Citat:
Ursprungligen postat av
Grejtbit
Jag tycker att yrkesgruppen ordningsvakter i Sverige tillsammans med polis är ett ganska värdelöst pack som värderar utifrån sin strama okunskap och tror sig veta så mycket mer än vad dem faktiskt vet.
Men för att referera till någon typ av egen erfarenhet så skulle jag säga att med min runda i nattklubbssvängen under diverse år har givit mig insikten att många av dessa vakter är trevliga människor som tycker om ett yrke där man är i någon typ av maktsituation även fast ''snacka med chefen'' är en ganska inövad replik vid brist på ork/intresse/kunskap från diverse säkerhetsanställda..
''Jag glömde skriva upp det här namnet på gästlistan'', ''för sent nu!'', '' du fick den för 1 minut sedan'', ''snacka med chefen eller be dem i andra ingången''..
De vita vakterna beter sig sämst och är inte sällan rasister, sett och hört mycket onödigt bråk/liv då dessa vita vakter känner sig hotade av 18-åriga tjejer från förorten av någon anledning.
Om du blir upptäckt dricka ur en flaska (vin, champagne dyl) så är du direkt misstänkt för stöld och bör visa upp kvitto. Är du inne på muggen för länge så är du narkoman... listan kan göras lång.
Varför folk söker sig till detta yrke är väll inte så svårt att förstå, machokillar som vill jobba med att säga åt folk om dem duger eller inte och med lite tur kanske få utöva ett och annat polisgrepp/helg.
Hatet är väll också kanske lite uppblåst som med t.ex lapplisor, du gör fel men blir arg i alla fall. Som om du är dragen och inte kommer in på ett ställe.
Citat:
Ursprungligen postat av
rubiz
Den allmäna bilden av en krogvakt är steroidmissbrukare med kriminell bakgrund. Sen är det väl lätta poäng att jållra om att han inte kan få andra jobb och har lågt IQ om man nu blir portad och är lite bråksugen.
Folk ser inte riskerna som yrket innefattar och tror som vanligt att allt är personligt när de inte får komma in, och vägrar (precis som med alla auktoriteter) bekräfta att ordningsvakterna faktiskt är människor som dem själva och inte alltid känslokalla svin med en agenda.
Jag har stor respekt för ordningsvakter, speciellt dom som jobbar på krogar. Till att börja med så jobbar dom nattetid, och deras lön från krogarna är inte överdrivet bra. Inte i min stad iallafall. Nu känner jag några som är utbildade ordningsvakter, men som har andra jobb dagtid och bara kör vaktyrket som ett extraknäck på helgerna. Av dom jag känner så jobbar dom flesta som ordningsvakter för att ha någonting att göra som inte involverar att bli full, så att jobba på en krog är ju då ett bra val. Man får krogmiljön, prata med folk och man får betalt.
Det är lätt att bli grinig och arg på vakterna, men dom är ju där av en anledning. Jag har många gånger tackat vakterna för deras insatser. En gång var jag och köpte blommor till alla vakter i personalen på en krog då dom mer eller mindre räddade mitt liv. En kille stod och käftade med en liten tjej varpå jag går fram och frågar om det är något problem, killen spårar totalt och slår sönder sin ölflaska och smäller rätt i ansiktet på mig. Många operationer senare har jag fortfarande ärr över hela kinden, mot örat och halsen.
Men du är ute och cyklar lite måste jag säga. Till att börja med får många kommuner inte servera helrör, och skulle det vara en kontrollant på krogen som ser folk halsa ur flaskor och massa annat så ryker serveringstillståndet till slut. Vakterna ska ju även hålla koll på att folk inte blir för rund om fötterna, det lika gäller om folk skulle stå inne på toaletten och dra en lina. Det gör ju inte saken mindre riskfritt.
Utöver det så har dom i uppgift att släppa in folk som kan spendera pengar, och då har man bara ögonen och magkänslan att lita på. Krogarägare brukar inte tycka om nyblivna 18 åringar som fortfarande går i skolan, för dessa brukar oftast kröka sig fulla hemma för att sedan bara betala inträde och garderob och inte beställa i baren för att ekonomin finns inte. Äldre vuxna som jobbar har råd att spendera pengar i baren, och därför släpper man inte in allt och alla.
Det är också en av anledningarna till att man sätter te. x 24 års gräns på vissa dagar, för att locka gäster som har jobb och ekonomi för att kunna spendera pengar.
Men självklart finns det vakter som är makttokiga och tror att dom är något.