Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-10-06, 21:47
Medlem
Alkyonioss avatar
Hittade nyligen denna tråd som diskuterade olika NW gym i Stockholm. Så nu tänkte jag att vi kunde prata om de som finns i Göteborg istället.

Till skillnad från skaparen av den andra tråden så skiter jag fullständigt i fönster. Utan är mer intresserad av att det finns gott om skivstänger och BRA maskiner.

Jag börjar med de jag har besökt.

Kållered
Hyfsat gym, finns dock bara på powerracks med stänger, det är dock inte jättevanligt att båda är upptagna så om man inte är där i "rusningstrafik" så går det bra. Det enda som finns att tillgå i maskin väg är dock Cybex-maskiner, som suger b*lle.

Backaplan
Sveriges största NW med 6 powerracks totalt. Dessa är dock konstant upptagna om man är där senare på eftermiddagen. Precis som i Kållered så är majoriteten av alla maskiner från Cybex...

Odinsplatsen
Endast varit här två gånger efter jobbet. Det hade varit trångt om det så hade varit tomt, och att det var en jävla massa folk där gjorde inte saken bättre. REKOMMENDERAS INTE.

Almedal
4 powerracks, dock väldigt eftertraktade. Här hade de förutom Cybex-maskinerna, ett gäng plate-loaded maskiner från Starling (eller Sterling, vette fan), riktigt fint. Kanske det bästa av gymmen som jag har besökt.

Ullevi
Litet expressgym, vars duschar ger en dödsångest. Undvik.

Lindholmen
Ett powerrack och massa kassa maskiner. Det är även för jävla mycket folk på eftermiddagarna. De har inte heller några bänkar i omklädningsrummen.

Kungsbacka - Borgås(Ligger i och för sig i Region Halland)
Har bara varit där en gång och fick hyfsat intryck av det.

1. Kållered
2. Almedal
3. Backaplan
4. Lindholmen
5. Kungsbacka - Borgås
6. Ullevi

Listan kommer uppdateras löpande allt eftersom min jakt fortsätter...
Bidra gärna med era egna erfarenheter.
Citera
2015-10-06, 21:56
Medlem
Jag tycker Backaplan är bäst av de Nordic Wellness jag besökt (Kållered, Kungsbacka, Ullevi, Almedal, Mölnlycke). De har bra stänger från eleiko, det är okej att köra med magnesium och mycket starka och stora inspirerande människor runt omkring en. Precis som TS säger bör man inte vara där mellan typ 17-20 men utanför dessa tider går det alltid att göra det man vill.

Almedal känns optimalt som ett byggargym med sina plate loaded maskiner, men jag tycker de har riktigt dåliga skivstänger. Tycker inte heller att atmosfären är lika trevlig där som på Backaplan. Verkar inte vara lika okej med magnesium. Mycket stora personer där, inspirationsfaktorn finns.
Citera
2015-10-06, 22:09
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-FlukE
Jag tycker Backaplan är bäst av de Nordic Wellness jag besökt (Kållered, Kungsbacka, Ullevi, Almedal, Mölnlycke). De har bra stänger från eleiko, det är okej att köra med magnesium och mycket starka och stora inspirerande människor runt omkring en. Precis som TS säger bör man inte vara där mellan typ 17-20 men utanför dessa tider går det alltid att göra det man vill.

Almedal känns optimalt som ett byggargym med sina plate loaded maskiner, men jag tycker de har riktigt dåliga skivstänger. Tycker inte heller att atmosfären är lika trevlig där som på Backaplan. Verkar inte vara lika okej med magnesium. Mycket stora personer där, inspirationsfaktorn finns.

Vad svamlar du om? Det finns mig veterligen en Eleiko stång på Backaplan, resten är väl precis som i kållered Casall-stänger? Jag var på Almedal idag och där fanns det en Eleiko SL stång.
Det är nog mycket riktigt det du säger att Almedal är mer av ett byggar gym.
Citera
2015-10-06, 22:46
Medlem
Jag tränar av någon anledning vid Domkyrkan.
Det är väldigt trångt och mycket folk. Maskinerna står på varandra och man måste ofta gå sicksack för att ta sig igenom gymmet då allt som sagt ligger så tätt. På eftermiddagen känns det ibland hopplöst att träna. Väldigt litet område för fria vikter.
Det är ständigt hög dunkadunka musik.
Omklädningsrummen är väll helt ok, Toaletterna luktar dock konstant piss och det är alltid blött på golvet.
Trevlig personal, förutom att man då och då blir "skönt" kallad för gubben.

Varit på Backaplan 1 en gång och fick ett bra intryck, större yta och mer utrustning som jag uppskattar. Tyckte dock att omklädningsrummen var skit då man var tvungen att låsa med sitt kort och sedan bära runt på det. Bara jobbigt att ha med det i gymmet och in i duschen. Annars kan jag inte säga mer.

Ni som varit på fler NW gym än jag, vart skulle ni rekommendera att man går om man främst sysslar med calisthenics? Vill gärna ha mycket chinstänger och högt i tak.
Citera
2015-10-06, 23:10
Medlem
YoungTonys avatar
Finns det något Nordic Wellness i Kungälv, Bor i Kärra ett tag nu och då känns det lätt att ta sig dit. Hört att det ska finnas väldigt många gym där men kanske är Sportlife eller något liknande dom har där?
Citera
2015-10-07, 02:10
Medlem
linnros24s avatar
Ni har glömt Exclusive. Ingen under 20 år. Knappt 10 personer i gymmet samtidigt. Älskar det.
Citera
2015-10-07, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linnros24
Ni har glömt Exclusive. Ingen under 20 år. Knappt 10 personer i gymmet samtidigt. Älskar det.

