• 1
  • 2
2015-10-02, 21:01
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Det är flera år sedan jag hörde någon prata om Mimosasalladen. Den står aldrig på bordet vid högtider eller vid grillaftnar. Finns den ens att köpa i butik fortfarande? Vad har hänt med mimosasalladen, är det andra alternativ som konkurrerat ut denna rätt?
Citera
2015-10-02, 21:03
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
Det är flera år sedan jag hörde någon prata om Mimosasalladen. Den står aldrig på bordet vid högtider eller vid grillaftnar. Finns den ens att köpa i butik fortfarande? Vad har hänt med mimosasalladen, är det andra alternativ som konkurrerat ut denna rätt?

Finns mimosa att köpa i butik. Har aldrig ätit det, verkar tramsigt.
Citera
2015-10-02, 21:20
Medlem
JerryCottons avatar
Mimosans glansdagar var på 60 och 70-talet och för en falnande tillvaro. Det är de sista dödsryckningarna som finns kvar. Mimosagenerationen börjar bli ålderstigen och kommer snart vara ett minne blott.
Citera
2015-10-02, 23:47
Medlem
Jogens avatar
Det ligger garanterat en mimosasallad och gömmer sig i en smaskig smörgåstårta nära dej
Citera
2015-10-02, 23:55
Medlem
jajahars avatar
Mimosasallad finns att köpa i alla butiker. Jättegott till rökt skinka! Annars gör du den själv!
Citera
2015-10-02, 23:57
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson

Mimosa i sig har väl aldrig varit en rätt? Snarare ett tillbehör. Ofta till kokt skinka och potatis. Personligen kommer det endast gråtas krokodiltårar den dag mimosan försvinner ur våra liv. Vidrigare måltidskomponent har sällan skådats.
Citera
2015-10-03, 02:34
Medlem
Europes avatar
Måste erkänna att jag aldrig har varit någon större fantast av mimosasalladen, trots att jag annars är svag för liknande sallader.
Citera
2015-10-03, 03:42
Medlem
William Hainess avatar
Mimosasalladen uppkom väl på 60- och 70-talet när konserverad fruktcocktail började bli populärt och någon smartskalle kom på den geniala iden att blanda i majonnäs och vispgrädde för att göra det hela "matigare".

I likhet med Flygande Jakob så är det ett under att mimosasalladen har hängt med så länge.
Citera
2015-10-03, 07:58
Medlem
SkepticalHippos avatar
När jag var liten och gick i grundskola så lyxade dom ibland till det och gav oss konservfrukt i grädde som efterrätt till lunchen. Så det var vad jag trodde jag skulle äta då de ställt fram en skål mimosasallad en dag. Det är ett riktigt traumatiskt minne.

Så mimosasalladen får gärna försvinna för min del. Dock så såg jag den senast live på julbordet som jag åt på restaurang och den finns i burk på min ICA-butik. Så än är den inte död. Tyvärr.

Jag kommer göra mitt bästa för att bidra till dess utrotning genom att aldrig låta mina barn smaka.
Citera
2015-10-03, 08:02
Medlem
gurkmajjas avatar
En riktigt vidrig skapelse som bara en svårt sinnessjuk människa kan komma på.

Jag hoppas att jag slipper se den smörjan någonsin igen.
Citera
2015-10-03, 08:12
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
När jag var liten och gick i grundskola så lyxade dom ibland till det och gav oss konservfrukt i grädde som efterrätt till lunchen. Så det var vad jag trodde jag skulle äta då de ställt fram en skål mimosasallad en dag. Det är ett riktigt traumatiskt minne.
Massiv mättnad och illamående?
Citera
2015-10-03, 09:26
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Massiv mättnad och illamående?

Särskilt det sistnämnda. Men tänk dig, man tar en stor slev av något som man vet ska smaka sött, gräddigt och gott. I stället möts man av den sinnessjuka smaken av majonnäs blandat med söta fruktbitar. Det var en rejäl chock, jag hann ju självklart bara med en sked. Jag kan inte förstå dem som äter mer än så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in