2015-09-27, 18:16
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
- Eftersom det är ett extremt korttidsboende kan man inte förvänta sig att de boende hinner utforska särskilt mycket av omgivningarna. (skulle det i praktiken bli ett långtidsboende ändras givetvis detta).

Bra analys överlag, men just den här punkten har fått mig att tveka sen första början. De säger att det blir runt en vecka de stannar, men jag förstår inte hur det ska gå till när de fortfarande inte vet VART nästa boende ligger. Tror det blir igenkloggat rätt fort.
Citera
2015-09-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Bra analys överlag, men just den här punkten har fått mig att tveka sen första början. De säger att det blir runt en vecka de stannar, men jag förstår inte hur det ska gå till när de fortfarande inte vet VART nästa boende ligger. Tror det blir igenkloggat rätt fort.

Ja med tanke på den akuta bostadsbristen som blir värre för var dag , så är väl risken/chansen stor att boendet permanentas.
Citera
2015-09-27, 18:25
Medlem
Det elljusspåret kommer nog eka tomt med tjejer hädanefter.
Citera
2015-09-27, 18:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Tack för det positiva omdömet!

Håller med om dina farhågor. Kan tänka mig att det kommer att vara ett hårt tryck nu under hösten, men att flyktingströmmen avtar en del under senhösten/vintern. Så kanske en propp under oktober- november-december och sedan genomströmning som planerat?

Sen undrar jag om inte EU, till nästa sommar, trots allt kommer att få igång på-platsen-hjälp där nere, samt "hot-spots" vid de stora "infartslederna" till EU. EUs ledning, och alla statsledningar är fullt medvetna om att EU riskerar att rämna om det blir en likadan flyktingström nästa år.
Citera
2015-09-27, 18:30
Medlem
Snapcounts avatar
Hur är det med polis i Täby.., har de kontor 24/7 ?
Citera
2015-09-27, 18:35
Medlem
Roslagsbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Den kanske viktigaste faktorn för folk som bor i området är nog den stora osäkerhet som den extremt stora genomströmningen av människor medför:

Med 550 platser och ett genomsnittsboende om fem nätter skall alltså 73 x 550 = 40.150 personer kunna strömma igenom detta boende - per år!

Bland dessa 40.150 kommer det utan någon som helst tvivel att finnas en och annan brottsling på flykt, soldater med posttraumatiskt syndrom, psykiskt sjuka och andra som kan vålla medmänniskor skada.

De som kommer till boendet är knappast utredda och kategoriserade, och man lär inte ha en aning om vilka som kan vara riskpersoner. Ändå får alla röra sig fritt i området.

Detta lär skapa osäkerhet och rädsla hos de boende i området.

Väl resonerat! Jag håller med. Hög omsättning på folk kommer onekligen att skapa stor instabilitet i området. Det behöver inte ens bero på ev. riskpersoner utan enbart det faktum att det är ett stort antal personer som befinner sig i transit bidrar till osäkerheten. De ankommande vet ännu inte hur Sverige fungerar och känner naturligtvis ingen lojalitet med området. De har inget meningsfullt att göra på dagarna men kommer snabbt att upptäcka att det går att hänga tillsammans i klasar i ett jättecentrum. De känner förmodligen oro över var de skall hamna härnäst och de har inga stabila sociala strukturer (t.ex. sin familj) runt sig utan är på drift i ordets alla bemärkelser. Lägg sedan till att majoriteten är unga män så får vi ytterligare en dimension på krutdurken. Inte kul.
Citera
2015-09-27, 18:35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det lär inte bli lätt för (m) i Täby, och angränsande kommuner, att rekrytera nya talanger, vare sig bland ungdomar eller äldre.

Vem vill jobba för ett parti som kan bli överkört och förnedrat (ingen förhandsinformation, och kommunledningen verkar bli av med sina möteslokaler) utan möjlighet att agera (DÖ omöjliggör ju för kommunledningen att klaga med mindre än att det kan ses som ett uppror mot partiledningens godkännande av DÖ)?

Har under helgen fått diskreta signaler från två lokalpolitiker (m) i norrort som funderar på att hoppa av. En verkar inte helt främmande för att byta till (sd). Gissar att det finns åtskillgt fler som funderar i samma banor.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-09-27 kl. 18:41.
Citera
2015-09-27, 18:44
Medlem
SmokeOns avatar
Tack till TorkelSnorkel och stampentrekant för er information!

