• 1
  • 2
2015-09-28, 21:01
Medlem
Har ni några tips på bra hemsidor med recept som verkligen fungerar?!

Jag brukar googla fram recept och nästan alla har 4/5 i betyg men de blir ju sällan särskilt bra. Efter lite trolleri själv med kryddor och annat brukar det däremot bli bra.

Men, rätter jag aldrig lagat själv tidigare kan vara svårt att få bra utan recept. Jag misslyckades nyligen med coq au vin som jag skulle bjuda min sambo och hennes unge på. Så det fick bli att åka iväg och köpa annat från charken.

Nu gled jag iväg i anekdotens land här - men har du några tips på bra hemsidor med BRA recept? Bevisat bra recept!
Citera
2015-09-28, 21:07
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekst

Jag brukar googla fram recept och nästan alla har 4/5 i betyg men de blir ju sällan särskilt bra. Efter lite trolleri själv med kryddor och annat brukar det däremot bli bra.

Men, rätter jag aldrig lagat själv tidigare kan vara svårt att få bra utan recept. Jag misslyckades nyligen med coq au vin som jag skulle bjuda min sambo och hennes unge på. Så det fick bli att åka iväg och köpa annat från charken.

Nu gled jag iväg i anekdotens land här - men har du några tips på bra hemsidor med BRA recept? Bevisat bra recept!

Tar de flesta recept med en nypa salt (pun intended)...

Tror det enda som gäller egentligen är att laga mycket mat och smaka av och bjuda andra på så du har en aning om vad som funkar och inte funkar...

Förr (25+ år sedan) försökte man följa recept till punkt och pricka, men det är alltid något man inte har, något som går fel osv osv... bättre att gå efter recept som en utgångspunkt och sedan följa sunt förnuft (som fås efter ett antal år och ett antal "shit happends")...

Hur som helst brukar egentligen bara googla maträtten och kika på de recept som dyker upp...
Sedan sno lite här och sno lite där...

Men återigen... ett tips... laga ALDRIG något för första gången åt någon annan... testa laga det till dig själv en gång eller två...
Citera
2015-09-28, 21:16
Medlem
Sereenas avatar
Det lär aldrig bli riktigt bra om du följer ett recept till punkt och pricka (sålänge det inte rör sig om bak), receptet är ett ungefär hur nån annan gillar rätten och är varken särskilt exakt eller anpassat till just din smak.

Jag ser recept som förslag, kollar en bunt olika recept på samma sak och plockar ihop nåt som låter att passa min smak, och lägger till/tar bort lite här och där för att få en smak jag gillar.

TIPS: Laga ALDRIG en "ny" maträtt om du ska ha "bjudmiddag" utan ta dig tid att eperimentera några gånger först.
Citera
2015-09-28, 21:24
Medlem
Låter som kloka tips. Jag har inte lagat jättemycket mat i mina dagar, jag har tidigare i mitt liv ätit väldigt ofta på krogen, så jag har utvecklat en god kunskap inom smak och bra mat. Jag har höga krav. Men i och med att jag inte lagat så jättemycket så blir jag lite handikappad ibland när det kommer till lite "tyngre" rätter som grytor och grejer där det krävs kunskap för sött och salt och surt och balanser och annat.

Nej, att bjuda på något man aldrig provat tidigare är nog dumt. Just coq au vin var ett exempel eftersom jag trodde det var väldigt lätt faktiskt. Men det var det inte.

Så inga favorit-hemsidor? (eller kokböcker för den delen, Mannerström kanske? Eller han Merberg?)
Citera
2015-09-28, 21:36
Medlem
När man lagat mat tillräckligt mycket så lär man sig att se om recept är vettiga eller inte. Sen är det som sagt bara en vägledning.

Jag tycker https://cookpad.com/us har bra recept om man gillar asiatiskt.
Citera
2015-09-29, 11:23
Medlem
jajahars avatar
Varför inte skaffa dig en riktig kokbok med beprövade recept och utgå ifrån den. Jag tycker att recept ifrån hemsidor etc oftast behöver justeras. Exempelvis ett recept som coq au vine är ett typexempel på varför du behöver en rejäl kokbok. Det är en typ av husmanskost, finns varianter men här gäller ett riktigt beprövat recept och vill du något annat med din rätt så kan du justera utifrån kokboken
Citera
2015-09-29, 18:22
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det lär aldrig bli riktigt bra om du följer ett recept till punkt och pricka (sålänge det inte rör sig om bak), receptet är ett ungefär hur nån annan gillar rätten och är varken särskilt exakt eller anpassat till just din smak.

Jag ser recept som förslag, kollar en bunt olika recept på samma sak och plockar ihop nåt som låter att passa min smak, och lägger till/tar bort lite här och där för att få en smak jag gillar.

TIPS: Laga ALDRIG en "ny" maträtt om du ska ha "bjudmiddag" utan ta dig tid att eperimentera några gånger först.

Jag håller med. Många recept på receptsajter och även i kokböcker är väldigt försiktigt kryddade dessutom, förmodligen med tanke på att det ofta är familjerecept där även barn och känsliga ska kunna äta maten. I grund och botten är det ofta inget större fel på receptet, men genom att krydda mer och smaka sig fram brukar man kunna förbättra det. Brukar inte heller laga nya rätter när jag ska bjuda på mat, framför allt för att jag vill veta att det är något jag själv gillar, vill inte bjuda på något jag inte tycker är gott.
Citera
2015-09-30, 00:12
Medlem
jajahars avatar
Jo, men en bra kokbok med väl beprövade recept är bättre än att googla fram något på nätet. De allra flesta nätrecept kommer från någon som tycker att den kommit på något nytt. För att få en grund att stå på så gäller de gamla beprövade kokböckerna. Därefter så kan du botanisera och använda ditt eget omdöme.
Citera
2015-09-30, 02:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekst

Kan du ge exempel på ett par av dessa recept som inte funkar för dig?
Citera
2015-09-30, 02:53
Medlem
Köp en kokbok?
Citera
2015-09-30, 20:18
Medlem
Lightnights avatar
Brukar för det mesta inte följa recept helt, utan lägger till och tar bort sånt som passar mig. Om det är något helt nytt jag ska göra letar jag rätt på 4-5 stycken olika recept av samma rätt (bara att googla). Sedan kollar jag om det är något som alltid finns med i varje recept och utgår från det.
Citera
2015-09-30, 21:44
Medlem
Tycker seriouseats är bra även om jag inte testat särskilt många recept därifrån. I de allra flesta recept finns alternativ på hur kan göra vissa saker beroende på hur man vill ha slutprodukten. Vissa recept har även en bakgrund där skribenten testar olika köttbitar, stektid, saltmängd på pastavattnet osv så man kan läsa hur han/hon kommit fram till just sin variant av receptet.

http://www.seriouseats.com
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in