2016-05-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepsilent
vi fick tydliga instruktioner för vilket slitage som accepteras och inte.

Hur såg dessa instruktioner ut?
Citera
2016-05-28, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det där med försäkringen är intressant. Är det alltså lika stor kostnad, oberoende om man är ung i storstad eller äldre på landet? Här finns ju i så fall en hel del att fundera på, beroende på ålder och bostadsort. Som jag ser det är det ju unga i storstad som vinner och äldre på landsbygd som förlorar på detta.

Jajamen. Hedin Bil bulkköper försäkringarna hos Länsförsäkringar, och blir samma kostnad för alla leastagare. Mycket bra för oss som är unga i storstaden.
Citera
2016-05-28, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur såg dessa instruktioner ut?

Saxat från PDF sorry för formatet. I avtalet står egentligen inte VEM som avgör ordet normalt. Man kan alltså själv argumentera mot att slitaget faktiskt är normalt.

Man får en känsla inför leasing att bilens skick ska vara BÄTTRE än normalt för att accepteras. Men det faller lite på sin egen orimlighet. Samt att om en bilhandlare börjar ta betalt för att ta tillbaka bilarna i för stor utsträckning kommer de tappa kunder.

KAROSS, STÖTFÅNGARE OCH LACK

Normalt och acceptabelt slitage
Stenskott på motorhuv och front, förenliga med ålder och körsträcka av bilen • Repor som kan poleras bort • Ytliga ilastningsrepor utan lackskada på stöt- fångare bak • Mindre bucklor förenliga med ålder och kör- sträcka av bilen (max 1 st per karossdel ”slag- bucklor”) som kan åtgärdas utan omlackering

Ej acceptabelt slitage som kommer att innebära debitering
Märken, bucklor eller repor som påverkar bilens utseende • Repor tillräckligt djupt för att nå underliggande metall eller plastmaterial • Lackering som inte är fackmannamässigt utfört • Reparationer som inte är fackmannamässigt utförda

GLAS
Mindre märken i glas (”vita prickar”) som inte är i siktfält
Stenskott med tecken på sprickbildning • Repor och sprickor i glas

DÄCK OCH FÄLG
Minst 4 mm mönsterdjup på sommardäck och 5mm på vinterdäck, inklusive ev reservhjul • Märken på fälgar som är mindre än 4 mm

Ojämnt eller onormalt däckslitage. Skär- eller klämskador på däckets sidor från t ex trottoar- kanten • Mindre än 4 mm mönsterdjup på sommardäck och 5mm på vinterdäck • Regummerade eller olika däck • Sprickor eller ojämnheter i fälgen • Kantstött fälg som kräver reparation och lackering

INREDNING
Normalt slitage på mattor, innerpaneler och klädsel etc • Reparationer fackmannamässigt utfört

Ej acceptabelt slitage som kommer att innebära debitering • Saknad utrustning t ex insynsskydd, skydds- mattor etc • Rökning i bil • Icke-standard ”handsfree-satser” eller skador orsakade av att sådana borttages • Hål, revor, fläckar eller annat onormalt slitage

SERVICE OCH UNDERHÅLL
Komplett ifylld servicebok där det framgår att bilen servats regelbundet av auktoriserad verkstad och enligt tillverkarens rekommenda- tioner

Arbete utfört av icke auktoriserad verkstad • Ofullständig servicebok • Mindre än 5 000 km kvar till nästa service tillfälle • Service ej utförd inom rätt tid vilket innebär att motorgaranti inte längre gäller • Bilen är inte servad i enlighet med tillverkarens rekommendationer
Citera
2016-05-28, 23:48
Medlem
Privatleasing verkar riskabelt med tanke på luddigheten med slitage.
Citera
2016-05-29, 00:26
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omegagruppen
Privatleasing verkar riskabelt med tanke på luddigheten med slitage.

Instämmer. Vad jag fattar har denna form av bil"ägande" ökat enormt. Dock så är väl de flesta inne på sin första period och har ej hunnit återlämna än. Det är ju egentligen först vid återlämnadet problem kommer uppstå. Sen verkar allt väldigt godtyckligt, HUR petiga kommer de vara? Det som en person godkänner kanske inte en annan godkänner.
I vilket fall kommer det inom några år finnas gott om tre år gamla bilar på begagnatmarknaden i alla fall. Detta för att många som inte har råd att köpa en ny bil kommer leasa istället.
Citera
2016-05-29, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Instämmer. Vad jag fattar har denna form av bil"ägande" ökat enormt. Dock så är väl de flesta inne på sin första period och har ej hunnit återlämna än. Det är ju egentligen först vid återlämnadet problem kommer uppstå. Sen verkar allt väldigt godtyckligt, HUR petiga kommer de vara? Det som en person godkänner kanske inte en annan godkänner.
I vilket fall kommer det inom några år finnas gott om tre år gamla bilar på begagnatmarknaden i alla fall. Detta för att många som inte har råd att köpa en ny bil kommer leasa istället.

