• 7
  • 8
2016-01-15, 23:51
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Men selleri ska väl vara med? Och brukar ananas verkligen ingå?
Ananas ingår åtminstone här. Verkar dock finnas en hel drös med olika recept. http://receptfavoriter.se/recept/mimosasallad.html
Citera
2016-01-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Ananas ingår åtminstone här. Verkar dock finnas en hel drös med olika recept. http://receptfavoriter.se/recept/mimosasallad.html

Mimosasalladen fick sitt genomslag i Sverige någon gång under 1920-talet. Medelklassen inspirerades av England, och kalkonen gjorde sitt inträde på julborden. Mimosasallad är klassisk till kalkon och ananas var en exotisk och lyxig frukt som fanns i städernas saluhallar vid jultid,
Förvälld rotselleri ingår i salladen, liksom äpplen.
Under 20-talet användes naturen ofta som inspiration och mimosan blommar genom att passerade eller fint hackade, kokta äggulor strös över salladen.
Under 70-talet, ett decennium då matindustrin lyckades förstöra många fina maträtter, kom den vidriga varianten med konserverad fruktcoctail.
Citera
2016-01-17, 15:30
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Under 70-talet, ett decennium då matindustrin lyckades förstöra många fina maträtter, kom den vidriga varianten med konserverad fruktcoctail.
Okej. Det är endast denna som jag har smakat på.
Citera
2016-01-18, 12:40
Medlem
jajahars avatar
Den allra godaste mimosasalladen jag ätit inköptes i en liten butik där de gjorde den själva. Den innehöll gröna ärtor och eftersom detta var på 70-talet så var ärtorna konserverade och inte djupfrysta som i nutida recept. Denna sallad var inte sötsliskig på något vis och en nybakt fralla med kokt skinka och denna mimosasallad smakade som en dröm. Jag har aldrig fått en liknande mimosasallad varken förr eller senare.
Citera
2016-01-18, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Nej, en waldorf består av äpplen, ananas och nötter.

Absolut inte.
Rotselleri är basen i en klassisk Waldorf.
Citera
2016-01-18, 17:11
Medlem
trollgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Absolut inte.
Rotselleri är basen i en klassisk Waldorf.

Nej det är blekselleri. Att många svenskar tror rotselleri är ett språkligt misstag.

Blekselleri, äpple, majonnäs och valnötter.
Citera
2016-01-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Den allra godaste mimosasalladen jag ätit inköptes i en liten butik där de gjorde den själva. Den innehöll gröna ärtor och eftersom detta var på 70-talet så var ärtorna konserverade och inte djupfrysta som i nutida recept. Denna sallad var inte sötsliskig på något vis och en nybakt fralla med kokt skinka och denna mimosasallad smakade som en dröm. Jag har aldrig fått en liknande mimosasallad varken förr eller senare.

Det var inte så att du fick Legymsallad? Konserverade ärtor och morötter i majonäs-vispgrädde. Gott till skinka.

Mvh
Citera
2016-01-19, 11:16
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Det var inte så att du fick Legymsallad? Konserverade ärtor och morötter i majonäs-vispgrädde. Gott till skinka.

Mvh

Nej, det var mimosasallad. Hittade just ett liknande recept med gröna ärtor http://www.norrmejerier.se/recept/mimosasallad Ärtorna gav en fin smakbrytning till den söta frukten. Legymsallad kunde jag få hemma ibland.

Mvh
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in