2017-02-14, 15:37
Medlem
redhotchilis avatar
Funderar starkt på att privatleasa en bil. Ska bara använda den mer eller mindre från och tillbaka från jobbet. Blir med andra ord max 20mil per vecka så borde klara mig under 1500mil enkelt.

Men vilken bil är mest prisvärd? Vill inte ha någon fräck bil utan så billig som möjligt utan att tappa allt för mycket i komfort och prestanda.

Volkswagen kan man få för 1795kr/mån. Är det den mest prisvärda tro?
Kan tänka mig att betala runt 2000kr/mån.

Vad säger ni mer insatta?
Citera
2017-02-14, 20:33
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redhotchili
Funderar starkt på att privatleasa en bil. Ska bara använda den mer eller mindre från och tillbaka från jobbet. Blir med andra ord max 20mil per vecka så borde klara mig under 1500mil enkelt.

Men vilken bil är mest prisvärd? Vill inte ha någon fräck bil utan så billig som möjligt utan att tappa allt för mycket i komfort och prestanda.

Kolla så att vinterdäck ingår, de brukar kosta 150-200 extra per mån. Du kanske klarar dig på 1500 mil per år, det vet du bäst själv. Men du bör ju räkna med hur mycket du kör på helgen och på semesterledigheten. Det drar snabbt iväg. Sen bör du ju veta att du har säker inkomst de närmsta tre åren, är mycket svårt att bryta ett leasingavtal.

Även att få femdörrars istället för tredörrars kan kosta extra. Lika så AC mm. Kolla runt ordentligt innan du bestämmer dig.
Citera
2017-02-15, 10:37
Medlem
Citat:

Du kommer landa på ca 2000-2300 med försäkring. Du måste teckna deras försäkring som kostar ca 180 i månaden. Vinterdäck kostar väl 200 per månad, så lägg det till 1800 så landar du på en bit över 2000 i månaden. Inte många leasing bilar är så "billiga". Ett okej val i mina ögon

*EDIT* Det är så klart billigare att köpa egna vinterdäck på plåtfälg från första bästa däckshop. Du kommer spara ett par tusenlappar utslaget på tre år och du får behålla dem när du lämnar tillbaka bilen. Så det är det mest ekonomiska
Citera
2017-02-16, 14:23
Medlem
redhotchilis avatar
Fått offert från Volkswagen nu.

Polo 2017 TSI 90 för 2150kr/mån

Golf 2017 1.2 TSI 110 för 2758kr/mån

Men även fått för Audi

Audi A1 SB 1.0 TFSI extrapaket. Metallic, multifunktionsratt m.m
Detta för 2750kr/mån

Vilken hade ni valt utav dessa bilar?
Citera
2017-02-16, 18:38
Medlem
godboys avatar
Citat:
Fått offert från Volkswagen nu.

Polo 2017 TSI 90 för 2150kr/mån

Golf 2017 1.2 TSI 110 för 2758kr/mån

Men även fått för Audi

Audi A1 SB 1.0 TFSI extrapaket. Metallic, multifunktionsratt m.m
Detta för 2750kr/mån

Vilken hade ni valt utav dessa bilar?
Jag hade lätt valt Polon. A1.an går bort av flera skäl, dels är den för liten för vad de vill ha betalt, dels vill jag undvika Audi p g a en av deras reklamkampanjer med idiotsvinet Kakan Hermansson.

Visst är Golfen större och tystare och lite "finare" än Polon. Men jag tycker ändå Polon är en utmärkt bil. Driftsäker (om det nu spelar någon roll när man leasar) smidig i stadstrafik och helt okej på motorväg och bra på landsväg. Är ni två så har jag svårt att se att ni skulle behöva något större än Polon. Dessutom kommer ni väl knappast köra mer än 1500 mil per år, det är ju vad som är normalt vid privatleasingavtal. Även om ni kanske har ett eller två barn så tror jag det funkar med Polon. Tycker man sitter riktigt bra i en Polo med. Så jag hade med andra ord valt Polon rätt av! Skriv gärna sen i tråden vad du valde till slut, bara kul att veta.
Citera
2017-02-16, 22:59
Medlem
redhotchilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag hade lätt valt Polon. A1.an går bort av flera skäl, dels är den för liten för vad de vill ha betalt, dels vill jag undvika Audi p g a en av deras reklamkampanjer med idiotsvinet Kakan Hermansson.

Visst är Golfen större och tystare och lite "finare" än Polon. Men jag tycker ändå Polon är en utmärkt bil. Driftsäker (om det nu spelar någon roll när man leasar) smidig i stadstrafik och helt okej på motorväg och bra på landsväg. Är ni två så har jag svårt att se att ni skulle behöva något större än Polon. Dessutom kommer ni väl knappast köra mer än 1500 mil per år, det är ju vad som är normalt vid privatleasingavtal. Även om ni kanske har ett eller två barn så tror jag det funkar med Polon. Tycker man sitter riktigt bra i en Polo med. Så jag hade med andra ord valt Polon rätt av! Skriv gärna sen i tråden vad du valde till slut, bara kul att veta.

Jag lutade först åt polon men tyvärr så är det bara vit, röd eller svart färg som gäller på denna. Och då inte metallic.

Röd går ju fetbort och svart som inte är metallic har jag hört blir rätt trist i lacken rätt fort. Så bara vit kvar då. Funkar ju men ack så trist färg.

