Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-27, 18:55
Medlem
Här får du lite förenklade svar :

Du kan utan problem välja linux som huvudoperativsystem från och med nu. Jag skulle rekommendera senaste Linux mint Rafaela 17.2 Mate (eller cinnamon) om du har en normalbra dator och xfce om datorn är lite äldre. Mest för att jag gillar Mint själv och tycker att det också är det enklaste att använda för en som vill utforska linuxvärlden som nybörjare. Själv tycker jag att det varit "ganska bra" från och med Maya, och nu är det i klass med Apple och Microsoft.

Om du spelar spel kan det fortfarande vara så att vissa problem finns, då rekommenderar jag fortfarande Windows. Likadant med vissa drivisar till mindre vanlig hårdvara - men finns proprietära filer att tillgå. Du får helt enkelt testa om din dator är fullständigt kompatibel. men oddsen blir bara bättre och bättre i varje version. Det är "mer eller mindre" skitenkelt att installera nu och kräver oftast bara små justeringar. Mest troligt är dock att allt bara kommer att lira direkt, men lägger till en liten passus ändå. Senaste versionerna är och LTS-versioner vilket borgar för support till 2019.

Kör det ett tag jämsides med ditt gamla OS och testa några veckor - Gillar du det så är det bara att köra på........du kommer förhoppningsvis inte ångra dig.
Citera
2015-09-27, 19:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Överväger att gå över till Linux men är orolig att hamna i samma träsk som sist.

2003-2004 någonstans gick jag över till Linux, helt bestämd i att gå över permanent. Jag tog steget, provade en handfull distros. Däribland Ubuntu, suse, Debian, Arch, Zen, Fedora, Gentoo, Sabayon, Mint (lite senare tror jag - fanns nog inte då) och säkert ett par till. Jag VILLE verkligen gå över föralltid. Jag provade Gnome, KDE, XFCE och någon till som jag inte minns namnet på. Compiz körde jag också (något som jag faktiskt gillade väldigt mycket då).

Det tråkiga:

Alla Linux-distributioner ser ut som skit. Det finns säkert några av er som tweakat fram riktigt snygga desktops, men herregud vad fula alla stock-installationer är. Ingenting hänger ihop. Hela systemet skriker "alla mina appa är utvecklade av olika personer med olika idéer." Gnome kändes (på den tiden) lite bättre än KDE i det här avseendet, men det var långt ifrån adekvat. Otydliga och fula typsnytt med extremt dålig kantutjämning, fula knappar, olika utseenden i olika appar.

Ännu värre var stödet för drivrutiner. Flash tog flera timmar att få att fungera i webbläsaren (kom ihåg att detta var 2004 och mitt första seriösa användande av Linux). Grafikdrivrutiner som inte kraschade efter ett par timmar var bara att glömma. Hade du ett välkänt grafikkort i en desktopdator kunde det möjligtvis fungera. Att köra det i en laptop var bara glömma. Drivrutiner fanns inte. I vissa fall behövde man kompilera om hela kerneln för att få lite grafik att fungera.

Ingen kvalitetsmjukvara. Ok, detta provocerar säkert många av er. Men jag känner så. Jag utvecklar ganska mycket programvara: Jag har inte hittat någonting som motsvarar Visual Studio. Ingenting kommer i närheten sett till utseende, smidighet och snabbhet. Eller SQL Management Studio. All mjukvara jag kört till Linux ser urfattig och tråkig ut.

Prestandan var också ett problem. Alla tjafsade om hur snabbt Linux var. Jag tyckte tvärtom. Cold-start av webbläsaren tog 2-4 sek. Något som tog <1 sec på min Windows-installation på samma hårdvara (XP på den tiden). Eller <0.2 sec om man körde IE (vilket jag inte stod ut med). Jag noterade att ALLA distar jag provade FÖRUTOM Arch och Gentoo hade en liten fördröjning vid klickning på saker. Klickade man och flyttade musen snabbt så kom klicket någonstans under rörelsen, inte där man klickade. Jag skapdae videos av detta och postade på nätet bland Linux-nördar. "Oj, det har vi inte märkt av" och liknande svar fick jag. Jag testade på Windows XP - ingen fördröjning.

I slutändan imponerade inte ett skit med Linux. FÖRUTOM frihetskänslan. Känslan av att veta vad ens system gör, att kunna lita på att det inte gör mer eller mindre än man vill att det ska göra. Känslan av att man äger sin dator och kan göra vad man vill med den. Man kände sig fri och oberoende helt enkelt.

