• 1
  • 2
2015-09-30, 19:38
Medlem
Min katt har brjat krkas den senaste veckan. Till en brjan 4-5ggr om dagen, tills vi brjade behandla med kattmalt och intestinalfoder frn veterinren, drefter har hon krkts 1-3 gnger per dag.

Hon r inte uttorkad, hennes allmntillstnd r inte pverkat, hon ter, dricker, gr p ldan, busar, kelar och r sig sjlv. Hon r inte frstoppad och verkar inte ha ont. Nr hon krks kommer bara mat, inget annat. Avfringen r normal och jag tror inte det r mask.

Vi har tid hos veterinren, men nskar lite tips och rd. Vad tusan ska jag oroa mig fr hr? Hon r 2,5 r gammal, halvsiames (allts korthrig) och innekatt. Kastrerad vid ett rs lder.

Ngon med erfarenhet? Eftersom hon verkar vara sig sjlv i vrigt har vi ftt rdet att kunna avvakta hemma till vr veterinrtid i morgon, men jag knner mig lite orolig eftersom det pgtt s lnge nu.
Citera
2015-09-30, 20:07
Medlem
Troligtvis hrbollar i 99 fall av 100 helt ofarligt men snyft en av mina missar dog i helgen hon kvvdes nr hon skulle spyupp en hrboll som fastnade i halsen
Citera
2015-09-30, 20:17
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det blir alltid extra mycket hrbollar vr och hst, d dom byter pls.
Citera
2015-09-30, 20:28
Medlem
Har du vxter i hemmet eller om den gr ute s kan det vara sdant.
Citera
2015-09-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Troligtvis hrbollar i 99 fall av 100 helt ofarligt men snyft en av mina missar dog i helgen hon kvvdes nr hon skulle spyupp en hrboll som fastnade i halsen

Beklagar verkligen =(
Men det syns inte hr alls? Nstan bara mat. Inget blod, ingen galla eller andra saker.. Dessutom har hon en tvillingsyster som ter precis samma saker och vistas i samma milj men som inte krks?
Citera
2015-09-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har du vxter i hemmet eller om den gr ute s kan det vara sdant.

Visst finns det en del vxter men vi har inte mrkt att hon brjat tugga mer frekvent p ngon specifik. Inga nya vxter i hemmet tminstone. Finns det ngra srskilda som man br hlla lite extra span p?
Citera
2015-09-30, 21:40
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Min ena katt gjorde ocks detta en period och tror att han hetst fr snabbt s magen hann inte med.
Vi provade d att ge vldigt sm portioner fr att sedan pausa en stund och repetera ett tag.

Kanske svrt med tv katter och om det hela tiden str mat framme.
ter den torr eller bltmat nu?
Citera
2015-09-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovsmed
Visst finns det en del vxter men vi har inte mrkt att hon brjat tugga mer frekvent p ngon specifik. Inga nya vxter i hemmet tminstone. Finns det ngra srskilda som man br hlla lite extra span p?
Frn Agria:

KRUKVXTER Giftiga Julros Oleander nglatrumpet Mindre giftiga Amaryllis Azalea Cyklamen Hortensia Korallbr Liljevxter Irriterande vxtsaft Flitiga lisa Fredskalla Gullranka Julstjrna Prickblad Rosenkalla SNITTBLOMMOR Giftiga Ginst Liljekonvalj Mindre giftiga Amaryllis Anemon Hyacint Iris Liljor Mistel Psklilja Vallmo Irriterande vxtsaft Kalla Rosenkalla
Citera
2015-09-30, 22:27
Medlem
Citat:
Frn Agria:

KRUKVXTER Giftiga Julros Oleander nglatrumpet Mindre giftiga Amaryllis Azalea Cyklamen Hortensia Korallbr Liljevxter Irriterande vxtsaft Flitiga lisa Fredskalla Gullranka Julstjrna Prickblad Rosenkalla SNITTBLOMMOR Giftiga Ginst Liljekonvalj Mindre giftiga Amaryllis Anemon Hyacint Iris Liljor Mistel Psklilja Vallmo Irriterande vxtsaft Kalla Rosenkalla

Tack fr informationen! Vi har ingen av de vxter du nmner dr - fast det innebr ju sklart inte att de vi har inte r giftiga. Det mrkliga r ju att hon mr bra i vrigt.

