2020-06-08, 12:28
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Står i annonsen

är "24 mån avtal." en förkortning för leasningavtal?
Citera
2020-06-08, 12:49
Medlem
Julmustarns avatar
Någon som har erfarenhet av Hedinbil och Carplus?
Ingår försäkring där och det är väldigt intressent för den som är ung/storstad/lägenhet.
Citera
2020-06-08, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
är "24 mån avtal." en förkortning för leasningavtal?

Nej men det står "privatleasing" precis under annonsrubriken.
Citera
2020-06-11, 07:08
Medlem
Fiat 500 Hybrid för 99 Euro i månaden..Men tyvärr bara i Tyskland.. https://www.motormagasinet.se/articl...campaign=daily
Citera
2020-06-12, 12:33
Medlem
Julmustarns avatar
Ni som leasar, hur mycket betalar ni per månad inkl försäkring och skatt?
Fått lite erbjudanden men har inget direkt att jämföra mot.
Skatten är rätt stor nu senaste åren så den är ju rätt väsentlig.
Citera
2020-06-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julmustarn
Ni som leasar, hur mycket betalar ni per månad inkl försäkring och skatt?
Fått lite erbjudanden men har inget direkt att jämföra mot.
Skatten är rätt stor nu senaste åren så den är ju rätt väsentlig.

Vad har du fått för erbjudanden?

Jag leasar en Passat kombi. Betalar 4300kr/månaden. Då ingår försäkring, service, vinterhjul och 4500mil.
Tillval på bilen är aoutomat, skärm ist för vanliga mätartavlan, drag och backamera.

Är nöjd med både bilen och leasing men kommer köpa nästa bil.
Citera
2020-06-13, 06:03
Medlem
sasos avatar
vad är skillnaden mellan att leasa och köpa på avbetalning?
Citera
2020-06-13, 09:28
Medlem
Citat:
vad är skillnaden mellan att leasa och köpa på avbetalning?

Med leasing långtidshyr man bilen. Avbetalning så tar man banklån med bilen som säkerhet. Fördelen med billån är väl att man äger bilen och att man inte måste lämna tillbaka den efter 3år.

När jag valde leasing så räknade jag även på billån med restvärde. Då tyckte jag och fler med mig att leasingen var bäst sett över tre år.
Hade man vetat hur begagnatmarknaden skulle bli så hade det kanske varit mer ekonomiskt att ta den med billån och 50% restvärde.

Fördelar med leasing enlig mig och säkert alla andra är :

-ingen kontantinsats, jag räknade med att lägga 25% om jag skulle tagit billån.

-service ingår.

-förlängt nybilsgaranti (3år)

-fast restvärde (med facit i hand ingen egentlig fördel)

-inget lån på bilen. Bra om man tex behöver låna till bostad mm.

-enklast och ibland billigaste sättet att ha en fabriksny bil. Så länge man inte betalar bilen kontant.

Nackdelen med leasing är att jag måste lämna tillbaka den efter 3år, att jag faktiskt inte äger bilen och att jag iprincip är fast i avtalet i 36 månader. Kostar en bra slant att säga upp avtalet iförtid.
Onormalt slitage är det jag funderar på mest nu när jag snart ska lämna tillbaka den.
Vw skickar med bilder på vad som anses normalt och onormalt. De verkar seriösa till skillnad från de som leasar från tex Santander mfl.

När jag räknar på hur mycket jag laggt på leasingbilen över 3år så har jag betalat något mer än värdeminskningen. Men då ingår 3 servicar och 3års nybilsgaranti. Samt att jag inte behövde lägga drygt 100ksek när jag hämtade bilen.
Har räknat bort vinterhjul samt försäkringen.
Senast redigerad av Grizlo 2020-06-13 kl. 09:37.
Citera
2020-06-13, 10:53
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Med leasing långtidshyr man bilen. Avbetalning så tar man banklån med bilen som säkerhet. Fördelen med billån är väl att man äger bilen och att man inte måste lämna tillbaka den efter 3år.

När jag valde leasing så räknade jag även på billån med restvärde. Då tyckte jag och fler med mig att leasingen var bäst sett över tre år.
Hade man vetat hur begagnatmarknaden skulle bli så hade det kanske varit mer ekonomiskt att ta den med billån och 50% restvärde.

Fördelar med leasing enlig mig och säkert alla andra är :

-ingen kontantinsats, jag räknade med att lägga 25% om jag skulle tagit billån.

-service ingår.

-förlängt nybilsgaranti (3år)

-fast restvärde (med facit i hand ingen egentlig fördel)

-inget lån på bilen. Bra om man tex behöver låna till bostad mm.

-enklast och ibland billigaste sättet att ha en fabriksny bil. Så länge man inte betalar bilen kontant.

