Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-12, 18:00
  #721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Binda upp sig på 60 månader, och redan efter 10 av dom ångra sig 👍
Snacka om naiv..
https://www.blocket.se/stockholm/VW_...?ca=11&w=3

Trodde inte man kunde leasa samma bil i 5 år 😯
Citera
2018-12-15, 01:32
  #722
Medlem
OlofPlanets avatar
Jag har tittat på olika bilmärken utifrån villkoren fyrhjulsdrift, parkeringsvärmare, navigation samt i övrigt välutrustad kombi eller suv med inte allt för klen motor. Kör mer än 1500 mil/år så det blir en nivå upp där. Hur jag än vrider och vänder på det tycks Skoda Octavia ha bästa erbjudandet. Därefter kommer Golf. De är de enda bilarna, i den storleken, jag lyckas komma under 5000:-/mån med. Beror väl förmodligen på att de har den utrustning jag specificerar som standardutrustning eller hyfsat billigt tillval.

Seat ligger högre än Skoda. Försökte med en Suzuki, men kom flera hundra över 5000. Likaså med Mazda.
Citera
2018-12-17, 11:33
  #723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Jag har tittat på olika bilmärken utifrån villkoren fyrhjulsdrift, parkeringsvärmare, navigation samt i övrigt välutrustad kombi eller suv med inte allt för klen motor. Kör mer än 1500 mil/år så det blir en nivå upp där. Hur jag än vrider och vänder på det tycks Skoda Octavia ha bästa erbjudandet. Därefter kommer Golf. De är de enda bilarna, i den storleken, jag lyckas komma under 5000:-/mån med. Beror väl förmodligen på att de har den utrustning jag specificerar som standardutrustning eller hyfsat billigt tillval.

Seat ligger högre än Skoda. Försökte med en Suzuki, men kom flera hundra över 5000. Likaså med Mazda.

Det där med navigation tycker jag är ganska noödigt att lägga pengar på. Det kostar ganska mycket tycker jag. De flesta bilar idag har stöd för både Apple Carplay och Android Auto och då får man ändå navigation där, helt gratis och dessutom mycket bättre kartor som alltid är uppdaterade (Google Maps, Waze, Apple Kartor). Både VW och Skoda funkar med både Carplay och AA.
Citera
2018-12-21, 17:02
  #724
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durrav
Det där med navigation tycker jag är ganska noödigt att lägga pengar på. Det kostar ganska mycket tycker jag. De flesta bilar idag har stöd för både Apple Carplay och Android Auto och då får man ändå navigation där, helt gratis och dessutom mycket bättre kartor som alltid är uppdaterade (Google Maps, Waze, Apple Kartor). Både VW och Skoda funkar med både Carplay och AA.

Cirka 200:-/månad ligger navigation på. Parkeringsvärmare kan däremot ligga uppåt 800:-/månad om den måste efterinstalleras. Om den är fabriksinstallerad är det cirka 200:-/mån.

Privaleasing är inte en bra lösning för dyrare bilar. Gränsen går vid cirka 330.000 inklusive utrustning.
Citera
2018-12-21, 19:48
  #725
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Cirka 200:-/månad ligger navigation på. Parkeringsvärmare kan däremot ligga uppåt 800:-/månad om den måste efterinstalleras. Om den är fabriksinstallerad är det cirka 200:-/mån.

Privaleasing är inte en bra lösning för dyrare bilar. Gränsen går vid cirka 330.000 inklusive utrustning.
Ja, jag är beredd att hålla med dig. Men jag tror nästan att leasing är mest "fördelaktigt" vid mindre bilar. Så fort lite extrautrustning ska till så drar det iväg rätt snabbt. Likaså skulle jag rekommendera att friköpa vinterdäck och inte låta det ingå i leasingen.
Citera
2018-12-22, 01:05
  #726
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, jag är beredd att hålla med dig. Men jag tror nästan att leasing är mest "fördelaktigt" vid mindre bilar. Så fort lite extrautrustning ska till så drar det iväg rätt snabbt. Likaså skulle jag rekommendera att friköpa vinterdäck och inte låta det ingå i leasingen.

