2015-10-02, 14:14
Medlem
samuels avatar
Vi hjälps åt att betala våra gemensamma utgifter (räntor, amortering, försäkringar, mat, abonnemang etc) procentuellt efter lön. Det som blir kvar är dina egna pengar att göra vad du vill med.
Citera
2015-10-02, 14:24
Medlem
alienfins avatar
Min fru är i Thailand med våran son och hon får så mkt som hon vill ha.
Förutom skördetiden då hon cashar rätt bra.
Citera
2015-10-02, 14:25
Medlem
För de allra flesta där inte inkomstskillnaderna är extremt stora så funkar gemensam ekonomi bäst i längden. Det handlar då inte om att ge sin partner pengar utan att alla bidrar till familjens ekonomi.

Situationen är så att om du lever med en partner i många år så har livet sina faser.

Du kanske studerar. Hon jobbar. Du jobbar, hon studerar. Ni får barn. Hon är mammaledig. Du är pappaledig och hon jobbar. Du är arbetslös hon jobbar. Du jobbar, hon är arbetslös. Barnen kostar pengar hela tiden på olika sätt och vis. Du blir sjuk, hon jobbar. Du startar ett nytt företag med dåliga inkomster första åren, hon jobbar. Företaget går bra och hon föder ett till barn och blir mammaledig.

Som ni ser så är enda sättet att ta sig igenom alla livets faser att hjälpa varandra till 100%.
Citera
2015-10-02, 14:32
Medlem
Moffegrevs avatar
Tjänar mer, så jag betalar en större del av kostnaderna helt enkelt.
Citera
2015-10-02, 14:35
Medlem
Pershagen76s avatar
Vi har delat upp kostnaderna baserat på nettoinkomst, men tar hennes pengar sen slut så får hon så klart pengar av mig. Jag tjänar mer än dubbelt så mycket som min fru.

Som någon nämnde tidigare i tråden så är det ju ändå mest fokus på barnen.
Citera
2015-10-02, 14:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
För de allra flesta där inte inkomstskillnaderna är extremt stora så funkar gemensam ekonomi bäst i längden. Det handlar då inte om att ge sin partner pengar utan att alla bidrar till familjens ekonomi.

Situationen är så att om du lever med en partner i många år så har livet sina faser.

Du kanske studerar. Hon jobbar. Du jobbar, hon studerar. Ni får barn. Hon är mammaledig. Du är pappaledig och hon jobbar. Du är arbetslös hon jobbar. Du jobbar, hon är arbetslös. Barnen kostar pengar hela tiden på olika sätt och vis. Du blir sjuk, hon jobbar. Du startar ett nytt företag med dåliga inkomster första åren, hon jobbar. Företaget går bra och hon föder ett till barn och blir mammaledig.

Som ni ser så är enda sättet att ta sig igenom alla livets faser att hjälpa varandra till 100%.

Jomen precis.
Citera
2015-10-02, 14:59
Medlem
negerbarns avatar
Klart hon ska ha också!

Sen har jag företräde ibland för att unna mig saker, men hon ska självklart få det också, med mina pengar. Tjänar jag, säg 10k mer än henne i månaden så kanske dessa extrapengar fördelas 70/30 mellan oss för det mesta, och ibland mer till henne, om behov finns.

Skulle man ha enorma löneskillnader kanske det skulle vara andra procentfördelningar, men fortfarande ska man dela med sig av de pengar man tjänar mer än sin partner.
Citera
2015-10-02, 15:14
Medlem
mrjugs avatar
Hur ser ni som skrapat ihop en slant innan äktenskapet på detta? Om man sitter pa ett par miljoner och sen går och gifter sig..en vecka senare ångrar sig frugan och man far skänka halva förmögenheten.

Jag har inget emot att betala mer, jag kan gärna betala alla fasta kostnader så kan frun ha sin lön för eget nöje. Men jag tycker inte att det är fair att släppa kontrollen av sin förmögenhet.

Många verker resonera som att om man inte har gemensam ekonomi så är det inget riktigt äktenskap. Jag är mer realist och inser att förr eller senare får frun för sig att gilla någon annan. Att jag då indirekt ska försörja deras äktenskap också säger jag nej tack till!
Citera
2015-10-02, 15:23
Medlem
GoForGolds avatar
Jag har årslön på över 400' och hon ca 300'.
Jag betalar mer hemma, vilket gör att vi har rätt likt med pengar. Vi har faktiskt inte helt gemensam ekonomi. Dock köper hon mer till grabben (hon har han sedan innan så inte min grabb) vilket gör att hon i perioder behöver lägga ett par tusen extra på kläder osv. Då brukar jag slänga över några tusen dom månaderna så hon kan hålla samma standard som vanligt.
Dock betalar ju jag dyrare grejer som ska köpas in t.ex nya datorer, tv-apparater resor osv.
Tycker att vi har en rätt bra balansgång även utan att helt gått över till gemensam ekonomi.

Det är inget du behöver oroa dig för, när du träffar en person som du vill gifta dig med så kommer det lösa sig av sig självt. Tänk aldrig dina och mina pengar, tänk alltid våra pengar.
Citera
2015-10-02, 15:24
Medlem
Hon ska inte ha ett jävla skit, precis som dagens kvinnor bara gifter sig med dem som har pengar, nej inte i alla giftermål ditt jävla sär, men ofta. (gäller dom män som drar in 40+ i månaden).

Tror du att din feminist fru skulle ge dig pengar? Hon skulle se dig som ett barn isåfall.
Citera
2015-10-02, 15:25
Medlem
Jag och frugan har ett system som vi tycker fungerar riktigt bra. Hon tjänar förövrigt lite mer än mig då hon får en jäkla massa OB.

Vi betalar bolån och alla räkningar, sätter in 4000 på matkontot för oss och våra två barn. Tar 3000 var i fickpengar, resten in på sparkontot.
Citera
2015-10-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Kom igen flashen pumpa in fler hushåll nu.. tusen tack för er som delat med er.
De jag tycker är bara att kärringar som handlar på mannens kreditkort med mer , de är dåligt båda borde ha sin ekonomi och betala lika mycket. ska jag som gått högskola och kämpa för att få ihop en bra lön behöva ge bort pengar till frun , när hon tex mest varit ute och festat o knullat

Men skaffa en bra fru då. varför inte välja en som faktiskt är OSKULD. och jag menar det, vi män bör inte acceptera kvinnor som inte är oskulder.

sen verkar du vara en jävla mes som lipar över något så löjligt som pengar. va en man och försörj din fru/familj. vi män tjänar mer än vad kvinnor gör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in