2015-10-08, 21:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Brottet i TV4:s Brottsplats Sverige nu.

Kom det fram nåt nytt?

Vore onekligen ganska coolt om det gick till rättegång utan BO.
Citera
2015-10-08, 21:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kom det fram nåt nytt?

Nej, inget av värde. Polisen fick frågan om BO, men kunde inte berätta mer.
Citera
2015-10-08, 21:49
Medlem
Citat:

Väldans coolt. Tror du BO: s anhöriga delar din värdering?
Citera
2015-10-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror du inte att BO:s anhöriga är de som är misstänkta? Jag vet inte, men jag inte tänka mig att en GM som inte är folkbokförd i Sverige dödar en kvinna som är folkbokförd i Sverige, utan att någon saknar kvinnan. Det skulle förstås kunna vara så att BO är/var en narkoman som ingen saknar ännu.
Citera
2015-10-08, 22:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

"Coolt" var kanske ett olämpligt ordval.

Förstås är det av hög vikt att polisen lyckas identifiera vem BO är eller var. Lyckas inte det, så sker förmodligen rättegången utan BO:s anhörigas vetskap. Det vore, vad jag vet, för ett våldsbrott helt unikt i Sverige. Det vore väldigt intressant att se hur ett sådant mål skulle gå.

Men jag har tidigare i tråden efterfrågat om det finns några uppgifter på vem som är BO, så visst hoppas jag att det är uppgifter som kommer fram, eller åtminstone att polisen har uppgifterna.

Någon som vet i fall ett målsägarbiträde kan utses även om brottsoffret är försvunnet?
Citera
2015-10-08, 22:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Förstås är det av hög vikt att polisen lyckas identifiera vem BO är eller var. Lyckas inte det, så sker förmodligen rättegången utan BO:s anhörigas vetskap. Det vore, vad jag vet, för ett våldsbrott helt unikt i Sverige. Det vore väldigt intressant att se hur ett sådant mål skulle gå.

Men jag har tidigare i tråden efterfrågat om det finns några uppgifter på vem som är BO, så visst hoppas jag att det är uppgifter som kommer fram, eller åtminstone att polisen har uppgifterna.

Någon som vet i fall ett målsägarbiträde kan utses även om brottsoffret är försvunnet?
Ja, Marinas i Spekeröd målsägande, inklusive Marinas dödsbo(!), hade målsägandebiträde vid de två första rättegångarna, och då var Marina fortfarande försvunnen och inte dödförklarad. Men om BO är okänd finns det inga målsägande, och därmed inget biträde.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-10-08 kl. 22:20.
Citera
2015-10-08, 22:24
Medlem
Citat:

Om det är en asylsökande kvinna som är försvunnen och misstänkt mördad så vet jag inte om målsägandebiträde utses.
Citera
2015-10-08, 22:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ja, Marinas i Spekeröd målsägande, inklusive Marinas dödsbo(!), hade målsägandebiträde vid de två första rättegångarna, och då var Marina fortfarande försvunnen och inte dödförklarad. Men om BO är okänd finns det inga målsägande, och därmed inget biträde.

Ja, när det är mord så tänker jag mig att det är annorlunda, för de anhöriga har man ju koll på då, oavsett var kroppen efter BO finns. Vid en grov misshandel däremot är ju inte BO:s anhöriga målsägande, så om den här rubriceringen består kommer inte dessa att få målsägarbiträden.

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om det är en asylsökande kvinna som är försvunnen och misstänkt mördad så vet jag inte om målsägandebiträde utses.

Enligt någon typ av huvudregel borde det nog vara så. Har svårt att tro att rättsystemet skulle missgynna asylsökande ur den aspekten. Även om man vistas här utan papper så tror jag nog man får målsägarbiträde.
Citera
2015-10-08, 22:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, när det är mord så tänker jag mig att det är annorlunda, för de anhöriga har man ju koll på då, oavsett var kroppen efter BO finns. Vid en grov misshandel däremot är ju inte BO:s anhöriga målsägande, så om den här rubriceringen består kommer inte dessa att få målsägarbiträden.
Lag (1988:609) om målsägandebiträde
Citat:
1 § När en förundersökning har inletts eller återupptagits ska ett särskilt biträde för målsäganden (målsägandebiträde) förordnas i mål om
1. brott enligt 6 kap. brottsbalken, om det inte är uppenbart att målsäganden saknar behov av sådant biträde,
2. brott enligt 3 eller 4 kap. brottsbalken, på vilket fängelse kan följa, eller enligt 8 kap. 5 eller 6 § brottsbalken eller försök, förberedelse eller stämpling till sådant brott, om det med hänsyn till målsägandens personliga relation till den misstänkte eller andra omständigheter kan antas att målsäganden har behov av sådant biträde,
3. annat brott på vilket fängelse kan följa, om det med hänsyn till målsägandens personliga förhållanden och övriga omständigheter kan antas att målsäganden har ett särskilt starkt behov av sådant biträde.
Målsägandebiträde får förordnas i högre rätt, om åklagaren eller den tilltalade har överklagat domen i ansvarsdelen. Lag (2012:660).
Det krävs ingen ansökan eller ens samtycke från målsäganden, så visst ska biträde förordnas även om målsäganden är försvunnen.
Citera
2015-10-09, 08:10
Medlem
Utflyttads avatar
http://mitti.se/haktad-for-misshande...fret-saknas-2/

Citat:
På måndagskvällen fick polisen in en anmälan om att en kvinna kunde ha blivit mördad i en lokal i Storvreten någon gång tidigt på söndagsmorgonen. Enligt misstankarna kunde kvinnan också ha blivit bortförd i bil.

Jag undrar hur det egentligen kom till polisens kännedom?
Det här med att "fick polisen in en anmälan" kan ju innebära så mycket.....en anonym via telefon, ett besök på polisstation, eller?......
Citera
2015-10-09, 14:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Brottsplats Sverige: Mysteriet i Tumba – misstänkt mord men ingen kropp
Citat:
Det såg ut som ett mord utan kropp. Men sedan utvecklade det sig till misshandel utan offer. Polisen är säker. Gärningsmannen är fast. Rätt person är gripen. Men två frågor återstår: vad var det som hände, egentligen? Och – framförallt – var finns offret?
Filmklipp 4:24 min
Citera
2015-10-09, 14:15
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nej, om kroppen inte hittas kan det antas att den försvunna har rymt, kanske med någon, vilket naturligtvis är mycket illa för hedern. Familjen måste visa att skamfläcken är död för att hedern ska återställas.

Absolut inte.

Hittepåscenario;

Dotter med islamsk börd exempelvis kurdisk flicka, vill gifta sig med svensk pojkvän.
Pojkvän godkänns inte pga olika skäl som vi alla förstår.

Flickan misshandlas och förs till släkting för att gömmas undan. Då har hedern värnats om och familjen har "åtgärdat" problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in