Ja bilstorleken ska inte vara större än max mellanstor och extrautrustningen så begränsad som möjligt. Det är bäst och kan till och med vara en bättre än att köpa om man vill ha en ny bil vart tredje år.
Citera
2018-12-27, 04:43
  #727
Medlem
Märkligt.. "Problemet är som störst runt Malmöregionen"

http://www.mynewsdesk.com/se/if_skad...-bilar-2806367
Citera
2018-12-27, 09:36
  #728
Medlem
Blocket.ses avatar
Oväntat.
Kollar man på Blocket så är det ofta MENAfolk som försöker överlåta dyra kontrakt.
”XC90 med en låg månadsavgift på 10.000kr, bara 30 månader kvar på avtalet”
Ingen människa kommer att ta över ett sådant avtal, som krydda på moset så är det ofta övermol redan efter 1 år.

https://www.blocket.se/stockholm/Vol...m?ca=11&w=

För 300.000kr så får du köra denna skönhet i 2,5 år i 4000mil.
Det blir en milkostnad på 75kr/milen

Men visst kan han glänsa för sina polare och farbröder..
Citera
2018-12-27, 09:50
  #729
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Märkligt.. "Problemet är som störst runt Malmöregionen"

http://www.mynewsdesk.com/se/if_skad...-bilar-2806367

Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Oväntat.
Kollar man på Blocket så är det ofta MENAfolk som försöker överlåta dyra kontrakt.
”XC90 med en låg månadsavgift på 10.000kr, bara 30 månader kvar på avtalet”
Ingen människa kommer att ta över ett sådant avtal, som krydda på moset så är det ofta övermol redan efter 1 år.

https://www.blocket.se/stockholm/Vol...m?ca=11&w=

För 300.000kr så får du köra denna skönhet i 2,5 år i 4000mil.
Det blir en milkostnad på 75kr/milen

Men visst kan han glänsa för sina polare och farbröder..
Ja, är ju heeeeeelt oväntat att problemet är kamelfösar-relaterat. Det som dock förvånar mig är ändå att de godkända som leasingtagare från början, för du måste ju ha en fast inkomst och dit räknas ju inte socialbidrag mm. Ej heller kriminell verksamhet, då det inte går att redovisa.

Sen finns det ju gott om svenska dårar som hoppar på dessa avtal utan att räknat ordentligt innan med.
Citera
2019-01-02, 18:53
  #730
Medlem
Blocket.ses avatar
Vilken idiot vill betala över 4000kr i månaden för en bil man kan köra 88mil/månad..
https://www.blocket.se/stockholm/Aud...?ca=11&w=3
Citera
2019-01-03, 15:02
  #731
Medlem
Vad tror ni om kommande åren beträffande just leasing? För mig finns det främst två orosmoln:

1. Lågkonjuktur/räntehöjning
2. Bensin/Dieselbilens framtid

Leasingavtal är väl i regel rörlig ränta på, och att binda upp sig med en rörlig ränta för 3 år nu när vi tycks stå inför en lågkonjuktur känns osäkert. Är jag fel ute?

Angående bensin/dieselbilens framtid tänker jag främst på eventuella straffavgifter/straffbeskattning (för att inte tala om bensinpriset) som kan komma att dyka upp på horisonten. Det är ändå tre år vi talar om, känns som att det kan fattas en rad snabba beslut från riksdagen just när det kommer till miljön.
Citera
2019-01-03, 17:44
  #732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Vad tror ni om kommande åren beträffande just leasing? För mig finns det främst två orosmoln:

1. Lågkonjuktur/räntehöjning
2. Bensin/Dieselbilens framtid

Leasingavtal är väl i regel rörlig ränta på, och att binda upp sig med en rörlig ränta för 3 år nu när vi tycks stå inför en lågkonjuktur känns osäkert. Är jag fel ute?

Angående bensin/dieselbilens framtid tänker jag främst på eventuella straffavgifter/straffbeskattning (för att inte tala om bensinpriset) som kan komma att dyka upp på horisonten. Det är ändå tre år vi talar om, känns som att det kan fattas en rad snabba beslut från riksdagen just när det kommer till miljön.

Man leasar ju en ny bil, så då måste man ju jämföra dina två orosmoln mot att köpa samma bil.

Köper man en ny bensinbil idag och bensin mot all rimlig förmodan är totalt ute om tre år. Då lär den som leasat vara lycklig jämfört med den som köpte bilen med egna eller lånade pengar.

Nu vet jag inte hur mycket av min månadsavgift som är ränta men det är ju inga jättesummor om räntan hos vw finnas skulle öka men säg 1-2% under den perioden.
Samma där, efter tre år är man ju iaf av med bilen. Lånar man till bil (som de flesta gör utan att våga erkänna det)
Så sitter man väl oftast med en ganska saftig restakuld och en bil värd långt under restvärdet. Om nu bensinbilen skulle tokdö inom tre år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback