevic tror jag inte på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in