Hur ser det ut idag? Finns det några snygga distar (posta gärna exempel)? Hur är det med drivrutiner? Prestanda? Var befinner sig Linux anno 2015? Är det fortfarande skräp i jämförelse med Windows 8.1/10 sett till de aspekter jag tagit upp?

Linux är lika fult, ologiskt och segt idag. Håll dig till riktiga OS som är utvecklade av proffs, dvs Windows eller Mac OS X.
Citera
2015-09-27, 19:26
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Linux är lika fult, ologiskt och segt idag. Håll dig till riktiga OS som är utvecklade av proffs, dvs Windows eller Mac OS X.
Har du skurit dig på en trasig linuxinstallations-cd eller? Varför så negativ?
Citera
2015-09-27, 20:37
Medlem
Stig-Britts avatar
Efter att ha läst på vidare så visar det sig att Ubuntu kommer med spyware också:

https://www.youtube.com/watch?v=DXnfa0H30L4

Linux blir mindre och mindre lockande. Kom igen nu, varför ska jag över huvud taget välja Linux? Det är inte snabbare, inte snyggare, tydligen inte friare, har sämre support, sämre mjukvara, är mindre stabilt än Windows numer... vad är pitchen? Att det är gratis? Ojdå, det är ju Win10 också.
Citera
2015-09-27, 20:57
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Efter att ha läst på vidare så visar det sig att Ubuntu kommer med spyware också:

Linux blir mindre och mindre lockande. Kom igen nu, varför ska jag över huvud taget välja Linux? Det är inte snabbare, inte snyggare, tydligen inte friare, har sämre support, sämre mjukvara, är mindre stabilt än Windows numer... vad är pitchen? Att det är gratis? Ojdå, det är ju Win10 också.

Ubuntu är rätt suspekta. Ett tag höll de verkligen på att låsa in människor i sin egen kombinerade appstore och sökmotor eller dylikt. På ett liknande sätt som apple, google/android och microsoft gör.

Då är det mer rättvist att jämföra med sådant som Debian eller Archlinux.
Eller, om det handlar om grafik och spel, SteamOS.
Citera
2015-09-27, 21:25
Medlem
Ta bara bort skiten då.

sudo apt-get remove software-center

sudo apt-get remove unity-lens-shopping, unity-lens-home

http://askubuntu.com/questions/192269/how-can-i-remove-amazon-search-results-from-the-dash-or-disable-the-feature Then use synaptic instead.

Sen skulle inte jag välja ubuntu för de har kört rätt in i väggen och en av anledningarna är just den över.

Kör Mint mera som gamla Ubuntu.
Citera
2015-09-27, 22:07
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Nej den kommer inte med något spyware!
Vad det handlar om är att Ubuntu skickar sökfrasen du skriver i dash till en server, för att dash ska lära sig att organisera sök-resultaten på ett smidigare sätt (dash gör bland annat internetsökningar åt dig om du t ex söker på google chromecast eller android) och det går enkelt att stänga av det i inställningarna.

Jag har använt Linux i snart 10 år och stabiliteten är knappast något problem längre.
Men men din Linux-fientliga attityd så rekommenderar jag dig helt klart att hålla kvar vid Windows, ditt syfte med den här tråden verkar ju snarare vara att spy galla över Linux än att vilja byta.
Citera
2015-09-27, 22:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Nej den kommer inte med något spyware!
Vad det handlar om är att Ubuntu skickar sökfrasen du skriver i dash till en server, för att dash ska lära sig att organisera sök-resultaten på ett smidigare sätt (dash gör bland annat internetsökningar åt dig om du t ex söker på google chromecast eller android) och det går enkelt att stänga av det i inställningarna.

Det du säger är alltså att Richard Stallman inte vet vad han snackar om?

Ok. Tänk om MS skulle säga samma: "Alltså, det är ju inte spyware, men vi skickar namnen på era filer till en server så att vi kan skicka rätt dll-filer till er via Windows Update." Då hade du köpt det med?

Spyware är ju per definition att mjukvaran skickar iväg resultaten till någon utan förfrågan. Eller?

Citat:
Jag har använt Linux i snart 10 år och stabiliteten är knappast något problem längre.

Vad betyder det? Att det är lika stabilt som Windows? Jag har inte haft EN ENDA frysning eller BSOD de senaste 3 åren. Aldrig. Kan du säga samma sak om Linux? Det vore betryggande i sådana fall.

Citat:
Men men din Linux-fientliga attityd så rekommenderar jag dig helt klart att hålla kvar vid Windows, ditt syfte med den här tråden verkar ju snarare vara att spy galla över Linux än att vilja byta.

Gäsp. Spy galla? Jag gör research. Jag är beredd att byta, men än så länge verkar Linux fortfarande 2015 vara ett hobby-os. Ungefär som en garagebygd folkrace-bil jämfört med en Tesla sammansatt av ingenjörer. Tyvärr. Jag är pragmatisk av mig och har ingen dragning till Windows av gammal vana. Kan jag hitta ett annat os som kan ersätta allt jag gör på Windows dagligen med samma prestanda, enkelhet och stabilitet så byter jag gladeligen för att slippa Windows spyware m.m.
Senast redigerad av Stig-Britt 2015-09-27 kl. 22:33.
Citera
2015-09-27, 22:33
Medlem
Citat:

Haha. Om du tycker Ubuntu kommer med spyware (en amazonsökning som går att stänga av ) så bör du nog läsa på om win 10 som är rena spyware-verktyget över hela operativet.Har sågats på många hålla för sin massiva datainsamling. http://www.svd.se/nya-windows-sagas-for-massiv-datainsamling . De har även portat vissa av dessa spion-funktioner till win 7 och 8. http://arstechnica.com/information-technology/2015/08/microsoft-accused-of-adding-spy-features-to-windows-7-8/. Så tyvärr är du helt körd vad gäller säkerhet om du sitter på en win-plattform.
Senast redigerad av KomHitSkaDuFau 2015-09-27 kl. 22:44.
Citera
2015-09-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ubuntu är rätt suspekta. Ett tag höll de verkligen på att låsa in människor i sin egen kombinerade appstore och sökmotor eller dylikt. På ett liknande sätt som apple, google/android och microsoft gör.

Då är det mer rättvist att jämföra med sådant som Debian eller Archlinux.
Eller, om det handlar om grafik och spel, SteamOS.

På vad sätt låste de in folk in sin appstore? De kör ju bara vanliga .deb-paket i den.
Citera
2015-09-27, 22:35
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomHitSkaDuFau
Haha. Om du tycker Ubuntu kommer med spyware (en amazonsökning som går att stänga av ) så bör du nog läsa på win 10 som är rena spyware-verktyget.Har sågats på många hålla för sin massiva datainsamling. http://www.svd.se/nya-windows-sagas-for-massiv-datainsamling

Om du hade läst TS så är det precis därför jag överväger byta till Linux. Däremot vill jag vara säker på att jag inte byter till ett annat skitoperativ. Det är märkligt att så många Linux-anhängare verkar tro att man attackerar dem personligen för att man inte är nöjd med Linux...

Det stora problemet med Linux verkar ju vara grafikdrivrutiner i vilket fall som helst, som tydligen än, 2015, kraschar lite titt som tätt. Trots att man idag i princip inte ens kan surfa på webben utan grafikdrivrutiner. Det är märkligt, tycker jag.
Citera
2015-09-27, 22:48
Medlem
Citat:
Om du hade läst TS så är det precis därför jag överväger byta till Linux. Däremot vill jag vara säker på att jag inte byter till ett annat skitoperativ. Det är märkligt att så många Linux-anhängare verkar tro att man attackerar dem personligen för att man inte är nöjd med Linux...

Det stora problemet med Linux verkar ju vara grafikdrivrutiner i vilket fall som helst, som tydligen än, 2015, kraschar lite titt som tätt. Trots att man idag i princip inte ens kan surfa på webben utan grafikdrivrutiner. Det är märkligt, tycker jag.

Alla operativ är bra eller skit beroende på vad du har dem till, och vilka aspekter du värderar mest. Finns inget som är perfekt. Själv gillar jag Linux mest av många skäl. Bland annat säkerheten och friheten.

Tvärtom skulle jag vilja säga att grafiken fungerar bra oftast., på steam har t.ex. släppts 1500 spel (hittilis) med storheter som shadows of mordor, dota 2 etc villket gör att rutinerna trimmats och fixats mer och mer.

Prova själv några veckor, antingen gillar du det eller så lägger du på hyllan. Valet är ditt
Vad gör du mest på din dator dvs hur använder du den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in