Nackdelen med leasing är att jag måste lämna tillbaka den efter 3år, att jag faktiskt inte äger bilen och att jag iprincip är fast i avtalet i 36 månader. Kostar en bra slant att säga upp avtalet iförtid.
Onormalt slitage är det jag funderar på mest nu när jag snart ska lämna tillbaka den.
Vw skickar med bilder på vad som anses normalt och onormalt. De verkar seriösa till skillnad från de som leasar från tex Santander mfl.

När jag räknar på hur mycket jag laggt på leasingbilen över 3år så har jag betalat något mer än värdeminskningen. Men då ingår 3 servicar och 3års nybilsgaranti. Samt att jag inte behövde lägga drygt 100ksek när jag hämtade bilen.
Har räknat bort vinterhjul samt försäkringen.

1. även när man köper bilen kan man byta i alla fall på hedingbil efter ett tag
2. man har visst bilen som säkerhet när man tar billån
3. ingen begränsning hur mycket man får köra när man köper den
4. nybilsgaranti är viktig men ofta har man två eller tre år, men ibland så mycket som fem eller sju år beroende på märke
Citera
2020-06-13, 11:40
Medlem
godboys avatar
Citat:
4. nybilsgaranti är viktig men ofta har man två eller tre år, men ibland så mycket som fem eller sju år beroende på märke

Från början var jag själv mycket emot privatleasing, men jag har faktiskt svängt i frågan. Det finns fördel och nackdel med båda sätten att ha bil. Med leasing är du bunden avtalstiden ut, det är i princip omöjligt att häva avtalet i förtid utan att det blir mycket kostsamt. Ofta kan man överlåta avtalet på någon annan, men marknaden är fullkomligt översvämmad av folk vill komma ur sina avtal.

Fördel med leasing:
- Du binder inte upp massa pengar, behöver ej ta lån.
- Service ingår.
- Du kan ofta baka in bra försäkring i avtalet.
- Du vet exakt vad det kostar dig per månad.
- Du vill byta bil var tredje år.

Fördel med billån.
- Du "äger" bilen, du kan sälja den när du vill.
- Du är inte lika bunden till antalet mil.
- Du kan behålla bilen efter tre år utan att behöva köpa loss den.

Flera motortidningar samt kvällsblaskorna har påvisat att om man baserar det på tre års ägande att det i många fall kan vara mer ekonomiskt fördelaktigt att leasa än att köpa. Om man, som jag, har min bil längre så är det bästa att köpa. Jag var väldigt nära att leasa, men nu blev det köp för dryga tre år sen.
Citera
2020-06-13, 12:31
Medlem
Citat:

1. Ja?

2. Ja? Skrev jag något annat?

3. Nej, dock kan det öka på värdeminskningen om du har tagit ett högt restvärde så kan det sluta ned att bilen är värd mindre än lånet.
Dessutom ska man tänka på att restvörde är det värdet som handlaren säljer bilen för, inte det man får för bilen vid inbyte.
Man kan ju även ta en privatleasing med mer mil än 4500.

4. Ja nu jämförde jag att köpa bilen som JAG leasar. VW har två års garanti. Mazda har komponentgaranti i 10år.
Senast redigerad av Grizlo 2020-06-13 kl. 12:33.
Citera
2020-06-14, 11:56
Medlem
godboys avatar
Lite överlåtelseavtal som jag ställer mig frågande till:

Volvo XC40:
Bil togs ut i januari i år. Avtalstid 36 månader. 1500 mil/år. Har gått 180 mil idag, så that´s a good thing. Kostnad/månad idag 5259. Men denna kan komma att bli annorlunda för övertagande part då nya parten måste teckna eget seviceavtal och egen försäkring. Detta underlättar ju inte det hela direkt. Monica, som efter att ha haft den i knappt ett halvår, bjuder på överlåtelseavgiften. Tror nog hon kommer behöva hosta upp betydligt mer än så. Varför skaffar man sig en så fet och dyr bil och kör 180 mil på ett halvår? Jävligt dyra mil, exklusive diesel har hon betalt 175 kr per mil!

VW Golf Alltrack:

Togs ut sista februari i år, således i trafik i knappt 4 månader. 1000 mil/år (vansinnigt lite) kostar 2700 per månad. Bilen har rullat 150 mil. Nu till det roliga: Idioten har satt solfilm på fanskapet som hon vill att den som tar över avtalet betalar för, vidare vill hon att den som tar över bilen står för överlåtelseavgiften, allt som allt 5000 kr. Här finns inget incitament för att få någon att vilja ta över denna, jag hade hellre gått till VW och tagit ut en helt ny! Hon ska nog fundera på hur mycket hon förlorat om hon sålt den efter fyra månader...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in