Jag är inne i 3:e leasing period och kan säga att för mig det har varit inga konstigheter/extra kostnader med återlämnande. Jag kan också resonera att oavsett om det är en 3årig leasingbil eller en bil som man äger över 3 år som man vill sälja så kommer man betala för slitage som är "onormal" på ett eller annat sätt. Det skulle vara konstigt annars. De bilhandlare som har bra recensioner i privatleasing vill gärna behålla sitt rykte (och försäljning) så jag ser inte att de tjänar mer på att vara extra petig under återlämnande (men jag kan ha fel).

Om man vill köra en ny bil mer än 3 år så är inte privatleasing för dig. Om man inte har avsikten att vårda bilen till och med bättre än om man hade ägt den är privatleasing inte för dig. Privatleasing är inte till alla men för den som är bekväm med alla villkor. I min erfarenhet har det varit lugnt med återlämnande. Helt ärligt jag tror att en bilhandlare kommer att bli mer petig om någon kommer in med en 3 årig bil att sälja till dem eftersom bilhandlaren vill få ner inköpspriset så mycket det går och i det här fallet har bilhandlare ingen avtal med kunden om villkor för slitage som anses vara onormal så han kan vara hur petig som helst egentligen. Kanske man kan ha problem i återlämnande i privatleasing men jag ser inte hur det kan bli mycket bättre med att sälja en bil som man äger i 3 år.
Citera
2016-05-29, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus
Jag är inne i 3:e leasing period och kan säga att för mig det har varit inga konstigheter/extra kostnader med återlämnande. Jag kan också resonera att oavsett om det är en 3årig leasingbil eller en bil som man äger över 3 år som man vill sälja så kommer man betala för slitage som är "onormal" på ett eller annat sätt. Det skulle vara konstigt annars. De bilhandlare som har bra recensioner i privatleasing vill gärna behålla sitt rykte (och försäljning) så jag ser inte att de tjänar mer på att vara extra petig under återlämnande (men jag kan ha fel).

Om man vill köra en ny bil mer än 3 år så är inte privatleasing för dig. Om man inte har avsikten att vårda bilen till och med bättre än om man hade ägt den är privatleasing inte för dig. Privatleasing är inte till alla men för den som är bekväm med alla villkor. I min erfarenhet har det varit lugnt med återlämnande. Helt ärligt jag tror att en bilhandlare kommer att bli mer petig om någon kommer in med en 3 årig bil att sälja till dem eftersom bilhandlaren vill få ner inköpspriset så mycket det går och i det här fallet har bilhandlare ingen avtal med kunden om villkor för slitage som anses vara onormal så han kan vara hur petig som helst egentligen. Kanske man kan ha problem i återlämnande i privatleasing men jag ser inte hur det kan bli mycket bättre med att sälja en bil som man äger i 3 år.

Oftast skriver de som faktiskt provat på leasing att återlämnandet gått smidigt. De som säger att det kostat skjortan har inte själv leasat utan bara hört det.

Hur såg dina två bilar ut i skicket och hur gick återlämnandet till? Vad var det för bilar och vilken firma leasade du av?
Citera
2016-05-29, 10:44
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus

Jo, jag håller med dig. Självklart måste man vårda bilen på ett bra sätt. Jag själv hyr bil rätt ofta. Lämnar alltid tillbaka dem urplockade från skräp osv. Är ju självklart rädd om bilen, även om det är en hyrbil. Det har gjort att jag ofta blir gratis uppgraderad och får deras nyaste / finaste bilar. Orsakar du skador på hyrbilen är ju risken stor att du får betala självrisk eller faktiskt kostnad för dem.

Samma sak med en privatleasingbil, behandlar du den ovarsamt, slarvigt och lämnar tbx den nerkörd blir det dyrt. Sköter du den bör det inte bli några bekymmer. Samma sak som om du kommer med en nerkörd inbytesbil, du får mindre för den än för ett välskött exemplar med samma miltal.

Det jag har svårt för med privatleasing, är den inbyggda godtyckligheten om slitage mm. Men som med allt annat, kolla upp bilhandlaren ordentligt innan och lusläs avtalet.
Citera
2016-05-29, 11:03
Medlem
Fick nu vid hämtandet av bilen lite mer info om upplägget.

Det gick till så här:

Hedin Bil köpte den nya bilen av Opel via sitt finansbolag Hedin Bil Finans, för nypriset av bilen.

Hedin Bil Finans leasar sedan ut bilen till mig som brukare. En kostnad på 2 100 kr.

Sedan lägger Hedin Bil till sitt "Carplus"-paket, där troligtvis allt utom finansiering av bilen finns (vinterdäck, service, försäkring osv). Kostnad 500 kr.

Totalt 2 600kr / månad.

