2015-10-07, 00:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAfar
Fr inte s lnge sedan krvde KRAV 20.000 av en mindre jordbrukare fr att certifiera dom. Bonden nekade frsts eftersom det var orimligt och han skulle inte ha gtt runt ekonomiskt.

Lsningen r att kalla det lokalproducerat och ekologiskt.

Fan att alla frsker tjna pengar p alla, ven nr det gller ekologisk mat.
Fr den smskaliga odlaren/uppfdaren.
S vger inte dessa summer upp, det man fr mer betalt fr sin vara.
Citera
2015-10-07, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Fr den smskaliga odlaren/uppfdaren.
S vger inte dessa summer upp, det man fr mer betalt fr sin vara.

Just det. KRAV r ett fretag med vinstintresse.

(Folk fattar inte det utan tror att det r ideel organisation, ungefr som alla vlgrenhetsorganisationer som tigger pengar men har en styrelse som roffar t sig det dom kan, rda korset som det mest brutala exemplet).
Citera
2015-10-07, 00:43
Bannlyst
Det r inte kravgrnsakerna eller de ekologiska som r fr dyra utan den genmanipulerade och/eller besprutade skiten som r fr billig.
Citera
2015-10-07, 00:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAfar
Just det. KRAV r ett fretag med vinstintresse.

(Folk fattar inte det utan tror att det r ideel organisation, ungefr som alla vlgrenhetsorganisationer som tigger pengar men har en styrelse som roffar t sig det dom kan, rda korset som det mest brutala exemplet).
Ekonomisk frening. r det, som r till fr frmja medlemmarnas ekonomiska intressen.

Varfr ska man tro KRAV r en ideell frening/org fr?
KRAV samlar fretag/odlare som vill slja mat med lite gifter.
Det r vl mest naiviteten som fr in en p sdana tankar.
Deras agenda r att fre ut mat med lite/inga gifter, och tjna pengar p en sdan id r inte ntt fel med.
Men man tycker vl att det ska vara ngon hippe som r ointresserad av pengar.
Citera
2015-10-07, 00:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuischarlie
Det r inte kravgrnsakerna eller de ekologiska som r fr dyra utan den genmanipulerade och/eller besprutade skiten som r fr billig.
Det r ocks ett stt och se p det.
Men sjlvfallet blir det dyrare att odla utan bekmpningsmedel, d skrd blir mindre.
Finns det ens GMO grda som odlas i Sverige?
Jag frgar, d jag aldrig funderat ver detta.
Citera
2015-10-07, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ekonomisk frening. r det, som r till fr frmja medlemmarnas ekonomiska intressen.

Varfr ska man tro KRAV r en ideell frening/org fr?
KRAV samlar fretag/odlare som vill slja mat med lite gifter.
Det r vl mest naiviteten som fr in en p sdana tankar.
Deras agenda r att fre ut mat med lite/inga gifter, och tjna pengar p en sdan id r inte ntt fel med.
Men man tycker vl att det ska vara ngon hippe som r ointresserad av pengar.

Har lite svrt att tyda ditt inlgg. Om KRAV vore en ekonomisk frening s skulle dom inte dra t tumskruvarna p smbnder/fritidsbnder som vill odla ekologiskt.

Som jag ser det r dom ett vinstdrivande fretag med ett klart uttalat (men nd inofficiellt) vinstintresse. Ekonomisk frening my ass.
Senast redigerad av FromAfar 2015-10-07 kl. 01:11.
Citera
2015-10-07, 01:12
Bannlyst
Citat:
Det r ocks ett stt och se p det.
Men sjlvfallet blir det dyrare att odla utan bekmpningsmedel, d skrd blir mindre.
Finns det ens GMO grda som odlas i Sverige?
Jag frgar, d jag aldrig funderat ver detta.

Det importeras och sljs i alla fall. Det finns ju ven dolt i olika frdigprodukter som vegetariska sojabiffar t.ex. Vi fr heller inte info om vad som r manipulerat, min lokale grnsakshandlare vet inte nr jag frgat. Utfordring av djur med spannml finns vl ingen som har koll p huruvida det r gmo iblandat s vi ter det nog nd.

Monsanto som str fr det mesta gmo sponsrar enligt uppgift Hillary Clintons valkampanj ... hon r vldigt positiv till gmo
http://www.bloomberg.com/politics/ar...illary-clinton
http://www.naturalnews.com/049755_Br..._Monsanto.html
Senast redigerad av Jesuischarlie 2015-10-07 kl. 01:15.
Citera
2015-10-07, 01:29
Bannlyst
Jag gillar inte att kpa ekologiskt som r dyrare och har kortare bst fre datum. Dessutom s litar jag inte p att de nd besprutar och jag tror att de kemiska mnena inte alls r 'gifter'.

Jag tror det hr med ekologiska varor r lite sekterism. Egenligen inte alls vare sig rationellt eller ens ekologiskt in the grand scale d det leder till dyrare produkter.
Citera
2015-10-07, 01:34
Bannlyst
Citat:
Det importeras och sljs i alla fall. Det finns ju ven dolt i olika frdigprodukter som vegetariska sojabiffar t.ex. Vi fr heller inte info om vad som r manipulerat, min lokale grnsakshandlare vet inte nr jag frgat. Utfordring av djur med spannml finns vl ingen som har koll p huruvida det r gmo iblandat s vi ter det nog nd.

Monsanto som str fr det mesta gmo sponsrar enligt uppgift Hillary Clintons valkampanj ... hon r vldigt positiv till gmo
http://www.bloomberg.com/politics/ar...illary-clinton
http://www.naturalnews.com/049755_Br..._Monsanto.html

Monsanto har ftt fruktansvrt stark kritik, t o m i 60 minutes, fr deras affrsmetoder dr man tvingar jordbrukare till avtal som handlar om att frbinda sig till max nr det gller grdor.

Orkar inte leta fram klla men det r officiella uppgifter, motbevisa mig den som kan.
Citera
2015-10-07, 02:30
Bannlyst
Felpost
Senast redigerad av Jesuischarlie 2015-10-07 kl. 03:01.
Citera
2015-10-07, 02:42
Bannlyst
Citat:
... och? Det r de pengastinna fretagen som styr politikerna, inte tvrtom!

Det dr vet vi redan.
Citera
2015-10-07, 02:45
Medlem
Jag rder alla hr att se dokumentrerna COWSPIRACY och FOOD INC. Finns en del mummel om vxthuseffekten i Cowspiracy, vilket r ren dynga. Men det finns gott om ponger och bra fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in