2015-10-04, 21:18
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iDuno
Jag skulle aldrig acceptera att min hund morrar åt mig.

Hunden har troligen lärt sig att om han morrar får han sin vilja igenom.
Det får inte bli så att han tror att det är han som bestämmer.

Hade min hund morrat åt mig hade jag frontat han direkt visat att mig morrar han inte åt.

Den dagen han morrar och visar tänder så får du inte fega ur.

Är det verkligen morrande han gör när han gosar med dig?
Min hund gör något ljud "vibrerande" när jag te.x kliar han runt öronen men då njuter han och det är inte ett morrande.

Tvärfel. En "vanlig" hund som morrar gör det för att säga "jag tycker inte om den här situationen - ge mig utrymme". Att då tränga in hunden i ett hörn kommer bara göra den ännu mer osäker. Din metod är helt förkastlig både i den mjuka och hårda skolan.

Det finns som sagt hundar som morrar utan att mena just att den är osäker. Jag kände en rottis som morrade när den blev kliad.
Citera
2015-10-04, 21:22
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Min första tanke går också till att det handlar om en osäkerhet hos hunden. Jag tror du gör bäst i att ignorera honom när han morrar och låta honom komma till dig i egen takt. Vill han inte komma, så tvinga honom inte. Man märker när en hund är envis och vägrar komma, i såna situationer kan man absolut höja rösten och "kräva" att hunden kommer, men som sagt; i situationen som du beskrev så verkar det inte handla om envishet eller trots utan osäkerhet och det ska ignoreras. På samma sätt som man inte tröstar en hund som gömmer sig när det åskar, utan man fortsätter som vanligt för att inte förstärka rädslan.

Jag skulle inte locka med annat, som en promenad eller godis, det kan lätt gå över i en ful vana hos hunden som då associerar belöning med att morra. Förmodligen skulle jag slänga ur mig ett "Skit i det då!" i ett trevligt högt tonläge, så att det sista jag gör innan jag skiftar mitt fokus till annat är att jag lämnar efter mig ett avslappnat, positivt intryck.
Senast redigerad av SPlLLEVINK 2015-10-04 kl. 21:28.
Citera
2015-10-04, 21:35
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenpamanen
Hunden kanske har bdålig syn? Känner inte igen dig.

Hunden skulle kunna vara blind och likväl känna igen sin husse på lukten. T.o.m. om han kommer in i ett rum där husse var några dagar eller ett par veckor sedan, så kan han känna att husse har varit där. Hundar har ett extremt bra luktsinne, samtidigt som människor är en ovanligt stinkande djurart.
Citera
2015-10-04, 21:35
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reigns
Okej, han är alltid suspekt över mitt rum även nu när jag bytt rum.

Han morrar inte JÄTTEofta, förutom när han kommer in i mitt rum då morrar han skapligt ofta iallafall, är det en bra idé o avleda honom med godis eller säga orden "Ska vi ut?" eller är det inte bra?

Ibland går det månader utan ett enda morr men ibland är det oftare, kan verkligen inte förstå varför han gör det ibland

Det beror lite på hur situationen i sig ser ut.. Om han går in i ditt rum t.ex så låt han vara tills han kommer fram till dig och vill bli klappad.
Som Spillevinken här nedan skriver. Tvinga inte hunden till situationer den inte vill.. Vill han inte bli klappad så låt han vara.

Avleda skulle jag nog bara göra om man hamnar i sånt läge att hunden måste flytta på sig och han morrar åt det. Exempelvis om han ligger i soffan eller är i vägen på något sätt och han är lite osäker på hur han ska te sig.
Jag skulle i sån situation inte bry mig speciellt i att han morrar utan hämtat någon rolig leksak eller godis att kasta på golvet eller något annat trevligt för att bryta morrningen och fokusera på annat.

Citat:
Ursprungligen postat av SPlLLEVINK
Min första tanke går också till att det handlar om en osäkerhet hos hunden. Jag tror du gör bäst i att ignorera honom när han morrar och låta honom komma till dig i egen takt. Vill han inte komma, så tvinga honom inte. Man märker när en hund är envis och vägrar komma, i såna situationer kan man absolut höja rösten och "kräva" att hunden kommer, men som sagt; i situationen som du beskrev så verkar det inte handla om envishet eller trots utan osäkerhet och det ska ignoreras. På samma sätt som man inte tröstar en hund som gömmer sig när det åskar, utan man fortsätter som vanligt för att inte förstärka rädslan.

Jag skulle inte locka med annat, som en promenad eller godis, det kan lätt gå över i en ful vana hos hunden som då associerar belöning med att morra. Förmodligen skulle jag slänga ur mig ett "Skit i det då!" i ett trevligt högt tonläge, så att det sista jag gör innan jag skiftar mitt fokus till annat är att jag lämnar efter mig ett avslappnat, positivt intryck.
Citera
2015-10-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Hunden skulle kunna vara blind och likväl känna igen sin husse på lukten. T.o.m. om han kommer in i ett rum där husse var några dagar eller ett par veckor sedan, så kan han känna att husse har varit där. Hundar har ett extremt bra luktsinne, samtidigt som människor är en ovanligt stinkande djurart.

99% säker på att han inte är blind, då tror jag han skulle gått in i en dörrkant eller något :P
Citera
2015-10-04, 22:38
Medlem
Kul, nu råkade jag klämma hunden öra lite i min dörr, nu kommer han väl förmodligen aldrig sluta morra åt mig
Citera
2015-10-04, 22:51
Medlem
Sereenas avatar
Min "pratar" med en typ av morrningar, men han morrar inte aggresivt åt mig, enda "icke prat" morrandet är att han kan småmorra om det är liv i trapphuset.
Citera
2015-10-04, 23:09
Medlem
Citat:
Jag skulle aldrig acceptera att min hund morrar åt mig.

