Citat:
Ursprungligen postat av
saso
vad är skillnaden mellan att leasa och köpa på avbetalning?
Med leasing långtidshyr man bilen. Avbetalning så tar man banklån med bilen som säkerhet. Fördelen med billån är väl att man äger bilen och att man inte måste lämna tillbaka den efter 3år.
När jag valde leasing så räknade jag även på billån med restvärde. Då tyckte jag och fler med mig att leasingen var bäst sett över tre år.
Hade man vetat hur begagnatmarknaden skulle bli så hade det kanske varit mer ekonomiskt att ta den med billån och 50% restvärde.
Fördelar med leasing enlig mig och säkert alla andra är :
-ingen kontantinsats, jag räknade med att lägga 25% om jag skulle tagit billån.
-service ingår.
-förlängt nybilsgaranti (3år)
-fast restvärde (med facit i hand ingen egentlig fördel)
-inget lån på bilen. Bra om man tex behöver låna till bostad mm.
-enklast och ibland billigaste sättet att ha en fabriksny bil. Så länge man inte betalar bilen kontant.
Nackdelen med leasing är att jag måste lämna tillbaka den efter 3år, att jag faktiskt inte äger bilen och att jag iprincip är fast i avtalet i 36 månader. Kostar en bra slant att säga upp avtalet iförtid.
Onormalt slitage är det jag funderar på mest nu när jag snart ska lämna tillbaka den.
Vw skickar med bilder på vad som anses normalt och onormalt. De verkar seriösa till skillnad från de som leasar från tex Santander mfl.
När jag räknar på hur mycket jag laggt på leasingbilen över 3år så har jag betalat något mer än värdeminskningen. Men då ingår 3 servicar och 3års nybilsgaranti. Samt att jag inte behövde lägga drygt 100ksek när jag hämtade bilen.
Har räknat bort vinterhjul samt försäkringen.