• 1
  • 2
2015-09-25, 22:00
Medlem
Jag vill exempelvis köp baht för 1000 svenska kronor.

Att växla in dom på Forex ger idag 3834 Baht men jag vill även veta:

Exakt hur många kronor kommer dras från mitt konto totalt om jag gör ett kontantuttag på 1000 baht i Thailand? Kan inte se exakt information någonstans. Någon som kan hjälpa till att luska ut detta?

Jag har Nordea, vanligt Visa-kort.
Senast redigerad av Morotjuice 2015-09-25 kl. 22:28.
Citera
2015-09-25, 22:17
Avstängd
Hur räknar du? 1000B är ungefär 240 kronor. Varje kontantuttag kostar minst 35kr om du inte avtalat annat med banken och ditt kort. Man tar väl inte ut så lite?
Citera
2015-09-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur räknar du? 1000B är ungefär 240 kronor. Varje kontantuttag kostar minst 35kr om du inte avtalat annat med banken och ditt kort. Man tar väl inte ut så lite?

Oj jag skrev lite fel i inlägget. Har redigerat nu.
Citera
2015-09-25, 23:00
Medlem
realthugs avatar
Ta ut kanske 10 000 bath åt gången, det gjorde jag iallfall. Du tjänar på det, att växla här i Sverige är knas.
Citera
2015-09-25, 23:17
Medlem
Forex är ren stöld. Använd mastercard på plats, de gröna och blå ATM apparaterna är oftast ok, plocka ut 20k åt gången. Om de frågar efter "conversion" så svara alltid NEJ då detta är en scam.
Citera
2015-09-26, 00:58
Medlem
christerys avatar
Kolla XE.com, välj TT-kurs (har jag för mig att man kan)
180THB kommer du inte så lätt undan/uttag, gick på aveon tidigare men inte mer. Då kan man ta ut på bank istället. Men svenska bankens avgifter tillkommer om du inte har ICA-banken eller bara några uttag på GE-moneybank (4 tror jag det var/år).

Continue without conversion såklart, jo ta ut maxbelopp åxå, 180THB gäller alltid så på en 1000-lapp blir det ganska saftigt, men banken/bankerna skall tydligen inte ta ut detta och du kan ta ut mer (ta med passet).
Citera
2015-09-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morotjuice
Jag vill exempelvis köp baht för 1000 svenska kronor.

Att växla in dom på Forex ger idag 3834 Baht men jag vill även veta:

Exakt hur många kronor kommer dras från mitt konto totalt om jag gör ett kontantuttag på 1000 baht i Thailand? Kan inte se exakt information någonstans. Någon som kan hjälpa till att luska ut detta?

Jag har Nordea, vanligt Visa-kort.
1. glöm forex.

2. när åker du?

3. beställ detta kort idag: https://www.santanderconsumer.se/kor...med-sparranta/
Citera
2015-09-26, 19:48
Medlem
Banken är bäst att hämta ut från. Tänk även på att banken/kortet tar en procent på alla uttag/köp. Handelsbanken Mastercard tror jag tar 1.5%.

I dagsläget när jag hämtar ut pengar räknar jag med att jag får ut 4.10 per krona.
Citera
2015-09-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Banken är bäst att hämta ut från. Tänk även på att banken/kortet tar en procent på alla uttag/köp. Handelsbanken Mastercard tror jag tar 1.5%.
atm är det bästa sättet att ta ut pengar och med det kortet jag länkade ovan slipper du 1.5% avgiften.
Citera
2015-09-26, 20:47
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP

I dagsläget när jag hämtar ut pengar räknar jag med att jag får ut 4.10 per krona.

4.10?

Vart?
Citera
2015-09-27, 06:35
Medlem
MrWins avatar
4,26 på superrich
http://www.superrichthailand.com/exchange
Citera
2015-09-27, 19:14
Medlem
luckylucazs avatar
Bra tips från Christery! Håller huvudsakligen med. Du kan också helt enkelt skriva in följande i Googles sökbox för att få en idé: "1000 sek in baht". Just nu fås svaret 4300 baht. Det är ungefär vad du får när du tar ut i bankomat minus följande: kortbolagets växelkursavgift (visa/mc ca 1-2%), växelkursavgift på ditt bankkort (0-3%), kontantavgift på ditt bankkort (0-50 kr), lokal bankomatavgift (180 baht).

Som nämnts ovan svara alltid nej på diverse "conversion offers". Detta gäller inte bara bankomater, många affärer har börjat med det också. I min erfarenhet förlorar du annars upp till 5%.

Även om du kan få något mer genom att växla kontant skulle jag vara försiktig med att gå omkring med stora mängder kontanter p.g.a. stöldrisken.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
180THB kommer du inte så lätt undan/uttag, gick på aveon tidigare men inte mer. Då kan man ta ut på bank istället. Men svenska bankens avgifter tillkommer om du inte har ICA-banken eller bara några uttag på GE-moneybank (4 tror jag det var/år).

Continue without conversion såklart, jo ta ut maxbelopp åxå, 180THB gäller alltid så på en 1000-lapp blir det ganska saftigt, men banken/bankerna skall tydligen inte ta ut detta och du kan ta ut mer (ta med passet).

Är du säker på att man kan bara knata in på banken och ta ut utan avgifter? Har inte prövat det själv, men skulle kunna tänka mig att de tar en avgift på det också, alternativt hänvisar en till bankomaten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in