Citat:
Ursprungligen postat av
X_surfer
Nej den kommer inte med något spyware!
Vad det handlar om är att Ubuntu skickar sökfrasen du skriver i dash till en server, för att dash ska lära sig att organisera sök-resultaten på ett smidigare sätt (dash gör bland annat internetsökningar åt dig om du t ex söker på google chromecast eller android) och det går enkelt att stänga av det i inställningarna.
Det du säger är alltså att Richard Stallman inte vet vad han snackar om?
Ok. Tänk om MS skulle säga samma: "Alltså, det är ju inte spyware, men vi skickar namnen på era filer till en server så att vi kan skicka rätt dll-filer till er via Windows Update." Då hade du köpt det med?
Spyware är ju per definition att mjukvaran skickar iväg resultaten till någon utan förfrågan. Eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
X_surfer
Jag har använt Linux i snart 10 år och stabiliteten är knappast något problem längre.
Vad betyder det? Att det är lika stabilt som Windows? Jag har inte haft EN ENDA frysning eller BSOD de senaste 3 åren. Aldrig. Kan du säga samma sak om Linux? Det vore betryggande i sådana fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
X_surfer
Men men din Linux-fientliga attityd så rekommenderar jag dig helt klart att hålla kvar vid Windows, ditt syfte med den här tråden verkar ju snarare vara att spy galla över Linux än att vilja byta.
Gäsp. Spy galla? Jag gör research. Jag är beredd att byta, men än så länge verkar Linux fortfarande 2015 vara ett hobby-os. Ungefär som en garagebygd folkrace-bil jämfört med en Tesla sammansatt av ingenjörer. Tyvärr. Jag är pragmatisk av mig och har ingen dragning till Windows av gammal vana. Kan jag hitta ett annat os som kan ersätta allt jag gör på Windows dagligen med samma prestanda, enkelhet och stabilitet så byter jag gladeligen för att slippa Windows spyware m.m.