• 1
  • 2
2015-10-04, 20:32
Medlem
Varför gör han det egentligen?

Han morrar absolut inte alltid, men ibland om jag kommer mot han och pratar i en glad röst så morrar han och kollar lite suspekt på mig.

Han morrar speciellt åt mig om jag ber han göra saker, t.ex "Kom upp" när jag vill att han ska upp i sängen.

Han slutar dock direkt morra om jag säger lite diskret "Ska vi ut?" då blir han döglad, även när han morrar ibland så borrar han liksom ner huvudet i famnen och vill bli klappad, eller tar sin trut och flyttar på armen så man ska klappa honom.

Han har ju aldrig bitit mig men man blir ju lite orolig, ibland är det bara en liten tyst morrning men ibland blir den lagom intensiv, han visar inga tänder eller så.
Citera
2015-10-04, 20:44
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Du måste läsa mer tecken än morr, svansföring och annat. Vissa hundar morrar när de är nöjda.
Det är kan kännas väldigt konstigt att umgås med såna hundar, lite som att umgås med kvinnor under röda veckan.

"Backa! Kom hit och gosa!"
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2015-10-04 kl. 20:46.
Citera
2015-10-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Du måste läsa mer tecken än morr, svansföring och annat. Vissa hundar morrar när de är nöjda.
Det är kan kännas väldigt konstigt att umgås med såna hundar, lite som att umgås med kvinnor under röda veckan.

"Backa! Kom hit och gosa!"

Hans svans är i standardläge eller vad man säger, inte mellan mena men inte upp heller.

Det som får mig o ifrågasätta hans morrning är hur han kollar på mig, han håller intensiv ögonkontakt och inte rakt emot mig, han kollar på mig från sidan om du förstår vad jag menar
Citera
2015-10-04, 20:48
Medlem
iDunos avatar
Jag skulle aldrig acceptera att min hund morrar åt mig.

Hunden har troligen lärt sig att om han morrar får han sin vilja igenom.
Det får inte bli så att han tror att det är han som bestämmer.

Hade min hund morrat åt mig hade jag frontat han direkt visat att mig morrar han inte åt.

Den dagen han morrar och visar tänder så får du inte fega ur.

Är det verkligen morrande han gör när han gosar med dig?
Min hund gör något ljud "vibrerande" när jag te.x kliar han runt öronen men då njuter han och det är inte ett morrande.
Citera
2015-10-04, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iDuno
Jag skulle aldrig acceptera att min hund morrar åt mig.

Hunden har troligen lärt sig att om han morrar får han sin vilja igenom.
Det får inte bli så att han tror att det är han som bestämmer.

Hade min hund morrat åt mig hade jag frontat han direkt visat att mig morrar han inte åt.

Den dagen han morrar och visar tänder så får du inte fega ur.

Är det verkligen morrande han gör när han gosar med dig?
Min hund gör något ljud "vibrerande" när jag te.x kliar han runt öronen men då njuter han och det är inte ett morrande.

Rätt säker på att han morrar, i början sa jag till han på skarpen men ingenting förändrades.. just nu fortsätter jag bara klappa honom när han börjar morra och klappar tills jag är nöjd
Citera
2015-10-04, 20:51
Medlem
Silltunnas avatar
Vad är det för ras och ålder på jycken?
Citera
2015-10-04, 20:52
Medlem
Schäferblandning, 2,5 är han rätt ungefär
Citera
2015-10-04, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reigns
Varför gör han det egentligen?

Han morrar absolut inte alltid, men ibland om jag kommer mot han och pratar i en glad röst så morrar han och kollar lite suspekt på mig.

Han morrar speciellt åt mig om jag ber han göra saker, t.ex "Kom upp" när jag vill att han ska upp i sängen.

Han slutar dock direkt morra om jag säger lite diskret "Ska vi ut?" då blir han döglad, även när han morrar ibland så borrar han liksom ner huvudet i famnen och vill bli klappad, eller tar sin trut och flyttar på armen så man ska klappa honom.

Han har ju aldrig bitit mig men man blir ju lite orolig, ibland är det bara en liten tyst morrning men ibland blir den lagom intensiv, han visar inga tänder eller så.

Hunden kanske har bdålig syn? Känner inte igen dig.
Citera
2015-10-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannenpamanen
Hunden kanske har bdålig syn? Känner inte igen dig.

Haha det var en liten stretch, han morrar inte åt min mamma eller någon annan alls
Citera
2015-10-04, 21:07
Medlem
MissMDs avatar
Att en hund morrar på det här viset beror ofta på osäkerhet av olika orsaker..

En osäker hund ska man inte "sätta på plats" eller på andra sätt fysiskt eller verbalt korrigera för att visa vem som bestämmer. Gör man det spär det bara på den här osäkerheten och kan leda till att det eskalerar.

Avger en hund såna här osäkerhetstecken får man ge hunden lite utrymme och ignorera eventuellt avleda. Så är det bara till att börja bygga upp en tryggare relation mellan dig och hunden.
Citera
2015-10-04, 21:08
Medlem
zxczxczxczxcs avatar
Kanske har han ont någonstans? Någon krämpa eller smärta i led eller liknande som "stör honom" och vidare ändrar hans betéende litegrann? Inget man uppmärksammat hos veterinären som skulle kunnat förvärrats sen sist eller så? Bara spånar nu. Hoppas det ordnar sig
Citera
2015-10-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Att en hund morrar på det här viset beror ofta på osäkerhet av olika orsaker..

En osäker hund ska man inte "sätta på plats" eller på andra sätt fysiskt eller verbalt korrigera för att visa vem som bestämmer. Gör man det spär det bara på den här osäkerheten och kan leda till att det eskalerar.

Avger en hund såna här osäkerhetstecken får man ge hunden lite utrymme och ignorera eventuellt avleda. Så är det bara till att börja bygga upp en tryggare relation mellan dig och hunden.

Okej, han är alltid suspekt över mitt rum även nu när jag bytt rum.

Han morrar inte JÄTTEofta, förutom när han kommer in i mitt rum då morrar han skapligt ofta iallafall, är det en bra idé o avleda honom med godis eller säga orden "Ska vi ut?" eller är det inte bra?

Ibland går det månader utan ett enda morr men ibland är det oftare, kan verkligen inte förstå varför han gör det ibland
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in