2017-08-08, 19:27
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontokurt
Han har snabbat på utvecklingen av elbilar med en herrejösses massa år eftersom han lyckades få fram en snabb bil med lång räckvidd som tilltalade de som hade råd.
De andra tillverkarna var tvungna att följa efter och nu har elbilen blivit ett sätt att visa att man ligger i täten utvecklingsmässigt och nybilsköpen utav bensin/diesel -bilarna kommer att fasas ut med minskat pris och ökad räckvidd på elbilsalternativen.

Precis, men det som ligger honom i fatet är att dessa elbilar fortfarande är extremt dyra. Dessutom är en 10-15 år gammal bensinbil fortfarande mer miljövänliga än en elbil, få elbilarnas batterier är extremt dåliga för miljön.
Citera
2017-08-08, 19:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolbol000
Man kan ju skjuta och landa raketen från kusten. Havet är hjärndött.
SpaceX siffror är självklart ingen bra källa.
Men för fan, hur dum i huvudet är du? Försöker du slå något djävla rekord eller? De har att välja på Cape Canaveral eller Vanderberg, företrädesvis Capen då uppskjutning österöver får bättre hjälp av jordens rotation för de vanligaste satellitbanorna. Visa på en karta då hur i helvete men skjuter upp något från Cape Canaveral eller Vandenberg och sedan sätter ner den på marken igen utan att passera över bebodda områden.

Om du inte anser att SpaceX:s egna siffror om ekonomin är en bra källa så ta fram en annan då eller håll käft. Att bara sitta och klaga på källor utan att presentera något själv är ju in i helvete efterblivet.
Citera
2017-08-08, 19:40
Bannlyst
Citat:
Låt oss analysera hans tekniska kompetens, han gillar elbilar men det är inget innovativt alls. Har han gjort nåt innovativt tekniskt? Jag säger nej men låt höra.

Varför är han känd?
PGA Nicola Tesla.
Vad skulle Nicola Tesla tycka om att hans namn utnyttjades på detta vis.

Döp elbilarna till MUSK istället va?
Senaste MUSK modellen låter inte så flashigt.

Tesla utnyttjades av eliten och hans arbete stals ifrån honom.

Nu försöker man tjäna pengar på hans namn och alla jävla hjon idoliserar.

De vill att vi alla ska sitta i en elbil som de kan ta kontroll över.

Idioterna här ser inte igenom farsen.
Citera
2017-08-08, 20:02
Medlem
Kontokurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Precis, men det som ligger honom i fatet är att dessa elbilar fortfarande är extremt dyra. Dessutom är en 10-15 år gammal bensinbil fortfarande mer miljövänliga än en elbil, få elbilarnas batterier är extremt dåliga för miljön.

Vad hade en elbil kostat idag om inte Musk med sin Tesla pressat fram både nya batterier och hypen kring elbilar?

Men skippa Tesla och lägg 350K istället om du inte behöver en sportbil.
Vad kostar den där Audin eller Volvon du sneglar på?
Det hela bygger på tjänstebilar och folk med pengar köper bilarna först och släpper dom till andrahandsmarknaden för att cirkeln skall börja snurra.
Få som köper en motorstark fullutrustad bil ny utan det är ofta en begagnad tjänstebil som efter 3 år stod i bilhallen och då kunde Fru Johansson köpa den.

Sedan så är jag väldigt osäker på miljöbiten, många källor men dom spretar åt alla håll.
Flera av dom talar för en närmast hundraprocentig återvinning av batteriet vilket är bra men frågan är ju om det håller. Gräva efter litium har blivit mycket effektivare och renare men kanske inte tillräckligt.
Går det inte ihop så lär det döda elbilen över en natt så incitamentet att ta fram bilskrället så miljövänligt som möjligt finns nog.
Men många frågetecken finns än när en elbil når break-even mot en bensinbil.
Citera
2017-08-09, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontokurt
Men många frågetecken finns än när en elbil når break-even mot en bensinbil.
I stort sett ingen "miljöbil" når till break-even inom rimlig körsträcka.
Men det är ju inte avsikten heller. Redan då slutkunden svänger ut på allmän väg från nyförsäljningshallen så har man däremot nått "miljöbilsmålet" för just den enskilda kunden och bilen.

Sedan har du helt rätt i att företagsförsäljning/tjänstebilar på sitt sätt skruvar resonemang och politik pga att de blandar in t.ex PR/Goodwill i beslutsprocessen.
Men motsvarande gäller ju även klassiskt ekonomi/prisvärdhet för alla bilar, då den fullständigt irrelevanta faktorn "Statusvärde" får en löjligt stor betydelse.

OnT:
Trots totalt knäppa argument och vansinnig argumentationsteknik så måste man självklart hålla med TS att Musk inte kvalar in som geni eftersom han är företagsledare/affärsutvecklare av andra personers idéer.
Eller snarare att inget "äkta geni" skulle nedlåta sig att pyssla med ekonomi eller liknande verksamheter där kreativiteten stannar vid procenträkning.

Men entreprenörer typ Musk behövs definitivt och epitet omslagspojke ska ses som något oerhört positivt eftersom liknande förebilder förtfarande uppmärksammas alldeles för lite.
(Tänk om nån som typ S.Jobs kunnat lyfta sina visioner mot lite högre mål t.ex - Jag tror han saknade vettiga förebilder.)

Och Musks företags-/branschmässiga framgångar med PayPal, SpaceX och Tesla är ju tveklöst värt någon slags respekt även var för sig. Och då av samma företagsledare höjer rimligtvis denna respekt.
Högst sannolikt finns fler än tre andra företagshistorier med Musk som vi gärna slipper höra talas om eller diskutera.
Jag vet inget om internetbetalningar, men att PayPal är en av de aktörer som märk(t)s mycket tycker jag mig att ha noterat.

Om Musk då plockar kulor därifrån och stoppar i mer ekonomiskt riskabla men lite branschutvecklande projekt som SpaceX/Tesla, så får han iaf min respekt.
Till skillnad från typer som bara forsätter där de är och räknar framgång i pengar. Typ I.Kamprad som jag inte vill kalla vare sig geni, ekonom eller pionjär. Men som enligt samstämmiga rykten verkar vara rikare idag än när han började.
Senast redigerad av iconicatab 2017-08-09 kl. 04:04.
Citera
2017-08-09, 08:07
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Han grundade PayPal. Revelutionerade elbilen. Byggde ett närverk av superchargers. Kommer på hur man skall landa en raket så man kan återanvända den. Integrerar solceller i takplattor. Bygger en Powerwall så man kan återanvända begagnade Teslabatterier till lastballansering. och introducerar ett sätt att resa i tunnlar i flera hundra Km/h.

Han bygger också värdens största batterifabrik som fördubblar värdsproduktionen och det helt självförsörjande på solel. Detta innebär mer miljövänliga batterier och lägre pris. Detta i sin tur gör att ingen kommer att kunna konkurrera med Tesla gällande tillgång till batterier och pris på många år.

Skall jag fortsätta?
Som är totalt osäkert. Fördelen med flygplan är att om ett kraschar så kraschar inte alla andra plan på samma flyglinje och man måste inte heller bygga om flyglinjen, det är även så att om ett trafikflygplan får tryckfall i kabinen så går det att andas med syrgasmaskerna, då man får i sig rätt mängd syremolekyler till skillnad från Hyperloop som har ett lägre lufttryck i sig än det var på höjden Concorde flög (passagerarna där skulle ha behövt tryckhjälmar eller få syret aktivt nedsprutat i lungorna för att kunna andas) och så vidare...

Bodde Musk i Stockholm så skulle han presentera en vision för att bygga om City igen och anlägga cykelbanor på direkt på husväggarna som man kan cykla på med hans nya cyklar som har magnetiska hjul. Så tröttsamt med sådana där sekulariserade messiasfigurer.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2017-08-09 kl. 08:13.
Citera
2017-08-09, 10:30
Medlem
distraktions avatar
Geni och geni, han är en välutbildad entreprenör med visioner. Uppenbarligen har han förmågan att både förvalta pengar, genomföra idéer och faktiskt driva på utveckling inom teknikområden.
Du behöver inte vara Einstein nej, men att börja svamla om Paris Hilton känns som ett patetiskt småbarns försök till att provocera.
Citera
2017-08-09, 15:29
Medlem
Grankulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jaså, visa det då.

Citat:
Ursprungligen postat av whirr
Visa hans feta bidrag då.

http://www.latimes.com/business/la-f...531-story.html

överleva var kanske lite drastiskt ordval. Men men
Senast redigerad av Grankula 2017-08-09 kl. 15:38.
Citera
2017-08-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whirr
Du inser inte att han är ett geni. Han har lyckats med bra mycket mer än vad du kommer att göra i din mammas lilla källare och tömmer i tubsockor som din mor får tvätta.

Nu fattar jag inte.. Tömmer Elon Musk säden i strumpor som sedan bolbol000's morsa tvättar? hur levererar han dom?
Citera
2017-08-11, 15:53
Medlem
Nu håller jag inte med om att Tesla är Guds gåva till mänskligheten, men att jämföra Musk med Paris Hilton, huh?

Är väl ganska uppenbart att han har något innanför pannbenet, och att han har entreprenörsanda de flesta inte besitter.

Många har vi visioner, men hur många lyckas genomföra dem? Att sitta och drömma om säg flygande bilar medan man sitter och rycker i veken på pojkrummet är liksom ingen bedrift.

Att han stundtals har rätt udda idéer (i mina ögon) spelar ingen roll. Han vågar satsa helhjärtat på sina projekt med pengar han själv dragit in är anledningen till att jag respekterar den mannen.
Citera
2017-08-11, 16:33
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Men varför vill man landa raketer ute på havet? Helt hjärndött.

Ja, totalt hjärndött. Du verkar inte veta någoting om något överhuvudtaget mer än att Tesla är en elbil. Det är alltid roligt med idioter, ju mindre dom vet och kan desto mindre komplext ter sig livet och andras framsteg. Får man fråga vad du har för utbildning? Vad jobbar du med?
Citera
2017-08-17, 22:11
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Förklara vad en innovation är. Hans innovationer är inom IT, men det är låg nivå och ganska självklara grejer som att betala över nätet. Tekniskt är han en nolla.

Media är den enda orsaken till hans framgång. Tesla höll på att gå i konkurs innan han blev Paris Hilton...
Varför skall jag förklara nåt?
Du verkar helt okunnig.
Bara häver ur dig som Trump.

Läs lite om Hannah Arendt. Om du kan läsa tyska.
Svårt att se över egen get?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in