2015-10-07, 00:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAfar
För inte sä länge sedan krävde KRAV 20.000 av en mindre jordbrukare för att certifiera dom. Bonden nekade förstås eftersom det var orimligt och han skulle inte ha gått runt ekonomiskt.

Lösningen är att kalla det lokalproducerat och ekologiskt.

Fan att alla försöker tjäna pengar på alla, även när det gäller ekologisk mat.
För den småskaliga odlaren/uppfödaren.
Så väger inte dessa summer upp, det man får mer betalt för sin vara.
Citera
2015-10-07, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
För den småskaliga odlaren/uppfödaren.
Så väger inte dessa summer upp, det man får mer betalt för sin vara.

Just det. KRAV är ett företag med vinstintresse.

(Folk fattar inte det utan tror att det är ideel organisation, ungefär som alla välgörenhetsorganisationer som tigger pengar men har en styrelse som roffar åt sig det dom kan, röda korset som det mest brutala exemplet).
Citera
2015-10-07, 00:43
Bannlyst
Det är inte kravgrönsakerna eller de ekologiska som är för dyra utan den genmanipulerade och/eller besprutade skiten som är för billig.
Citera
2015-10-07, 00:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAfar
Just det. KRAV är ett företag med vinstintresse.

(Folk fattar inte det utan tror att det är ideel organisation, ungefär som alla välgörenhetsorganisationer som tigger pengar men har en styrelse som roffar åt sig det dom kan, röda korset som det mest brutala exemplet).
Ekonomisk förening. är det, som är till för främja medlemmarnas ekonomiska intressen.

Varför ska man tro KRAV är en ideell förening/org för?
KRAV samlar företag/odlare som vill sälja mat med lite gifter.
Det är väl mest naiviteten som får in en på sådana tankar.
Deras agenda är att före ut mat med lite/inga gifter, och tjäna pengar på en sådan idé är inte nått fel med.
Men man tycker väl att det ska vara någon hippe som är ointresserad av pengar.
Citera
2015-10-07, 00:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuischarlie
Det är inte kravgrönsakerna eller de ekologiska som är för dyra utan den genmanipulerade och/eller besprutade skiten som är för billig.
Det är också ett sätt och se på det.
Men självfallet blir det dyrare att odla utan bekämpningsmedel, då skörd blir mindre.
Finns det ens GMO gröda som odlas i Sverige?
Jag frågar, då jag aldrig funderat över detta.
Citera
2015-10-07, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ekonomisk förening. är det, som är till för främja medlemmarnas ekonomiska intressen.

Varför ska man tro KRAV är en ideell förening/org för?
KRAV samlar företag/odlare som vill sälja mat med lite gifter.
Det är väl mest naiviteten som får in en på sådana tankar.
Deras agenda är att före ut mat med lite/inga gifter, och tjäna pengar på en sådan idé är inte nått fel med.
Men man tycker väl att det ska vara någon hippe som är ointresserad av pengar.

Har lite svårt att tyda ditt inlägg. Om KRAV vore en ekonomisk förening så skulle dom inte dra åt tumskruvarna på småbönder/fritidsbönder som vill odla ekologiskt.

Som jag ser det är dom ett vinstdrivande företag med ett klart uttalat (men ändå inofficiellt) vinstintresse. Ekonomisk förening my ass.
Senast redigerad av FromAfar 2015-10-07 kl. 01:11.
Citera
2015-10-07, 01:12
Bannlyst
Citat:
Det är också ett sätt och se på det.
Men självfallet blir det dyrare att odla utan bekämpningsmedel, då skörd blir mindre.
Finns det ens GMO gröda som odlas i Sverige?
Jag frågar, då jag aldrig funderat över detta.

Det importeras och säljs i alla fall. Det finns ju även dolt i olika färdigprodukter som vegetariska sojabiffar t.ex. Vi får heller inte info om vad som är manipulerat, min lokale grönsakshandlare vet inte när jag frågat. Utfordring av djur med spannmål finns väl ingen som har koll på huruvida det är gmo iblandat så vi äter det nog ändå.

Monsanto som står för det mesta gmo sponsrar enligt uppgift Hillary Clintons valkampanj ... hon är väldigt positiv till gmo
http://www.bloomberg.com/politics/ar...illary-clinton
http://www.naturalnews.com/049755_Br..._Monsanto.html
Senast redigerad av Jesuischarlie 2015-10-07 kl. 01:15.
Citera
2015-10-07, 01:29
Bannlyst
Jag gillar inte att köpa ekologiskt som är dyrare och har kortare bäst före datum. Dessutom så litar jag inte på att de ändå besprutar och jag tror att de kemiska ämnena inte alls är 'gifter'.

Jag tror det här med ekologiska varor är lite sekterism. Egenligen inte alls vare sig rationellt eller ens ekologiskt in the grand scale då det leder till dyrare produkter.
Citera
2015-10-07, 01:34
Bannlyst
Citat:
Det importeras och säljs i alla fall. Det finns ju även dolt i olika färdigprodukter som vegetariska sojabiffar t.ex. Vi får heller inte info om vad som är manipulerat, min lokale grönsakshandlare vet inte när jag frågat. Utfordring av djur med spannmål finns väl ingen som har koll på huruvida det är gmo iblandat så vi äter det nog ändå.

Monsanto som står för det mesta gmo sponsrar enligt uppgift Hillary Clintons valkampanj ... hon är väldigt positiv till gmo
http://www.bloomberg.com/politics/ar...illary-clinton
http://www.naturalnews.com/049755_Br..._Monsanto.html

Monsanto har fått fruktansvärt stark kritik, t o m i 60 minutes, för deras affärsmetoder där man tvingar jordbrukare till avtal som handlar om att förbinda sig till max när det gäller grödor.

Orkar inte leta fram källa men det är officiella uppgifter, motbevisa mig den som kan.
Citera
2015-10-07, 02:30
Bannlyst
Felpost
Senast redigerad av Jesuischarlie 2015-10-07 kl. 03:01.
Citera
2015-10-07, 02:42
Bannlyst
Citat:
... och? Det är de pengastinna företagen som styr politikerna, inte tvärtom!

Det där vet vi redan.
Citera
2015-10-07, 02:45
Medlem
Jag råder alla här att se dokumentärerna COWSPIRACY och FOOD INC. Finns en del mummel om växthuseffekten i Cowspiracy, vilket är ren dynga. Men det finns gott om poänger och bra fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in