2015-10-02, 11:53
Medlem
Hej!
Ni som har barn, fru och hus tillsammans. Ofta tjänar ju mannen mer än vad kvinnan i hemmet gör. Tex om du tjänar 40 tusen i månaden och din fru tjänar mindre kanske 21 tusen. Ger du pengar till din fru så hon får mer i plånboken eller ger du inte bort en krona till henne?
Funderar på detta i framtiden om man skulle få barn och delat boende med en tjej.
Känns segt att ge bort cash till henne som jag slitit för hela veckan så går hon och spenderar dem.
så flashback hur fungerar de i din familj? behåller du allt själv eller delar ni upp alla pengar ni tjänat så ni får lika mycket i plånboken?
Citera
2015-10-02, 11:59
Medlem
Konstig fråga. Äkta makar har gemensam ekonomi, äktenskapet är i allt väsentligt en ekonomisk union. Vill man inte dela ekonomi med någon annan bör man rimligtvis inte gifta sig.

Lagen är hyggligt klar på denna punkt.

Äktenskapsbalken 6 kap. §1:
Makarna skall, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses.
Citera
2015-10-02, 11:59
Medlem
think2acts avatar
Självklart ger du henne typ 10 000 kronor då och då någon gång per år för att hon ska kunna köpa de hon vill ha. Sen tror jag att de flesta som får barn tänker mest på vad deras barn vill ha.
Citera
2015-10-02, 12:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej!
Ni som har barn, fru och hus tillsammans. Ofta tjänar ju mannen mer än vad kvinnan i hemmet gör. Tex om du tjänar 40 tusen i månaden och din fru tjänar mindre kanske 21 tusen. Ger du pengar till din fru så hon får mer i plånboken eller ger du inte bort en krona till henne?
Funderar på detta i framtiden om man skulle få barn och delat boende med en tjej.
Känns segt att ge bort cash till henne som jag slitit för hela veckan så går hon och spenderar dem.
så flashback hur fungerar de i din familj? behåller du allt själv eller delar ni upp alla pengar ni tjänat så ni får lika mycket i plånboken?

Jag tror du kan glömma att få en fru, faktiskt... Det är väl självklart att man har alla pengar tillsammans, när man bor ihop och har gemensamma barn? Är man gifta så är det dessutom lag på att man och hustru ska leva på samma standardnivå. Du får ju även tänka på, att har ni barn så kommer din fru förmodligen att ta hand om dem och hushållet mera (det brukar ju bli så), och då kommer hon att behöva arbeta mindre ute och komma efter i löneutvecklingen. Något som då självklart ska kompenseras av dig, som får markservicen ordnad och dina barn omhändertagna utan alltför långa dagar på dagis.

Det finns dock ett undantag: om den ena eller båda har barn sedan förr, så tycker jag att det är fel att utnyttja sin partner till att försörja dem. Och speciellt om han har egna barn sedan förr, som det går ut över genom att de får lägre standard än de är vana vid. Likaså om man träffas sent i livet, så är det inte självklart att den ena ska konsumera upp de pengar som den andre slitit ihop under flera decennier då den nya partnern inte ens var med i bilden och alltså inte har någon del i, och som skulle ha blivit de vuxna barnens arv... sådant ser man tyvärr inte så sällan.
Citera
2015-10-02, 12:07
Medlem
YP4XQs avatar
Vi har inte "din och min" ekonomi då vi drar åt samma håll. Hon spenderar pengar på sina saker ibland och jag på mina utöver de fasta och återkommande kostnaderna.

Dock har vi några "regler": jag betalar tex själva bilen och huset medans hon köper mat och bensin. Vi räknar inte kronor men lite lastbalansering och kontroll måste ju till. Hon tjänar mindre så jag kan göra tillfälliga stora inköp som betala helårsförsäkringar, nytt badrum och så medans hon slipper.
Citera
2015-10-02, 12:20
Medlem
Freebss avatar
Min kärring betalar hyran + internet, sen får hon ta mitt kort när hon vill & köpa vad hon vill.

Vi bor dock inte i hus.
Citera
2015-10-02, 13:20
Medlem
Kom igen flashen pumpa in fler hushåll nu.. tusen tack för er som delat med er.
De jag tycker är bara att kärringar som handlar på mannens kreditkort med mer , de är dåligt båda borde ha sin ekonomi och betala lika mycket. ska jag som gått högskola och kämpa för att få ihop en bra lön behöva ge bort pengar till frun , när hon tex mest varit ute och festat o knullat
Citera
2015-10-02, 13:23
Medlem
losfers avatar
Vi har gemensam ekonomi. Båda har tillgång till alla pengar som kommer in. Vi brukar diskutera större inköp men annars så gör vi båda vad vi vill med de gemensamma pengarna. Jag hanterar alla räkningar som betalas med våra gemensamma pengar. Jag tjänar ungefär 25% mer än henne.

Om du skulle gifta dig med en kvinna som tjänar betydligt mer än dig hur skulle du vilja ha det då?
Senast redigerad av losfer 2015-10-02 kl. 13:28.
Citera
2015-10-02, 13:28
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Vi har en ekonomi i vår familj inte två, vi äter samma mat bor i samma hus och uppfostrar samma barn. Jag kunde inte bry mig mindre om vem som tjänar pengarna vi gör av med, jag har dock ingen sambo som shoppar upp mina pengar på skräp utan vi drar väldigt jämt på den punkten. Som lök på laxen betalade hon 1/3 av huset cash utan att kräva något i gengäld.

Nu är hon fl utan att tjäna en krona då vi sparar dagar.
Citera
2015-10-02, 13:30
Medlem
Citat:
De jag tycker är bara att kärringar som handlar på mannens kreditkort med mer , de är dåligt båda borde ha sin ekonomi och betala lika mycket. ska jag som gått högskola och kämpa för att få ihop en bra lön behöva ge bort pengar till frun , när hon tex mest varit ute och festat o knullat

Det är upp till dig själv vilken slampa du väljer att bilda familj med. Spelar ingen roll om hon är ett luder eller banktjänstekvinna.
Citera
2015-10-02, 13:54
Medlem
Citat:
... ska jag som gått högskola och kämpa för att få ihop en bra lön behöva ge bort pengar till frun , när hon tex mest varit ute och festat o knullat
Varför valde du denna kvinna som inte når upp till din egen standard? Menar du också att din fru ska leva på en lägre nivå och du själv på en mycket högre? Tänk kärlek!
Citera
2015-10-02, 14:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Men om du känner så, får du väl skaffa en fru som har samma utbildningsnivå och lönenivå som du själv. Varför kan du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in