2015-10-02, 15:35
Medlem
Sunimods avatar
Hon tar allt, betalar räkningarna och jag får månadspeng.

Funkar skitbra.

(jag tjänar ca 20% mer) än vad hon gör
Citera
2015-10-02, 15:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrjug
Hur ser ni som skrapat ihop en slant innan äktenskapet på detta? Om man sitter pa ett par miljoner och sen går och gifter sig..en vecka senare ångrar sig frugan och man far skänka halva förmögenheten.

Jag har inget emot att betala mer, jag kan gärna betala alla fasta kostnader så kan frun ha sin lön för eget nöje. Men jag tycker inte att det är fair att släppa kontrollen av sin förmögenhet.

Många verkar resonera som att om man inte har gemensam ekonomi så är det inget riktigt äktenskap. Jag är mer realist och inser att förr eller senare får frun för sig att gilla någon annan. Att jag då indirekt ska försörja deras äktenskap också säger jag nej tack till!

Det är skillnad på UNDER äktenskapet och EFTER en ev. skilsmässa. Man kan skriva ett äktenskapsförord som upphäver de vanliga lagarna (alltså att man delar allting lika efter en skilsmässa). Det har ju både kungen och alla hans barn gjort, så det är inget mystiskt eller konstigt. Men UNDER ett äktenskap när man lever under samma tak, så säger lagen att man och hustru ska leva på samma nivå. Vilket jag anser självklart - hur skulle det annars vara? Han äter oxfilé och hon falukorv, han reser på semester till Mauritius med sina vänner och hon till Mallorca med sina..?

För övrigt skulle din fru inte få ut hälften av din förmögenhet efter en veckas äktenskap ändå. Först efter fem år får hon ut hälften - observera dock att ev. samboår innan också räknas! Efter ett år får hon ut en femtedel av hälften av boet (alltså en tiondel av allt ni äger tillsammans), efter två år får hon ut två femtedelar o.s.v..
Citera
2015-10-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Funkar skitbra.

Vi har precis samma upplägg. Jag avskyr att hålla på med pengar, hon har inget emot att betala räkningar och planera. Hela min lön går oavkortat till ett gemensamt konto, hon råddar runt och skickar sedan tillbaka min "månadspeng".
Citera
2015-10-02, 16:06
Medlem
bajsfittkorvens avatar
Har inga barn men min kärring står för hyran och allt med lägenheten. Jag står för nöjen för det mesta och småsaker som dyker upp. Vi har dock bra koll överlag o hamnar nästan aldrig i diskussioner, bara nån slags outtalad symbios. Har koll på siffror i huvet i princip.
Citera
2015-10-02, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej!
Ni som har barn, fru och hus tillsammans. Ofta tjänar ju mannen mer än vad kvinnan i hemmet gör. Tex om du tjänar 40 tusen i månaden och din fru tjänar mindre kanske 21 tusen. Ger du pengar till din fru så hon får mer i plånboken eller ger du inte bort en krona till henne?
Funderar på detta i framtiden om man skulle få barn och delat boende med en tjej.
Känns segt att ge bort cash till henne som jag slitit för hela veckan så går hon och spenderar dem.
så flashback hur fungerar de i din familj? behåller du allt själv eller delar ni upp alla pengar ni tjänat så ni får lika mycket i plånboken?

Poängen med giftermål, att ha fru, till och med inte det men bara barn och hus/bostad tillsammans betyder 1 hushåll, 1 inkomst, 2 olika inkomstkällor men 1 inkomst för familjen.

Självklart vore det bästa att ni delar på allt, vore ju sjukt om det vore annorlunda. Samma sak gäller om hon tjänar mer än dig, tex om hon kanske har ett väldigt bra betalande jobb, kanske är högt uppsatt och får mer än dig, ska hon och du slå ihop er.

Du har ett fel tänkande när det gäller förhållande och familj. Att ena av er skulle tjäna mer är bara bra, för ni fixar inkomster för er "familj" inte för er själva. Det är inte som att du bor hos dina föräldrar, har en flickvän och ett jobb, då kanske är pengarna mest dina, och är du charmig skaffar du en present på julen och födelsedagarna, möjligtvis 1-2 saker för skojs skull men mest handlar dina egna saker.

Visst låter jag rimlig?
Citera
2015-10-02, 16:56
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Funkar skitbra.

Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Vi har precis samma upplägg. Jag avskyr att hålla på med pengar, hon har inget emot att betala räkningar och planera. Hela min lön går oavkortat till ett gemensamt konto, hon råddar runt och skickar sedan tillbaka min "månadspeng".

Härligt att ni har koll på vart era pengar går, för ni skulle inte ha någon aning om ifall kvinnan sätter in pengar lite då och då på ett okänt konto där hon har några hundra tusen när man sen vill skilja sig.

Trevligt med kvinnor, right? Kvinnor har en tendens att tro att man har rätt till något som inte är deras
Citera
2015-10-02, 16:56
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Jag tjänar ca 53K och hustrun normalt runt 35K i månaden. Vi har nåt jag skulle vilja kalla "ganska gemensam ekonomi". Hon har skog ihop med sina bröder vilket bidrar till ekonomin men jag har noll inflytande över det. I vardagen har vi upplägget att var och en efter alla avbränningar ska ha lika mycket att röra sej med, sett på lång sikt. Min lön går till huslån och en fast del som går till ett gemensamt konto som räkningarna betalas från. Vem som i detalj betalar vad är ointressant, det är helheten som räknas. Hittills under de 21 år vi varit tillsammans har det fungerat helt friktionsfritt.
Citera
2015-10-02, 17:06
Medlem
hippykillers avatar
Ja, vi delar men sparar olika mycket privat.
Citera
2015-10-02, 18:12
Medlem
Triremers avatar
Kvinnor fattar majoriteten av köpbesluten trots att de i genomsnitt tjänar mindre. Detta är dock inget feministerna vill tala om.
Citera
2015-10-02, 18:25
Medlem
opiiums avatar
Vi har gemensam ekonomi. Vi är inte gifta. Vi swishar när den andra behöver pengar om den andra har
Citera
2015-10-02, 18:30
Medlem
Pirre77s avatar
Vi är relativt nygifta efter att ha varit tillsammans i fem och ett halvt år. I stort sett inget har ändrats sedan sambotiden. Jag står för allt (vi bor i mitt hus med alla tillhörande abonnemang) förutom maten som frugan står för. När månaden är över för hon över en skälig summa till mitt konto som en slags utjämning för att mina utgifter för det gemensamma hushållet alltid är mycket högre. Båda två kan därmed spara en rejäl slant varje månad. Det är pengar som vi sedan gör vad vi vill med, men vi ser alltid till att hela familjen kan göra något kul tillsammans ett par gånger i månaden och att vi också täcker hela sommarens utgifter utan problem. Min fru tjänar bra, men jag tjänar mer. Vi tycker vårt upplägg fungerar alldeles utmärkt! Behöver hon en ny jacka eller nya skor står det henne fritt att köpa det. Samma sak om jag behöver något nytt. Vi är på exakt samma nivå, så något ifrågasättande har aldrig hänt och lär aldrig hända heller.
Citera
2015-10-02, 19:07
Medlem
BrotherJohns avatar
Varför gifter man sig överhuvudtaget? Vilket värdelöst påhitt. Ni gifte er säkert i en kyrka trots att ni inte är religiösa. Tvi vale.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in