Man får känslan av att lokalpolitikerna känner sig kränkta. En mycket underhållande reaktion. Kränktheten är också smått traumatisk eftersom den föregås av ett brustet förtroende ("det här trodde jag aldrig!") och sånt behövs för att man ska vakna upp.
Citera
2015-09-27, 18:50
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stampentrekant
Värdet kommer minska, tro mig.

Sådan här info sprider sig rekordsnabbt.

Tänk själv alla som läser detta, ser ni på Täby på samma sätt som för en vecka sen?

Ni som har döttrar, skulle ni säga till dem att vara mer varsamma nu?

Tänker ni efter där så inser ni nog att, ja värdet har redan sjunkit

Folk som söker boende nu kommer tänka en ort där det inte finns hotell eller stor förläggning som inte kan bli asylboende, dessa orter kommer gå upp i pris nu.

Återigen, det har varit krismöte i Täby internt idag. Moderaterna där är livrädda för sina poster, och familjer som känner dem säger att de måste lösa detta. Att detta boende tas bort.

Täby har väldigt många vackra tjejer, tjejer som har märkeskläder och klär sig väldigt trendigt. De har en stor dansskola där också "Sway". Dessa tjejer är inte tjejer som gillar "utlänningar" utan är så präglade så de gillar endast svenska killar, även om rätt många gillar "allas lika värde" Känner en pappa i Täby, han sa såhär "detta var det värsta som kunde hända, absolut det värsta! vad hade varit värre än det här? fan, xxxxx måste vara hemma innan klockan 22 nu varje dag!"

Det rör sig inte mycket invandrare där, då det inte går tunnelbana dit. Det är något som Täbybor aldrig velat ha. Kommer tunnelbana, så kommer invandrarna.
Du skulle bli förvånad hur många av dessa som gillar Muhamed eller Abdula tyvärr. Men det är nog fört då deras fina dotter blir gangbangad de reagerar. Om 2,5% beräknas gangbanga gör det 12.5 stycken gangbangningar.
Senast redigerad av irishrage 2015-09-27 kl. 18:55.
Citera
2015-09-27, 18:52
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Man får känslan av att lokalpolitikerna känner sig kränkta. En mycket underhållande reaktion. Kränktheten är också smått traumatisk eftersom den föregås av ett brustet förtroende ("det här trodde jag aldrig!") och sånt behövs för att man ska vakna upp.
Ja det är kul när deras världsbild rasar ihop totalt och de inser att MENA-folk är något så främmande att de inte ens kunnat föreställa sig konsekvenserna rent hypotetiskt. Som att ställas inför en främmande civilisation från en annan galax, med helt andra värderingar och beteende än de är vana vid.
Citera
2015-09-27, 18:59
Medlem
Tycker det är kul att det inte kommit någon i tråden som gapat sig hes över hur löjliga alla är. Att det här kommer gå jättebra, och att det är fint att Täby kan hjälpa till, och uppmana oss till att hjälpa dem som bor där att känna sig välkomna. Tom dem som uttalat sig i media låter uppgivna i rösten när dem säger "det är bra i för sig att Täby nu kan hjälpa till"

Inget event heller för det nya hotellet (skulle vara ett den 25e men som ställdes in, påpekas att detta spektakel planerades innan det med hotellet vart offentligt, konstigt då det behövs mer än någonsin nu)

SD är nu välkomna in i finrummet, som en sa ovan, vissa funderar bara pga detta att byta parti. Beror delvis på att dem känner att de inte kan föra sin politiska åsikt utan att få ledningen mot sig. Att en statlig myndighet (Migrationsverket) kommer klampandes och kör över en helt, det slår på hedern lite granna .

Men som jag sagt innan, M i sådana här områden har inget agg mot SD, det ligger på en statlig nivå. Ta tex Alingsås, där röstar nästan alltid M+SD samma. När det uppdagades i media lät det "vi lägger förslag, sedan vad andra väljer att lägga sina röster på kan vi inte påverka" Men internt så är det självklart så att man pratar med varandra.
Senast redigerad av stampentrekant 2015-09-27 kl. 19:12.
Citera
2015-09-27, 19:26
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stampentrekant
Sedan bor de bra där, kan bli en del "vägra lämna buss" problem också.

Om jag får läsa ett reportage om flyktingar som vägrar lämna bussen pga. Att de inte vill bo i Täby.. Jag kommer skratta oavbrutet i 2 veckor!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in