• 1
  • 2
2005-10-27, 23:28
Medlem
Bråkmakarns avatar
Hej hej

I går när jag städade så råkade jag orsaka en översvämning och spisen fick massa vatten på sig, mellan plattorna. Idag när jag försökt dra på plattorn så har proppar gått varje gång. Vad kan ha hänt? Kortslutning?
Citera
2005-10-28, 00:11
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Hej hej

I går när jag städade så råkade jag orsaka en översvämning och spisen fick massa vatten på sig, mellan plattorna. Idag när jag försökt dra på plattorn så har proppar gått varje gång. Vad kan ha hänt? Kortslutning?
Lekmannahjälp: Kortslutning borde det ju vara om proppar går, det är väl kanske vatten kvar bland elektroniken. Går det inte att mecka lite?

/perris
Citera
2005-10-28, 00:14
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Lekmannahjälp: Kortslutning borde det ju vara om proppar går, det är väl kanske vatten kvar bland elektroniken. Går det inte att mecka lite?

/perris
Mecka? Skiten kanske är strömförande.. Vill du mig något ont, Perris

Proppen är en sån där man bara ställer tillbaka, och jag har testat ca 5 gånger att dra på spisen och varje gång har den gått.

Inte fan visste jag att en spis kunde gå sönder av "lite" vatten
Citera
2005-10-28, 00:22
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Mecka? Skiten kanske är strömförande.. Vill du mig något ont, Perris

Proppen är en sån där man bara ställer tillbaka, och jag har testat ca 5 gånger att dra på spisen och varje gång har den gått.

Inte fan visste jag att en spis kunde gå sönder av "lite" vatten
Hehe... :-)

Nejdå, men du kan ju alltid dra ur kontakten till spisen innan du sätter brytjärnet i ungsluckan...

/perris
Citera
2005-10-28, 04:53
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Hehe... :-)

Nejdå, men du kan ju alltid dra ur kontakten till spisen innan du sätter brytjärnet i ungsluckan...

/perris
Jag mailade hyresbolaget så får dom komma och fixa skiten. Med lite tur kanske jag får en helt ny spis!
Hoppas dom kommer imorgon och fixar iordning på det, måste ju ha lagad mat, kan inte äta enbart smörgåsar en hel helg.
Citera
2005-10-28, 05:03
Medlem
Synd att du inte har ett gammalt proppskåp, då fungerar spik eller tråd (i bästa fall)
Min takfläkt vägrarde fungera på proppar, kör med tråd, fungerar utmärkt..
Citera
2005-10-28, 05:20
Bannlyst
fram med hårfönen (byggfläkt/kupévärmare) och kör lite så att vattnet torkar upp .
Sen ska det inte vara några problem.
D.v.s. om det inte "poffade" till första gången du satte igång plattorna.
Citera
2005-10-28, 05:30
Medlem
Schulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashacker
Synd att du inte har ett gammalt proppskåp, då fungerar spik eller tråd (i bästa fall)
Min takfläkt vägrarde fungera på proppar, kör med tråd, fungerar utmärkt..
Låter livsfarligt och stor risk för brand, inget jag rekomenderar.
Citera
2005-10-28, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schull
Låter livsfarligt och stor risk för brand, inget jag rekomenderar.
Ehh.. ingen fara, dom gör för mesiga proppar bara.
men man får vara försiktig i början
Citera
2005-10-28, 06:47
Medlem
Evaristos avatar
Är det bara plattorna som får proppen att gå, eller händer det även med ugnen? Annars kan du ju starta ugnen och låta den värma och torka spisen invändigt.
Citera
2005-10-28, 12:59
Medlem
Opinions avatar
Citat:
Hej hej

En liknande grej hände mig häromveckan. Tjejen och hennes syrror hade blandat grogg och använt spisen som 'bord' när dom höll på. Troligen hade dom spillt för nästa dag gick säkringen när jag försökte använda en av plattorna (som tur var funkade dom andra). Efter ett par dar hade det dock förmodligen torkat upp och då funkade det igen, troligen är det samma sak för dig.
Så testa att värma spisen lite (med ugnen eller på annat sätt) så lär den funka igen när vattnet dunstat ur.
Citera
2005-10-28, 13:04
Medlem
kaks avatar
Märkliga spisar ni har.
Självklart en spis ska tåla att få vätska över sig.
Brukar säkringen gå när pastavattnet kokar över hos er?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in