Gllande hrbollar s behandlar vi som sagt nu med kattmalt frn veterinren som ska hjlpa kattens mage att ta hand om just hrbollar. Hade hoppats p frbttringar men nnu verkar det inte riktigt hjlpa.

Tack fr allt engagemang och alla tips! Hoppas veterinren hittar orsaken i morgon frmiddag. Det blir blodprover och rntgen till att brja med. Tack och lov fr frskring!
Citera
2015-09-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Min ena katt gjorde ocks detta en period och tror att han hetst fr snabbt s magen hann inte med.
Vi provade d att ge vldigt sm portioner fr att sedan pausa en stund och repetera ett tag.

Kanske svrt med tv katter och om det hela tiden str mat framme.
ter den torr eller bltmat nu?

Ja, det r ju lite klurigt. Den ter just nu ett speciellt torrfoder frn veterinren som r till fr knslig mage, samt en matsked blt att av samma sort - plus kattmalten, allt enligt ordination frn veterinren.
Citera
2015-09-30, 23:38
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Jag rekommenderar verkligen FortiFlora, goda bakterier speciellt utvecklade fr katt. Frpackningen rcker 30 dagar, men du kommer inte att behva anvnda upp allt. Lgg resterande i frysen s hller det i mnga r, i rumstemperatur r det datum p frpackningen som gller. Finns p de flesta apotek men hr r en lnk s du ska se produkten:

https://www.apoteket.se/produkt/fort...spasar-240758/

Angende dieten tycker jag du ska lsa (FB) Stora trden om kattmat. och drefter bilda dig en egen uppfattning om torrfoder och veterinrers kostrd.

Jag rekommenderar att du skiter i vettens diettorrfoder och istllet svlter katten i 12 timmar, fri tillgng till vatten. Drefter ger endast frs, helst lammfrs om du fr tag i, blandat med 1 pse FortiFlora per dag. Brja med sm portioner och ka p efterhand. Mata 6-10 ggr per dag.

Krkningar kan orsakas av frstoppning men det tycker jag veterinren borde ha mrkt. Hrboll tror jag inte heller riktigt p eftersom katten r ung, korthr och inget hr kommer upp. Utgr ifrn att man ven uteslutit mask eller annat parasitangrepp.
Citera
2015-10-09, 16:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Frn Agria:

Men snlla nn har katten sprungit runt i vxthuset och tuggat i sig allt detta? , nu r de rovdjur alltid p jakt efter den rtta kosten, det r ju lite svrt att f ett rovdjur att brja nosa sig fram till det ktt den oftast r ute efter, jag frstr katten... tnk sjlv nr du r ute efter ngot du i generna ska ha, men blir satt p att ta ngot diametralt annat, det skulle bli en faslig jakt p vad kattens egna organ r helt instllda p, svida den inte genetiskt demoleras.

Jag har haft katt som icke kunnat hlla sig borta frn vxter, som sagt allt som gr att tugga p, det tuggas till punkt och pricka itu. LOL

Mattor, tyg gr helt utmrkt att f i sig och r det d fibrer av tveksamt material s blir den frgiftad och kroppen vill stta ut det som r kvar, det kan bli permanent beteende, ungefr som anorexia till den ultimata nivn dr kattens signalsystem antagligen misstolkats i ngot led.. , fr den fr aldrig tag i det den var fdd att livnra sig p. Men sm- portioner-systemet, var bra.. det kan jag kpa. och att frska ge den lite sederande, s den inte konstant "r p" , och vad r d lagom?

Fast utekatter, beter sig nog som s att de blir vilsna, efter lngre tids innevistelse. Allt torde vara bttre n den kost de fick, t.ex torrfoder a la mjau, som enda kost. Lidl-kosten som var bstitest, s bra att den dg p marknaden att ta betalt fr, men vilka katter (mlgruppen.. siameser??) skulle ha den kosten, verkligen siameserna? vad jag ftt reda p s gr en siames loss p iaf inte en liten turpeng iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in