Försäljaren, som är ansvarig för Opel där, var väldigt mån om att vi får en bra tid med dem. "Om du undrar nåt, kom bara in så kikar vi på det", "Ring närsomhelst om det är nåt" osv.
Han skulle även själv ringa om en vecka och fråga hur det går och om vad vi tycker om bilen och upplägget.

Känns som att dom använder leasingen för att marinera en till att återvända efter tre år för att köpa eller leasa igen.

Som sagt, om dom "lurar" mig på bilen, t.ex tar oskäligt betalt för att lämna tillbaka bilen, så kommer varken jag eller någon jag känner köpa bil hos Hedin igen.

Sparar dock 200kr i månaden för oförutsedda återlämningskostnader. Då har jag 8 000 sparat till detta i värsta fall. I bästa fall kostar återlämnandet inget och jag använder detta till något annat.
Citera
2016-05-29, 13:21
Medlem
godboys avatar
Citat:
Fick nu vid hämtandet av bilen lite mer info om upplägget.

Det gick till så här:

Hedin Bil köpte den nya bilen av Opel via sitt finansbolag Hedin Bil Finans, för nypriset av bilen.

Hedin Bil Finans leasar sedan ut bilen till mig som brukare. En kostnad på 2 100 kr.

Sedan lägger Hedin Bil till sitt "Carplus"-paket, där troligtvis allt utom finansiering av bilen finns (vinterdäck, service, försäkring osv). Kostnad 500 kr.

Totalt 2 600kr / månad.

Försäljaren, som är ansvarig för Opel där, var väldigt mån om att vi får en bra tid med dem. "Om du undrar nåt, kom bara in så kikar vi på det", "Ring närsomhelst om det är nåt" osv.
Han skulle även själv ringa om en vecka och fråga hur det går och om vad vi tycker om bilen och upplägget.

Känns som att dom använder leasingen för att marinera en till att återvända efter tre år för att köpa eller leasa igen.

Som sagt, om dom "lurar" mig på bilen, t.ex tar oskäligt betalt för att lämna tillbaka bilen, så kommer varken jag eller någon jag känner köpa bil hos Hedin igen.

Sparar dock 200kr i månaden för oförutsedda återlämningskostnader. Då har jag 8 000 sparat till detta i värsta fall. I bästa fall kostar återlämnandet inget och jag använder detta till något annat.

Hedin bil är några av de värsta skojarna jag känner till inom bilbranschen i a f. Tyvärr haft med dem att göra genom mitt jobb och de är ena riktiga klåpare och fifflare anser jag. Jag skulle aldrig privat ha med dem att göra. Men det kan hända att de är bättre mot privatkunder och så varierar det kanske från ställe till ställe. De är ju tyvärr rätt stora.
Citera
2016-05-29, 14:19
Medlem
Citat:
Oftast skriver de som faktiskt provat på leasing att återlämnandet gått smidigt. De som säger att det kostat skjortan har inte själv leasat utan bara hört det.

Hur såg dina två bilar ut i skicket och hur gick återlämnandet till? Vad var det för bilar och vilken firma leasade du av?

Har varit SEAT Ibiza, Leon och nu Leon Kombi. Bilarna hade lite repor men inga bucklor och vi reparerade vindrutan på Ibizan innan återlämnande eftersom det hade sprickor från stenskott. Det var bilhandlare i Sätra, men speciellt i senaste 2 år har man sett att många fler märken börjar erbjuda leasing och några ganska bra prismässigt så det kanske blir ett annat märke som nästa bil. Jag har också märkt att bilhandlare vill ha bilar på lager så dem ta fram tex en "Stockholmspaket" som kanske inte är vad man vill egentligen ha men säljarna vill naturligtvis sälja bilarna på lager först.
Citera
2016-06-16, 21:34
Medlem
Träffade kille som privatleasar* + ser reklamen

* han sa efter 36 mån får jag köpa bilen o räkna av alla pengarna.

Låt oss anta följande kalkyl

Bilpris 280,000 kr mån kost 4,000 kr

Inbetalt efter 36 mån 144,000 kr

Återlämnar - tar Ny privatleasingbil eller promnerar/cyklar
Kostnad för 3 års nybil 144,000 kr - o NOLL kvar.

MEN HÄR KOMMER DET INTRESSANTA KÖPER

Pris 280,000 - inbetalt och har haft bil 144,000 kr
Kvar att betala 136,000 för fin treårsbil som vårdats som
ett barn (om man bestämt sig för att köpa från början)

Totalpris 280,000 kr Exempel Volvo V70

MEN STÄMMER DETTA - FÅR MAN VERKLIGEN RÄKNA AV ALLT
MAN BETALAT DÅ MÅSTE JU DEN KALKYLEN VARA BÄTTRE ÄN
BÅDE AVBETALNING OCH CASHKÖP - T O M OM MAN HAR KONTANTA
PENGAR FRÅN BÖRJAN ÄR DET JU BÄTTRE ATT PRIVATLEASA O KÖPA
FÖR HALVA PRISET

Så hur mycket fåår man räkna av??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto