Bra tips från Christery! Håller huvudsakligen med. Du kan också helt enkelt skriva in följande i Googles sökbox för att få en idé: "1000 sek in baht". Just nu fås svaret 4300 baht. Det är ungefär vad du får när du tar ut i bankomat
minus följande: kortbolagets växelkursavgift (visa/mc ca 1-2%), växelkursavgift på ditt bankkort (0-3%), kontantavgift på ditt bankkort (0-50 kr), lokal bankomatavgift (180 baht).
Som nämnts ovan svara
alltid nej på diverse "conversion offers". Detta gäller inte bara bankomater, många affärer har börjat med det också. I min erfarenhet förlorar du annars upp till 5%.
Även om du kan få något mer genom att växla kontant skulle jag vara försiktig med att gå omkring med stora mängder kontanter p.g.a. stöldrisken.
Citat:
Ursprungligen postat av
christery
180THB kommer du inte så lätt undan/uttag, gick på aveon tidigare men inte mer. Då kan man ta ut på bank istället. Men svenska bankens avgifter tillkommer om du inte har ICA-banken eller bara några uttag på GE-moneybank (4 tror jag det var/år).
Continue without conversion såklart, jo ta ut maxbelopp åxå, 180THB gäller alltid så på en 1000-lapp blir det ganska saftigt, men banken/bankerna skall tydligen inte ta ut detta och du kan ta ut mer (ta med passet).
Är du säker på att man kan bara knata in på banken och ta ut utan avgifter? Har inte prövat det själv, men skulle kunna tänka mig att de tar en avgift på det också, alternativt hänvisar en till bankomaten?