Så den lilla motorn funkar bra på motorväg alltså? Vill ju inte ligga på 5000varv så fort jag börjar närma mig 110km/h liksom 😬

Fan svårt val det här. Synd att skillnaden på priset är så stor. Både audin och golfen blir ju över 21k dyrare på tre år 😯
Citera
2017-02-16, 23:29
Medlem
redhotchilis avatar
Opel Astra verkar vara rätt prisvärd med. Vad säger ni om detta erbjudande?

http://www.holmgrensbil.se/bilar/opel/nya-astra-enjoy/

Rätt kass på bilar överlag men fastnade lite på att den blivit utnämnd till årets bil.

Har ni några andra förslag så är det givetvis välkommet med
Citera
2017-02-17, 08:12
Medlem
Även jag hade valt polon av de du listar. Tillräckligt med utrymme för två vuxna och till och med ett par kids där bak. Nackdelen är väl utrymmet i skuffen, men det har inte A1an heller.

Astran är väl fin, jämförbar med Golfen. Tror du åker lika skönt i båda (har ej provkört någon av dem ska tilläggas).
Citera
2017-02-17, 10:20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag lutade först åt polon men tyvärr så är det bara vit, röd eller svart färg som gäller på denna. Och då inte metallic.

Röd går ju fetbort och svart som inte är metallic har jag hört blir rätt trist i lacken rätt fort. Så bara vit kvar då. Funkar ju men ack så trist färg.

Så den lilla motorn funkar bra på motorväg alltså? Vill ju inte ligga på 5000varv så fort jag börjar närma mig 110km/h liksom 😬

Fan svårt val det här. Synd att skillnaden på priset är så stor. Både audin och golfen blir ju över 21k dyrare på tre år 😯

SEAT ingår ju VW gruppen. En Ibiza kan du leasa från 1595:- och den är samma storlek som Polon. De två delar ju många komponenter om jag inte fattat fel. http://www.seat.se/bilerbjudanden/ibiza-2016.html

SEAT Leon går att få från 1995:- och motsvarar Golfen då. Sen får du lägga på för extra utrustning som vinterdäck, om inte du köper dem själv på typ Gummigubben eller annat däckhus. http://www.seat.se/bilerbjudanden/le...tsi-style.html

Så om du nu skulle ta Ibiza.n så blir väl den några hundringar billigare än Polon och samma för Leon kontra Golf. SEAT lär vara bland de största på privatleasing och jag tycker du ska åka och kolla. Hemsidan var sådär och det tycker jag om VW med. Självklart skall du provköra Polon och Ibizan och kanske också Leon.en. Först därefter tycker jag du kan bestämma dig. För personligen tycker jag inte att man kan beställa en bil på nätet, man måste provköra först. Då kommer du känna hur du sitter och hur du tycker att den beter sig både i stan och på motorväg. Självklart så ska du säga till säljarna att du måste provköra ordentligt innan du kan bestämma dig, och gå hem och tänka för att sedan komma tillbaka och eventuellt göra affär.

Astra som någon nämnt tycker inte jag om, jag tycker inte om Opel, jag tycker inte de går gott och sen så tycker jag att jag inte sitter bra i dem. Men kolla du in dem, du kanske tycker annorlunda. Kom ihåg att det är DU och din partner som ska vara nöjda, inte vi på Fl.B.

När det gäller färg och så på bil, så är det ofta vit, svart, röd och kanske blå som är att välja på om man inte skall betala extra för den, vilket jag aldrig skulle göra på en leasing. Jag hade valt en vit, även om den kan tyckas vara tråkig, men precis som du var inne på så syns skavanker mycket snabbare på både svart och röd och det kan ju vara en nackdel vid återlämnandet om tre år.

Sen finns det ju gott om idioter här på Fl.B som tycker att man skall köpa en begagnad premiumbil, typ Mercedes, istället för att leasa en bil. Men det tycker jag är som att jämföra apelsiner och bananer. En kanske 5-10 år gammal premiumbil som rullat 10-25.000 mil kan bli hur dyrt som helst.

I vilket fall, håll oss gärna uppdaterade om vad du väljer sen. Kul att veta!

LYCKA TILL!!!
Senast redigerad av godboy 2017-02-17 kl. 10:22. Anledning: Tillägg av länk
Citera
2017-02-17, 10:26
Medlem
Harry_s avatar
kan man säga att förlusten på nya bilen man köper
är lika mkt som leasingen kostar på 3år ?
Citera
2017-02-17, 10:58
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
kan man säga att förlusten på nya bilen man köper
är lika mkt som leasingen kostar på 3år ?
Ja. Så kan man tänka. Det som är med leasing är att har en exakt månadskostnad under leasing avtalet, vanligtvis 36 månader. Sen när du lämnar åter bilen så kostar den dig inger mer förutsatt att den är i förväntat skick efter tre år. Och det är väl just det som är lite lurigt ibland.

Den stora nackdelen med leasing är förutom risken för extra kostnader p g a slitage, är ju att man är bunden i tre år och till ett begränsat antal mil.
Citera
2017-02-23, 23:01
Medlem
redhotchilis avatar
Seat Ibiza för 1595kr/mån eller Skoda Fabia för 1795kr/mån. Vilken hade ni valt och varför?

Står mellan dessa just nu för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in