Citat:
Ursprungligen postat av
Sinister2
Hej!
Letar efter input från er som är ekonomiskt oberoende primärt men andra får gärna ge sina synpunkter också.
Jag är ekonomiskt oberoende nu vad jag tror (ca 30 miljoner intjänat varvid ca hälften är investerat i bil/båt/fastighet/utlandsboende).
Jag tjänar bra (över 2 000 000 /år) är mellan 30 och 40 år, har familj och barn. Jobbar mycket (50-60 timmar veckan).
Funderat på att lägga av och bara njuta av livet (vet inte vad jag skulle göra riktigt dock!). Väldigt trött på mitt jobb, trivs inte alls. Att jobba halvtid eller ta en paus är inget alternativ i mitt jobb.
Dock en del funderingar som ni gärna får ge input på
0) tror ni 15 miljoner räcker? Jag har en ganska dyr levnadsvana (drar nog 50' i månaden i snitt på mat/resor/kläder/presenter)
1) Om jag slutar, vad skickar det för signaler till mina barn? Kommer de bli spoiled brats? Det är ju inte tillräckligt mycket för att de skall kunna leva som dagdrömmare.
2) Bör jag jobba 10 år till så min fru också blir ekonomiskt oberoende?
3) Om jag hoppar av mitt jobb kan jag nog tacka min karriär ajöss iaf att komma tillbaka dit jag är nu. Är jag bara inne i en svacka och skall kämpa vidare eller är det dags att kasta in handuken?
4) Är jag puckad som ger upp ett så välbetalt jobb och blir jag lyckligare av mer pengar än det jag redan har?
5) Allmänna tips erfarenheter?
Trolltråd eller äkta vara? Av ts posthistorik kan man inte vara säker på endera. Men tydligt blir att ts är rätt omogen som människa, och som man. Skriver inte detta för att vara otrevlig, utan gör mest ett konstaterande.
Citat:
varvid ca hälften är investerat i bil/båt/fastighet/utlandsboende).
Skulle du vilja vara vänlig att förklara på vilket sätt en bil, båt, fastighet, utlandsboende är "investeringar"? Du som är expert menar jag?
Trådens ämne hör väl inte direkt hemma på privatekonomi, det handlar mer om hur livet bör levas än om ekonomi. Men du kanske önskar svar från folk som hänger på privatekonomi snarare än pårökta flummare på alternativa forum?
Mina åsikter: fortsätt arbeta tills det hela klarnat för dig. Kan du inte bestämma dig på egen hand, börja prata med folk, inte bara folk som är som du är, sök information, sök i dig själv efter vad du verkligen vill, och vilket pris du är villig att betala för det du verkligen vill ha (dvs den livsstil du väljer att du vill ha). Vad menar du med "njuta av livet" och kommer det vara lika njutsamt om 10 år? Jag känner en person som är ekonomiskt oberoende, och han verkar inte sakna problem och han kämpar mot känslor av meningslöshet... finns inga mål, inget att kämpa för, inget att drömma om. Tomheten är antagligen påfrestande. Dessutom står man utanför samhället på ett sätt som är märkligt, vad svarar man på frågan om vad man gör när man träffar nya människor?
Du skriver att du har dyra levnadsvanor. Snarare än att oroa dig för hur ditt barn påverkas av en livsstil som inte är beroende av förvärvsarbete, så borde du snarare oroa dig för hur ditt barn påverkas av dina dyra levnadsvanor och din livsstil som playboy. Detta är sannolikt en mycket mer betydelsefull faktor som påverkar ett barns uppväxt, värderingar, och syn på livet, tror jag. Dyra levnadsvanor för mig innebär lyxliv: att betala andra för sådant vi vanliga människor i mycket högre grad sköter själva, tvätt, städ, matlagning, underhållning och nöjen, service, osv. Sådant kan nog skapa "spoiled brats": en tro att det är onödigt och kanske rent av fult att skita ned händerna själv (när sanningen är precis den motsatta, det ger stolhet och tillfredsställelse att arbeta och skapa praktiskt, med händerna, i motsats till att bolla med abstrakta siffror som bara finns på dataskärmen...).
Din fru behöver du inte ens fundera på. Hon är väl ändå vuxen och får välja själv? Många vill ju dessutom arbeta av sociala skäl, för att känna meningsfullhet, delaktighet i samhället, träffa folk, för att det är roligt, osv. Sådan är min sambo åtminstone.
Du verkar inte lycklig idag, så mer pengar förändrar sannolikt ingenting alls. Du verkar sakna substans, så mitt råd blir att du försöker skaffa mer sådant, då kommer ditt beslut bli lättare att fatta, på goda grunder. Det kan bli fel ändå förstås (man vet aldrig på förhand hur man reagerar i nya situationer), men risken minskar.
Är du trött på ditt jobb, och vantrivs, är väl ett bra första steg att byta jobb? Och lönen på det nya jobbet verkar ju inte vara av så stort intresse annat än för ditt ego?