Exclusive är värdelöst sett till träningen dock. Två bänkpressar varav den ena är sne och den andra är antingen för lång eller för kort där man lägger stången. Man måste alltid lyfta upp stången i den bänken och kan inte dra den utåt. De har två mer eller mindre usla squatracks, dock inga riktiga powerracks. Och totalt 4 skivstänger som på lunchtid alltid är upptagna. En av fyra är Eleiko och en annan väger 20,7 kilo (Jag vet för vi vägde den)

Lunchtid och efter 17 är det oftast kö till skivstängerna och det blir många kan jag köra mellan dig frågor. Duscharna luktar ofta piss med.
Citera
2015-10-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Vad svamlar du om? Det finns mig veterligen en Eleiko stång på Backaplan, resten är väl precis som i kållered Casall-stänger? Jag var på Almedal idag och där fanns det en Eleiko SL stång.

Finns minst fyra stycken Eleikostänger på Backaplan, både den blåa som har etikett strength equipment och den svara som har etikett weightlifting equipment. Finns dock inga rean SL-stänger. Det är nog du som svamlar. Dock finns det mycket fler casall-stänger än eleiko, men den som söker finner.
Citera
2015-10-08, 14:17
Medlem
Fenjal888s avatar
Almedal är helt klart bäst. Backaplan kommer på trogen andraplats.

Resten är väl inte speciellt bra alls? Inte ens Exclusive.
Citera
2015-10-08, 17:00
Medlem
Drottninggatan. Tränar alltid där 12:30 till 14:00 (tar 2h lunch). Då är det lite folk där och tränar så det passar mig bra.
Det finns okey med maskiner, men bara en av allt så det går nästan bara att köra när det är lite folk om man vill få bra flyt i sin träning.
Ofta svårt att träna i hantelhörnan då den är på några få kvadratmeter, men enda spegeln finns där i princip så man får stå där och knö.

Kan man träna på udda tider så tycker jag det gymmet är okey. Annars ska man nog inte träna där.
Citera
2015-10-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios

Finns minst 4 eleikostänger på Backaplan. Fast folk plockar av någon anledning bort dom o lägger i hörn för att de hellre vill köra med nyare casall!? Jag föredrar nog Backaplan vid styrketräning och kommer man fel tid får man nog skylla sig själv, det kan man ju påverka. Samt trevlig personal och kaffemaskin! Öppettiderna på lördag är dock ett skämt.

När jag hamnar på Almedal blir jag mest sur på mig själv. Sletna stänger förutom en som alltid är upptagen, speglarna vid racksen är på fel sida för att inte behöva backa in i rackset efter varje set. Dessutom: låsta kabelverktyg whyyyyyyyyy? Och personalen vet mindre än mig.

Domkyrkan har bra bänkpress men resten är kasst ur styrketräningssynpunkt. Trångt och mycket folk. Dock bäst konditionsmaskiner och trevligaste personalen.
Citera
2015-10-09, 16:53
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-FlukE
Finns minst fyra stycken Eleikostänger på Backaplan, både den blåa som har etikett strength equipment och den svara som har etikett weightlifting equipment. Finns dock inga rean SL-stänger. Det är nog du som svamlar. Dock finns det mycket fler casall-stänger än eleiko, men den som söker finner.

Nej, det det finns inga SL-stänger. De(n) eleiko stång jag sett var en WL-stång.

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Drottninggatan. Tränar alltid där 12:30 till 14:00 (tar 2h lunch). Då är det lite folk där och tränar så det passar mig bra.
Det finns okey med maskiner, men bara en av allt så det går nästan bara att köra när det är lite folk om man vill få bra flyt i sin träning.
Ofta svårt att träna i hantelhörnan då den är på några få kvadratmeter, men enda spegeln finns där i princip så man får stå där och knö.

Kan man träna på udda tider så tycker jag det gymmet är okey. Annars ska man nog inte träna där.

Är inte Domkyrkan ett Express-gym?

Citat:
Ursprungligen postat av cpsmurf
Finns minst 4 eleikostänger på Backaplan. Fast folk plockar av någon anledning bort dom o lägger i hörn för att de hellre vill köra med nyare casall!? Jag föredrar nog Backaplan vid styrketräning och kommer man fel tid får man nog skylla sig själv, det kan man ju påverka. Samt trevlig personal och kaffemaskin! Öppettiderna på lördag är dock ett skämt.

När jag hamnar på Almedal blir jag mest sur på mig själv. Sletna stänger förutom en som alltid är upptagen, speglarna vid racksen är på fel sida för att inte behöva backa in i rackset efter varje set. Dessutom: låsta kabelverktyg whyyyyyyyyy? Och personalen vet mindre än mig.

Domkyrkan har bra bänkpress men resten är kasst ur styrketräningssynpunkt. Trångt och mycket folk. Dock bäst konditionsmaskiner och trevligaste personalen.

1. Jag kör hellre med en Casall än en Eleiko om Eleiko'n är helt utsliten, den ska ju liksom gå att greppa också när man passerar 100kg i marken
2. Jag kan dock inte anpassa mig riktigt
3. När jag var på Almedal i tisdags så var det kabelverktygen inte låsta, i alla fall inte på de jag körde med så bevisligen finns det ju en del kabelmaskiner utan låsta verktyg.

Är inte Domkyrkan ett express gym?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in