2009-04-27, 15:53
Medlem
MrOaikis avatar
Åter till topic... Är min permanent skadad?
Citera
2009-04-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Jag mailade hyresbolaget så får dom komma och fixa skiten. Med lite tur kanske jag får en helt ny spis!
Hoppas dom kommer imorgon och fixar iordning på det, måste ju ha lagad mat, kan inte äta enbart smörgåsar en hel helg.

Mmm och en räkning..
Citera
2009-04-27, 16:58
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Igår råkade jag hälla vatten över reglage-delen (det är ett litet kök, reglagen sitter inte på samma ställe som spisplattorna). När jag skulle sätta igång spisen lät det "sprak, sprak, spraaak, sprak, poff!" och så gick proppen. När jag försökte igen, så hände samma sak. Har väntat 30 timmar. Testade idag igen, det sade bara "pang!" och så lös lampan på spisen upp i vitt och proppen gick. Ska jag vänta, och försöka torka den, eller är det försent i och med smällen?

Går proppen enbart vid ett visst reglage ? eller vid alla?(ugn -plattor etc)
Vilken lampa "lyser upp i vitt" ? ugnslampan eller någon av grön/orange/röd kontrollampa?
Troligen är det "försent" att torka ,hjälper inte eftersom det vid kortslutningen har bildats en elektrisk överslags"bana" vid kortslutningstället av dem hetta plasmagaser som bildas i ljusbågstället.
Brukar vara i reglage kontakterna dessa kortslutningar bildas ,man måste byta hela reglage enheten mot en ny .
Citera
2009-04-28, 00:27
Medlem
MastaZs avatar
Woho way to go!
Citera
2009-09-17, 22:38
Medlem
H0nkens avatar
Jag bor i studentkorridor. Kokade nudlar för någon timme sedan och det råkade koka över lite. Det sa poff och blixtrade till under plattan, samtidigt så gick strömmen på vissa kontakter hos grannarna. Det sjukaste var att jag kunde kontrollera nödutsbelysningen samt vissa grejer (lampor, dator, tv) i mina grannars rum med hjälp av spisreglagen. Satte jag på 6:an fungerade allt och på 0:an så fungerade det inte.

Olika reglage på spisen kontrollerade olika saker. Jag kunde även dimma min grannes lampa med hjälp av ett reglage. Hade jag på 6:an så lyste den starkt och hade jag på 3:an så lyste den med halv styrka. Helt sjukt.
Citera
2009-09-17, 22:59
Medlem
cineramas avatar
Väldigt bisarrt det som hände dig med spisen!

Vanlig spis med plattor?
Citera
2009-09-17, 23:14
Medlem
H0nkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Väldigt bisarrt det som hände dig med spisen!

Vanlig spis med plattor?
Japp, en helt vanlig spis i stil med denna: http://snyggmedia.se/erika/wp-conten...07/05/spis.jpg
Ja ,det var helt sjukt, skulle vara kul att höra vad som kan ha hänt.
Senast redigerad av H0nken 2009-09-17 kl. 23:16.
Citera
2009-09-18, 00:06
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Japp, en helt vanlig spis i stil med denna: http://snyggmedia.se/erika/wp-conten...07/05/spis.jpg

Haha ja om säkringarna går sönder kan sådana fenomen hända.
Strömmen går alltid den lättaste vägen och om någon fas är borta dvs någon säkring gått sönder går strömmen lättaste vägen via din spis och vidare till andra strömkällor som är kopplade i samma elcentral
Citera
2009-09-18, 00:11
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Flashacker dog 2006. Använd inte spik i proppen.

Usch jag hoppas du bara skojar om att han dog av kortslutning och sånt

För övrigt har du rätt, man får inte manipulera säkringarna på något sätt med spikar och sånt för det är livsfarligt. Man kan dö av att något blir strömförande eller kortsluta nåt så att hela huset brinner ner. Sluta med sånt omedelbart, hör ni det
Citera
2009-09-18, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Åter till topic... Är min permanent skadad?
Ja, du får kila iväg till frissan.
Citera
2009-09-18, 01:12
Medlem
hjalmarhjalmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken

Första dagen i våran nuvarande lägenhet så stack en lampa ut från spisen. Klåfingrig som man är så pillade jag på den och det small till lite i fingrarna(tack jordfelsbrytare). Iaf så slutade detta med att jag kunde styra lyset i garderoben, köket och toan med spisknapparna. Tror det var någon säkring i källaren som hade gått då värden var här och tittade på det!

Kan vara en ledtråd kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
HAHAHA, roligast idag!
Senast redigerad av hjalmarhjalmar 2009-09-18 kl. 01:15.
Citera
2009-09-18, 12:15
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto