Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-03, 15:48
Medlem
micro113s avatar
På en gård i Flen.

Citat:
Enligt de första uppgifterna till polisen hade pojken ramlat ur traktorn.
– Men så var det inte. Han har skadat sig i traktorn, säger Joachim Öhrn.
Efter olyckan fördes trettonåringen till sjukhus med allvarliga skallskador, men hans liv gick inte att rädda, skriver Eskilstuna-Kuriren.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21519694.ab

Jag undrar lite över hur man kan få så kraftiga skallskador inuti traktorn ...
Citera
2015-10-03, 15:53
Medlem
BNCs avatar
Man sitter väldigt illa som passagerare i en traktor. Ofta sitter ramverket/störtbågen som hytten är uppbyggd av, oskyddad i lagom huvudhöjd för passageraren. Gissar att man körde lite för fort, över något hinder som fick traktorn att hoppa till duktigt, medförande att han inte klarade hålla huvudet stilla och så slog det med bra kraft emot störtbågen.
Citera
2015-10-03, 15:54
Medlem
micro113s avatar
Lite olika versioner i Aftonbladet och Expressen .. Det scenario som Expressen anger verkar ju var ganska troligt...

Citat:
En 13-årig pojke har dött i en traktorolycka utanför Malmköping.
I samband med att traktorn välte ska pojken ha slungats ut i fordonet
[...]

De inledande uppgifterna från SOS gjorde gällande att pojken ramlat ur hytten. Senare har det framkommit uppgifter om att pojken ska ha slungats ut i samband med att fordonet vält omkull, skriver Eskilstunakuriren.
Enligt polisen ska det vid olyckstillfället också ha färdats en vuxen person i traktorn.
http://www.expressen.se/nyheter/13-aring-har-dott-i-en-olycka-med-en-traktor/
Citera
2015-10-03, 16:00
Medlem
Bluebeast72s avatar
Sagt innan men bör sägas igen, barn o maksiner hör inte ihop. spelar ingen roll om man bara ska "åka" med pappa...idiotiskt.
Citera
2015-10-03, 16:10
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Sagt innan men bör sägas igen, barn o maksiner hör inte ihop. spelar ingen roll om man bara ska "åka" med pappa...idiotiskt.

Där kan jag inte alls hålla med. Barn kan absolut både åka i, och bruka maskiner om de bara lärt sig väl hur man hanterar maskinen och har de fysiska förutsättningar som krävs (exempelvis så ska ju ett bart naturligtvis inte hantera en motorsåg om denne saknar den muskelstyrka som krävs för att hantera sågen på ett säkert sätt).

MEN, vad som där emot är idioti, är att låta *någon* (barn som vuxen) åka i en maskin/fordon som inte har en bra plats för passagerare. Hade barnet i det här fallet kört, och där med suttit i förarsätet, hade det säkert gått väldigt mycket bättre.
Citera
2015-10-03, 17:17
Medlem
Nån som vet vilken gård det är? Flen/Malmköping?
Citera
2015-10-03, 21:56
Medlem
.----
Senast redigerad av Iceen 2015-10-03 kl. 22:44.
Citera
2015-10-04, 02:14
Medlem
B´stards avatar
Livet på landet - min pappa började köra traktor som 4-åring (inte dagens stora traktorer då, men iallafall) många söner får börja arbeta på sina fäders gårdar i tidig ålder - för att de ska indoktrineras och för att de är billig/gratis arbetskraft. Jordbruken är oftast ineffektiva olönsamma företag, arbetslivet är stressigt och säkerheten kommer inte i första hand om man säger så - och då inträffar olyckor.
Citera
2015-10-04, 07:07
Medlem
segadongs avatar
Tragiskt

Barn åker med i traktorer o vuxna gör de med..
Sälla den händer olyckor..
Citera
2015-10-04, 08:55
Medlem
tragisk olycka men det går inte att skydda sig från allt.
ungen var ju tonåring, jag körde själv traktor i den åldern och med höskrindan bakpå dessutom. väldigt vanligt att alla på en gård hjälper till efter förmåga o just köra är ju inte fysiskt tungt o därför något klena tonåringar gör.
Citera
2015-10-04, 12:18
Medlem
Isnatts avatar
Hemskt. Störtbågar på traktorer kom ju till för att traktorer välte och rullade över föraren, likt dagens rätt vanliga fyrhjulingsolyckor.
Jag är född på 80-talet och där jag växte upp var det vanligt att mina klasskamrater som bodde på landet körde jordbruksmaskiner, rätt skickliga dessutom trots att dom ibland inte ens var tonåringar. Olyckor händer.
Citera
2015-10-04, 16:05
Medlem
Bymyselfs avatar
Det hände på Röhls gård utanför Malmköping.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in