• 6
  • 7
2015-10-09, 14:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Absolut inte.

Hittepåscenario;

Dotter med islamsk börd exempelvis kurdisk flicka, vill gifta sig med svensk pojkvän.
Pojkvän godkänns inte pga olika skäl som vi alla förstår.

Flickan misshandlas och förs till släkting för att gömmas undan. Då har hedern värnats om och familjen har "åtgärdat" problemet.
Gäller det även de som tror att hon har rymt med pojkvännen?
Citera
2015-10-09, 15:16
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Gäller det även de som tror att hon har rymt med pojkvännen?

Jag förstår inte ens frågan. Jag tog upp ett expempel där flickan inte tas av daga, utan skickas till förslagsvis släktingar (expempelvis för att sedan giftas bort) för att förhindra att skammen blir så stor att hon gifter sig med svensk pojkvän.

Menar du att skammen är stor om hon rymt med den svenska pojkvännen och att dom hittar henne och misshandlar henne och sedan skickas hon till släktingar som straff för att hon ensam umgåtts med en svensk pojkvän ( inte okey alls)?

Att dom tvår skammen även då? Isåfall är svaret ja.

Men om det vore på det här viset borde en ev pojkvän ha tipsat polisen, då han troligtvis är införstådd i situationen ur flickans synpunkt.

Jag säger återigen att mitt scenario var bara ett exempel på hur man kan tvaga bort skammen utan att döda någon.
Citera
2015-10-09, 16:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag förstår inte ens frågan. Jag tog upp ett expempel där flickan inte tas av daga, utan skickas till förslagsvis släktingar (expempelvis för att sedan giftas bort) för att förhindra att skammen blir så stor att hon gifter sig med svensk pojkvän.

Menar du att skammen är stor om hon rymt med den svenska pojkvännen och att dom hittar henne och misshandlar henne och sedan skickas hon till släktingar som straff för att hon ensam umgåtts med en svensk pojkvän ( inte okey alls)?

Att dom tvår skammen även då? Isåfall är svaret ja.

Men om det vore på det här viset borde en ev pojkvän ha tipsat polisen, då han troligtvis är införstådd i situationen ur flickans synpunkt.

Jag säger återigen att mitt scenario var bara ett exempel på hur man kan tvaga bort skammen utan att döda någon.
Vad jag menar är att om en kvinna har dragit vanära över familjen, och sedan försvinner, kan det antas av omgivningen att hon har rymt med sin pojkvän, och då finns vanäran kvar.

Men nu är det knappast hedersmord, då den häktade behöver spansk tolk.
Citera
2015-10-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad jag menar är att om en kvinna har dragit vanära över familjen, och sedan försvinner, kan det antas av omgivningen att hon har rymt med sin pojkvän, och då finns vanäran kvar.

Men nu är det knappast hedersmord, då den häktade behöver spansk tolk.

Enligt Troian (har jag för mig) är den häktade inte folkbokförd i Sverige. Detta, tillsammans med att han behöver spansk tolk, talar emot någon sorts familj- eller släktuppgörelse. Jag undrar om detta handlar om en affär som gick snett, till exempel ett sexköp.
Citera
2015-10-09, 18:05
Medlem
ett bråk som spåra ur lite?
Citera
2015-10-12, 11:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Expressen: "Mördade" kvinnan ringde själv polisen
Citat:
Kvinnan är inte inlagd på sjukhus trots de skador hon har åsamkats.
Har hon kunnat berätta vad som hänt henne?
– Vi har en god bild av vad som har skett på platsen.
Hur känner kvinnan och den misstänkte mannen varandra?
– Det kan jag inte kommentera.
Vet du var hon har varit?
– Nej.
Hur går utredningen vidare?
– Vi kommer att hålla fortsatta förhör, invänta en teknisk undersökning av brottsplatsen och även hålla fortsatta förhör med den person som sitter häktad, säger Johan Winell. Utredningsläget är gott. Vi har en misstänkt gärningsman, vi har en robust utredning. Nu har vi också äntligen fått tag i henne.
Citera
2015-11-05, 13:00
Medlem
Marre1976s avatar
Är det denna kvinna?

Prostituerad som fick stryk...

http://www.expressen.se/nyheter/svar...vunna-kvinnan/
Citera
2015-11-16, 13:46
Medlem
m0gges avatar
här finns fup