2005-10-28, 13:28
Medlem
Bråkmakarns avatar
Nu funkar spisen! Den har väl torkat antar jag!

Citat:
Ursprungligen postat av kak
Märkliga spisar ni har.
Självklart en spis ska tåla att få vätska över sig.
Brukar säkringen gå när pastavattnet kokar över hos er?
Nej, men nu var det fullt med vatten bland plattorna. Så pass mycket att det rann över.
Citera
2005-10-28, 13:40
Medlem
Opinions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Nu funkar spisen! Den har väl torkat antar jag!

Se där, var det inte det jag trodde
Citera
2005-10-28, 14:04
Medlem
Cedro Citrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashacker
Ehh.. ingen fara, dom gör för mesiga proppar bara.
men man får vara försiktig i början

Du tror dom sätter dit propparna bara för att det är kul?
Jag förstår att du skämtar, för så dum kan väl ingen vara att man permanent sätter en spik istället för säkringen.
Vad skulle hända om det blev nåt fel, typ kortslutning med eldsvåda som följd. Huset brinner ner, föreställ dig att du bor i hyreshus. Tror du att din försäkring betalar det när dom ser varför det började brinna?

Mvh
C.C
Citera
2005-10-28, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedro Citron
Du tror dom sätter dit propparna bara för att det är kul?
Jag förstår att du skämtar, för så dum kan väl ingen vara att man permanent sätter en spik istället för säkringen.
Vad skulle hända om det blev nåt fel, typ kortslutning med eldsvåda som följd. Huset brinner ner, föreställ dig att du bor i hyreshus. Tror du att din försäkring betalar det när dom ser varför det började brinna?

Mvh
C.C
Skämtar inte och, Ja, Jag vet att inte dom sätter dit dom för att det är kul, men det krävs inget för att en sådan (10amp) "brinner", räcker med att du har stereo,tv,dator,lampor tända och slår på dammsugaren så går proppfan..
Därför ska man köra med tråd.
Citera
2005-10-28, 15:21
Medlem
Citat:
Skämtar inte och, Ja, Jag vet att inte dom sätter dit dom för att det är kul, men det krävs inget för att en sådan (10amp) "brinner", räcker med att du har stereo,tv,dator,lampor tända och slår på dammsugaren så går proppfan..
Därför ska man köra med tråd.

En 10A säkring klarar ju av 2300W. Om det inte räcker så kan du väl kanske byta till en 16A. Ledningarna blir då överbelastade, men det klarar de oftast. Sovida de inte är gammla ruttna saker.
Att koppla förbi säkringen är bara dumt. Ack så dumt. Jävligt dumt. Urdumt t.o.m. Kortslutningar i diverse aparater är knappast ovanliga...

Sätt nu dit en säkring. Så det inte börjar brinna i dina väggar en vacker dag.
Citera
2005-10-28, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindborg
En 10A säkring klarar ju av 2300W. Om det inte räcker så kan du väl kanske byta till en 16A. Ledningarna blir då överbelastade, men det klarar de oftast. Sovida de inte är gammla ruttna saker.
Att koppla förbi säkringen är bara dumt. Ack så dumt. Jävligt dumt. Urdumt t.o.m. Kortslutningar i diverse aparater är knappast ovanliga...

Sätt nu dit en säkring. Så det inte börjar brinna i dina väggar en vacker dag.
Man får inte vara för dum som sagt, jag tar en kabel, skalar den tills plasthöljet är väck, sen tar man ett "gäng" små koppar strängar lite på måfå och testar, man ska ta så pass lite att det endå fungerar som en säkring men endå håller.
Spiken kan man använda när man byter "propp" hos grannen
Citera
2005-10-29, 18:35
Moderator
Tystnads avatar
Tjena !känner väl till problemet ,har lagat massor av el-spisar i kneget.

vad som hänt är att det är sprickor i plattorna ,oftast orsakade av att dem blivit överhettade ,tex satt på fel platta.kommer det då in fukt via tex överkok så blir det kortslutning .
Ett ganska enkelt fel ,som åtgärdas enkelt genom att byta plattan mot en ny.

Överkok eller att hälla på för mycket vätska bör man undervika på en spis ,risken finns alltid att ovan med plattorna händer eller värre är att vätskan rinner in i spisen via någon springa och droppar ner in i reglerkontakterna ,då blir det oftast total kortslutning ,som inte hjälper genom att låta spisen "torka" .

Har man elcentralen skyddad av jordfelsbrytare ,är spisen ännu mer känslig för fukt/vatten och kan lösa ut jordfelsbrytaren trots det inte igentligen är något fel ,tex att man använder ugnen och lagar något som orsakar stora mängder ånga/fukt

ps: att "laga" propparna/säkringarna med ståltråd odyl är så korkat att jag inte ens vill kommentera det
Citera
2009-04-27, 00:08
Medlem
MrOaikis avatar
Jag också!

Igår råkade jag hälla vatten över reglage-delen (det är ett litet kök, reglagen sitter inte på samma ställe som spisplattorna). När jag skulle sätta igång spisen lät det "sprak, sprak, spraaak, sprak, poff!" och så gick proppen. När jag försökte igen, så hände samma sak. Har väntat 30 timmar. Testade idag igen, det sade bara "pang!" och så lös lampan på spisen upp i vitt och proppen gick. Ska jag vänta, och försöka torka den, eller är det försent i och med smällen?
Citera
2009-04-27, 02:12
Medlem
cineramas avatar
Sluta genast med att ha tråd eller spik i proppen! Jag är rädd om det finns lika dumma grannar här.

Vi har ganska mycket med elsaker... även högt förbrukande sådana som t.ex. strykjärn, starkt lysande glödlampor (ingenting klår specialglödlampor när det gäller "äkta" dagsljus-ljus) osv. Väldigt mycket med andra ord, och så är det klent med proppar i vårt lägenhet, dvs att båda arbetsrummen delar på samma propp. Men hittills har det inte gått någon propp trots mycket användning av el. 4 år har gått, ingen propp har gått någonsin.

Och å andra sidan gick proppen ofta i en annan lägenhet med mycket mindre elförbrukning.

Det kan bero på enstaka sak eller elnätet själv istället för propparna. Det är bättre att felsöka än att fuska med tråd/spik.
Kanske är din fläkt lite trasig?
Citera
2009-04-27, 03:31
Medlem
Citat:
Man får inte vara för dum som sagt, jag tar en kabel, skalar den tills plasthöljet är väck, sen tar man ett "gäng" små koppar strängar lite på måfå och testar, man ska ta så pass lite att det endå fungerar som en säkring men endå håller.
Spiken kan man använda när man byter "propp" hos grannen

Vem fan är så dum att han gör så? en vettig människa slår ju sönder passdelen och matar i en 25amps säkring....

Håller inte säkringen så är systemet för överbelastat.

Sitter det 10A(röda) säkringar som är på gränsen till att hålla så rekommenderar jag er att införskaffa 13A säkringar(svarta) då dessa passar i 10A passdelen(röd).

http://www.el-agenten.se/e-handel.ht...&product=33650
Citera
2009-04-27, 15:33
Medlem
Kläppskogs avatar
Inte konstigt att det brinner så ofta när folk inte har någon respekt för säkringarnas storlek...
Citera
2009-04-27, 15:43
Medlem
Cruachans avatar
Flashacker dog 2006. Använd inte spik i proppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in