Citat:
Ursprungligen postat av
Kontokurt
Men många frågetecken finns än när en elbil når break-even mot en bensinbil.
I stort sett ingen "miljöbil" når till break-even inom rimlig körsträcka.
Men det är ju inte avsikten heller. Redan då slutkunden svänger ut på allmän väg från nyförsäljningshallen så har man däremot nått "miljöbilsmålet" för just
den enskilda kunden och bilen.
Sedan har du helt rätt i att företagsförsäljning/tjänstebilar på sitt sätt skruvar resonemang och politik pga att de blandar in t.ex PR/Goodwill i beslutsprocessen.
Men motsvarande gäller ju även klassiskt ekonomi/prisvärdhet för alla bilar, då den fullständigt irrelevanta faktorn "Statusvärde" får en löjligt stor betydelse.
OnT:
Trots totalt knäppa argument och vansinnig argumentationsteknik så måste man självklart hålla med TS att Musk inte kvalar in som geni eftersom han är företagsledare/affärsutvecklare av andra personers idéer.
Eller snarare att inget "äkta geni" skulle nedlåta sig att pyssla med ekonomi eller liknande verksamheter där kreativiteten stannar vid procenträkning.
Men entreprenörer typ Musk behövs definitivt och epitet omslagspojke ska ses som något oerhört positivt eftersom liknande förebilder förtfarande uppmärksammas alldeles för lite.
(Tänk om nån som typ S.Jobs kunnat lyfta sina visioner mot lite högre mål t.ex - Jag tror han saknade vettiga förebilder.)
Och Musks företags-/branschmässiga framgångar med PayPal, SpaceX och Tesla är ju tveklöst värt någon slags respekt även var för sig. Och då av samma företagsledare höjer rimligtvis denna respekt.
Högst sannolikt finns fler än tre andra företagshistorier med Musk som vi gärna slipper höra talas om eller diskutera.
Jag vet inget om internetbetalningar, men att PayPal är en av de aktörer som märk(t)s mycket tycker jag mig att ha noterat.
Om Musk då plockar kulor därifrån och stoppar i mer ekonomiskt riskabla men lite branschutvecklande projekt som SpaceX/Tesla, så får han iaf min respekt.
Till skillnad från typer som bara forsätter där de är och räknar framgång i pengar. Typ I.Kamprad som jag inte vill kalla vare sig geni, ekonom eller pionjär. Men som enligt samstämmiga rykten verkar vara rikare idag än när han började.