Hunden har troligen lärt sig att om han morrar får han sin vilja igenom.
Det får inte bli så att han tror att det är han som bestämmer.

Hade min hund morrat åt mig hade jag frontat han direkt visat att mig morrar han inte åt.

Den dagen han morrar och visar tänder så får du inte fega ur.

Är det verkligen morrande han gör när han gosar med dig?
Min hund gör något ljud "vibrerande" när jag te.x kliar han runt öronen men då njuter han och det är inte ett morrande.
Bra råd.
En av mina morrar när hon vill något o då för att få uppmärksamhet. Har till o med fått in det på telefonsvararen då det är dit jag låter säljsamtalen gå.
Men det gäller ju att läsa av hunden. Min morrar med vifftande svans o jag har själv förstärkt det
Citera
2015-10-04, 23:16
Medlem
Citat:
Rätt säker på att han morrar, i början sa jag till han på skarpen men ingenting förändrades.. just nu fortsätter jag bara klappa honom när han börjar morra och klappar tills jag är nöjd

När du klappar hunden i det läget (när han morrar) ger du hunden positiv energi till det beteende han utför. Det är lite som ett barn, hur vanligt är det inte att föräldrar ger med sig och ger sitt barn godis om barnet tjuter tillräckligt länge i matbutiken?

När du ser detta beteende, om det är något du inte vill ha kvar, korrigera med några fingrar och vänta på att hunden hittar rätt läge/energi (lugn, undergiven), ge sedan positiv energi när hunden är stabil så den lär sig rätt läge. Låter som den är lite nervös typ.
Citera
2015-10-04, 23:46
Medlem
iDunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Tvärfel. En "vanlig" hund som morrar gör det för att säga "jag tycker inte om den här situationen - ge mig utrymme". Att då tränga in hunden i ett hörn kommer bara göra den ännu mer osäker. Din metod är helt förkastlig både i den mjuka och hårda skolan.

Det finns som sagt hundar som morrar utan att mena just att den är osäker. Jag kände en rottis som morrade när den blev kliad.
Ja Rottweilers är väl allmänt kända för att morra i alla olika tillfällen, Har för övrigt blivit biten av en rottis rakt över armen, det kändes Jag var full och halkade till på hans bädd och viftade runt med armarna var på han hoppade upp och bet mig men det gjorde inget han blev lite hastigt väckt av ett fyllo

Är det en hund som är osäker i situationen och morrar lite så gör det ju inget.
Te.x ett lätt morrande när man är ute på kvälls / nattpromenad kör på.
Men morrar han mot en människa som är i mitt sällskap så korrigerar jag det. Så länge denna människa inte trycker in hunden i ett hörn då säger jag till människan att låta hunden vara i fred.

Min hund kan lek-morra lite när vi brottas det är helt ok han får till och med bita på mig då inga problem. Men skulle han morra och försöka sätta sig över mig så glöm det.

Och ingenstans skrev jag att man skall trycka in hunden i ett hörn eller något annat. Det ända jag skrev var att jag tycker att han skall "fronta" helt fel ord val. Menar korrigera hunden vid morrandet, det är inte okej. Det kan vara med ett simpelt "SCH" eller knäpp med fingrarna eller vad man nu har lärt hunden för brytkommando.
Citera
2015-10-04, 23:57
Medlem
Citat:
Ja Rottweilers är väl allmänt kända för att morra i alla olika tillfällen, Har för övrigt blivit biten av en rottis rakt över armen, det kändes Jag var full och halkade till på hans bädd och viftade runt med armarna var på han hoppade upp och bet mig men det gjorde inget han blev lite hastigt väckt av ett fyllo

Är det en hund som är osäker i situationen och morrar lite så gör det ju inget.
Te.x ett lätt morrande när man är ute på kvälls / nattpromenad kör på.
Men morrar han mot en människa som är i mitt sällskap så korrigerar jag det. Så länge denna människa inte trycker in hunden i ett hörn då säger jag till människan att låta hunden vara i fred.

Min hund kan lek-morra lite när vi brottas det är helt ok han får till och med bita på mig då inga problem. Men skulle han morra och försöka sätta sig över mig så glöm det.

Och ingenstans skrev jag att man skall trycka in hunden i ett hörn eller något annat. Det ända jag skrev var att jag tycker att han skall "fronta" helt fel ord val. Menar korrigera hunden vid morrandet, det är inte okej. Det kan vara med ett simpelt "SCH" eller knäpp med fingrarna eller vad man nu har lärt hunden för brytkommando.

Min hund morrar också när vi "slåss" och kör lite dragkamp, det har jag inget emot för då viftar han på svansen och har sig samtidigt
Citera
2015-10-05, 00:01
Medlem
Citat:
Varför gör han det egentligen?

Han morrar absolut inte alltid, men ibland om jag kommer mot han och pratar i en glad röst så morrar han och kollar lite suspekt på mig.

Han morrar speciellt åt mig om jag ber han göra saker, t.ex "Kom upp" när jag vill att han ska upp i sängen.

Han slutar dock direkt morra om jag säger lite diskret "Ska vi ut?" då blir han döglad, även när han morrar ibland så borrar han liksom ner huvudet i famnen och vill bli klappad, eller tar sin trut och flyttar på armen så man ska klappa honom.

Han har ju aldrig bitit mig men man blir ju lite orolig, ibland är det bara en liten tyst morrning men ibland blir den lagom intensiv, han visar inga tänder eller så.

Vid vilka tillfällen morrar den? Matskålen? Hundben? När den är glad? Mer info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in