2021-01-11, 23:01
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det där med tilläggsförsäkringar ställer jag mig lite tveksam till. Känns mest som ett sätt att försöka mjölka leasingkunderna på mer pengar. Är man normalt rädd om bilen så bör det inte bli några bekymmer. Många handlare har ändå rätt tydligt angivit i sina kontrakt vad som gäller. De kan ju inte förvänta sig en ny bil tillbaka efter avslutad period.

100% men det gäller ju även vanliga försäkringar.

Den jag kollade på var ganska rimlig och handlade om sänkt självrisk med lite utökat skydd till överkomligt pris, sker det en olycka betalar den för sig med råge s.a.s. så inget fel i sig.

Tog den inte själv just pga anledningarna du nämner men sympatiserar med de som hellre pyntar lite extra för att kunna sova gott.

Men som sagt gäller att läsa det finstilta, händer nog att de säljer kaka på kaka till räddharar ibland också.
Citera
2021-01-11, 23:11
Medlem
vemsfels avatar
Några nya kontrakt ute för beskådan att förundras över? Borde tillkommit några som nu ser sin chans att bli kvitt sina avtal nu när nya bilskatten kickar igång.
Citera
2021-01-11, 23:26
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Jag kikade lite på KIAs leasing, leasar man en Kia så är det Santander man leasar av om jag förstått det rätt.

Stämmer, avtalet jag har genom Kia-handlare var med Santander som kreditgivare.
Citera
2021-01-12, 20:35
Medlem
Har leasat tre bilar nu. En Renault genom Bilia och två Seat genom din bil återförsäljare. Alla tre bilar har haft synligt slitage samt diverse små repor och skrapmärken här och var. Har dock aldrig fått betala en krona. Tror dem är rätt humana i sin bedömning slår dem ner på för mycket så går snacket och folk vågar inte leasa längre. Men det optimalaste är väl att gå efter att sköta om bilen som sin egen och om man får något dörruppslag eller större stenskott så fyll i med lackstift etc.
Citera
2021-01-13, 09:34
Medlem
DrunkenZealots avatar
Lurar på en privatleasing men läser avtalet:

https://media.citroen.se/file/38/5/C...utm_medium=CPM

Rost är alltså onormalt slitage och jag som leasar skall alltså betala? Verkar inte så bra.
Citera
2021-01-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Lurar på en privatleasing men läser avtalet:

https://media.citroen.se/file/38/5/C...utm_medium=CPM

Rost är alltså onormalt slitage och jag som leasar skall alltså betala? Verkar inte så bra.

Jag skulle aldrig få för mig att lease en bil men har ändå tänkt att ja det kanske är smidigt för väldigt lata personer. "Det är så smidigt" "så billigt " bla bla bla. En kollega skulle lämna tillbaka sin leasade bil där det tydligen var något problem med ACn eller fläkten. Personen är så okunnig att det inte gick att riktigt förstå vilket. DÅ skulle han va tvungen att betala det!! Jag blev så jävla förbannad av att bara höra det.. Alltså exakt vad som skulle täcka det vet jag inte men alltså vad i helvete. Man leasar väl en bil för att det ska va väldigt säkert och man vet vad det kostar?? Man ska sen betala för diverse fel som uppstått när man haft den, alltså jag fattar ingenting.
Citera
2021-01-13, 10:38
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag skulle aldrig få för mig att lease en bil men har ändå tänkt att ja det kanske är smidigt för väldigt lata personer. "Det är så smidigt" "så billigt " bla bla bla. En kollega skulle lämna tillbaka sin leasade bil där det tydligen var något problem med ACn eller fläkten. Personen är så okunnig att det inte gick att riktigt förstå vilket. DÅ skulle han va tvungen att betala det!! Jag blev så jävla förbannad av att bara höra det.. Alltså exakt vad som skulle täcka det vet jag inte men alltså vad i helvete. Man leasar väl en bil för att det ska va väldigt säkert och man vet vad det kostar?? Man ska sen betala för diverse fel som uppstått när man haft den, alltså jag fattar ingenting.
Håller med. Man sitter i klorna på handlarna. Ingen bra deal.

Förmodligen bättre att köpa en bil.
Citera
2021-01-13, 10:44
Medlem
Citat:
Håller med. Man sitter i klorna på handlarna. Ingen bra deal.

Förmodligen bättre att köpa en bil.

Ja men precis. Det är ingen välgörenhet det här med leasing. På nåt sätt tjänar de på det. Förmodligen är det ju bättre att köpa en bil skulle jag tro utan att vara insatt i alla detaljer. Men kan väl också förstå att det kanske känns bättre att betala varje månad än att ta ett lån om det är alternativet. Eftersom det är så inihelvete mycket reklam om privatleasing finns där pengar att tjäna.. Som ditt exempel med rost. Det låter helt sinnesjukt. En bil ska väl för fan hålla sig rostfri i 5 år iaf, ska man betala sen då om bilens pissiga rostskydd inte har fungerat. Låter inte klokt.
Citera
2021-01-13, 10:46
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ja men precis. Det är ingen välgörenhet det här med leasing. På nåt sätt tjänar de på det. Förmodligen är det ju bättre att köpa en bil skulle jag tro utan att vara insatt i alla detaljer. Men kan väl också förstå att det kanske känns bättre att betala varje månad än att ta ett lån om det är alternativet. Eftersom det är så inihelvete mycket reklam om privatleasing finns där pengar att tjäna.. Som ditt exempel med rost. Det låter helt sinnesjukt. En bil ska väl för fan hålla sig rostfri i 5 år iaf, ska man betala sen då om bilens pissiga rostskydd inte har fungerat. Låter inte klokt.
Man kanske skall passa sig för lite sämre märken om man tänkt leasa? Tänker mig att AUDI mfl håller bättre på många fronter.

Franska bilar har väl rostat bort på 3 år
Citera
2021-01-13, 10:53
Medlem
Citat:
Man kanske skall passa sig för lite sämre märken om man tänkt leasa? Tänker mig att AUDI mfl håller bättre på många fronter.

Franska bilar har väl rostat bort på 3 år

Ingen aning. Kan va kanske, "sämre" märken kan ju ofta låta som de är väldigt billiga att leasa iaf.

Kan va. Har en 19 år gammal Peugeot. Har rost som en halv lillfingernagel på bakluckan, annars inget.. Så kan nog va lite olika..
Citera
2021-01-13, 10:54
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ingen aning. Kan va kanske, "sämre" märken kan ju ofta låta som de är väldigt billiga att leasa iaf.

Kan va. Har en 19 år gammal Peugeot. Har rost som en halv lillfingernagel på bakluckan, annars inget.. Så kan nog va lite olika..
Peugeot är väl de bättre Franska va? Renault är ju sämst på bilprovningen på allt tror jag.
Citera
2021-01-13, 11:05
Medlem
Citat:
Peugeot är väl de bättre Franska va? Renault är ju sämst på bilprovningen på allt tror jag.

Jag gillar Peugeout. Peugeout har väl varit ett pålitligt och traditionellt märke. Renault skulle jag påstå är lite sämre utan att riktigt veta. Citroen har gjort fantastiska bilar men nu blivit mer och mer som Peugeot när det är samma företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in