Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Kommunledningens världsbild har nog vare sig rasat samman eller ens förändrats.
Om jag inte misstar mig alldeles så har de hela tiden haft spelreglerna fullt klara för sig och hållit tummarna för att det inte skulle drabba just Täby. Eller att det skulle bli en liten, oansenlig kursgård i något avlägset hörn av kommunen.
Men nu blev det sämsta tänkbara: stort och centralt. Och dessutom fick inte kommunledningen något att säga till om. Ja, de blev inte ens informerade.
Leif Gripstam & co står nu inför det trista valet att antingen börja ifrågasätta DÖ på allvar eller riskera att bli bortröstade i nästa val.
Jag talar inte om det här med att de skulle få ta emot flyktingar, utan om vad det innebär i vardagen. Hittills har det varit akademisk fråga. Nu blir det reellt. Lite som när någon med noll koll köper en bil. Första problemet var att få pengar till en bil. Sedan när han köpt bilen så upptäckte han att, oj, man måste tydligen ha körkort också. Trafikförsäkring. Bränsle. Service. Besiktning. Oj, var det SÅÅÅÅ att ha bil, det kunde jag aldrig i min vildaste fantasi föreställa mig.
Politikerna i Täby har antagligen sett "flyktingar" som ett esoteriskt begrepp. Det är typ en samling människor från ett annat land som har det lite knapert. Ibland kommer de till Sverige (men aldrig Täby - förrän nu!). Klart vi ska stödja detta. Nu kommer de dock inse att, "flyktingar" är så mycket mer än så. Det är ett helt annat samhällsklimat. Inget blir längre sig likt. Stölder, bilbränder, inbrott, vandalisering, våldtäkter, våld, tiggeri, respektlöshet och annat trevligt som Täby-politikerna/-borna inte kunnat föreställa sig.
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=1yl8b5&s=8