Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-21, 18:48
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag fick nyligen sparken från jobbet pga en ganska larvig anledning som jag inte vill gå in på.
P.s: Det var ett riktigt kasst jobb, så inget jag grämer mig över ändå.

Frågeställningen lyder dock:

Jag fick sparken, men personer som gjort exakt samma sak fick en varning och fick fortsätta jobba.
Chefens förklaring till detta var att jag endast hade deltillsanställning/anställd på timmar, medan dom som fick en varning jobbade heltid.

Får verkligen chefen ge olika straff beroende på anställningsform?
Har chefen gjort fel som jag kan gå vidare med?
Citera
2015-09-21, 19:00
  #2
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surapple
Hejsan!

Jag fick nyligen sparken från jobbet pga en ganska larvig anledning som jag inte vill gå in på.
P.s: Det var ett riktigt kasst jobb, så inget jag grämer mig över ändå.

Frågeställningen lyder dock:

Jag fick sparken, men personer som gjort exakt samma sak fick en varning och fick fortsätta jobba.
Chefens förklaring till detta var att jag endast hade deltillsanställning/anställd på timmar, medan dom som fick en varning jobbade heltid.

Får verkligen chefen ge olika straff beroende på anställningsform?
Har chefen gjort fel som jag kan gå vidare med?


Eftersom de andra hade en tillsvidareanställning gäller lagen om anställningsskydd.

Vilket innebär att vid vanlig misskötsel måste arbetsgivaren först ge skriftliga varningar innan han kan sparka dem.


Om du däremot är anställd på timmar så finns det inget som säger att han måste ge dig några timmar så han behöver inte ens "sparka" dig utan kan bara sluta ge dig timmar.

Det kan han dock inte med dem andra eftersom de är anställda på heltid t.ex 168 h och har alltså rätt att jobba de timmarna.



Om det är så att du dessutom hade en provanställning så kan han sparka dig utan anledning och med omedelbar verkan alltså ingen uppsägningstid.
Citera
2015-09-21, 19:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surapple
Hejsan!

Jag fick nyligen sparken från jobbet pga en ganska larvig anledning som jag inte vill gå in på.
P.s: Det var ett riktigt kasst jobb, så inget jag grämer mig över ändå.

Frågeställningen lyder dock:

Jag fick sparken, men personer som gjort exakt samma sak fick en varning och fick fortsätta jobba.
Chefens förklaring till detta var att jag endast hade deltillsanställning/anställd på timmar, medan dom som fick en varning jobbade heltid.

Får verkligen chefen ge olika straff beroende på anställningsform?
Har chefen gjort fel som jag kan gå vidare med?

Blev du avskedad (sparkad) eller uppsagd? Det är ganska stor skillnad. Med tanke på vad du skriver så antar jag att chefen i princip sa åt dig att gå hem och inte komma tillbaka? Har du inbokade pass som han nu inte vill att du ska jobba nu? Eller ska du jobba dina pass och sedan får du inga nya?

Vad gäller din anställningsform så verkar det lite oklart men jag gissar på att det var timanställning som det heter. Då har du inte fått sparken i egentlig mening utan arbetsgivaren har helt enkelt meddelat att man inte tänker boka in dig på fler pass. Dock kan han inte neka dig de pass du redan är planerad att genomföra utan väldigt starka skäl (arbetsvägran, stöld etc). Svårt att veta eftersom du inte vill gå in på vad det gäller.

Här är två länkar som förklarar det ganska bra:
http://lawline.se/answers/8397
http://arbetsrattsjouren.nu/2013/06/...ad-galler.html
Citera
2015-09-21, 19:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Blev du avskedad (sparkad) eller uppsagd? Det är ganska stor skillnad. Med tanke på vad du skriver så antar jag att chefen i princip sa åt dig att gå hem och inte komma tillbaka? Har du inbokade pass som han nu inte vill att du ska jobba nu? Eller ska du jobba dina pass och sedan får du inga nya?

Vad gäller din anställningsform så verkar det lite oklart men jag gissar på att det var timanställning som det heter. Då har du inte fått sparken i egentlig mening utan arbetsgivaren har helt enkelt meddelat att man inte tänker boka in dig på fler pass. Dock kan han inte neka dig de pass du redan är planerad att genomföra utan väldigt starka skäl (arbetsvägran, stöld etc). Svårt att veta eftersom du inte vill gå in på vad det gäller.

Här är två länkar som förklarar det ganska bra:
http://lawline.se/answers/8397
http://arbetsrattsjouren.nu/2013/06/...ad-galler.html

Okej, tack för era svar.

Jag har en timanställning och hade inga fler pass inbokade.
Så chefen får alltså göra detta som jag förstår. Tycker det är konstigt, då alla andra fick stanna utom jag, endast pågrund av att dom jobbar heltid. Känns ju knepigt, men är det så, så är det så.
Citera
2015-09-21, 19:39
  #5
Medlem
Man undrar ju vad ni gjort på jobbet som var så farligt?
Men ändå larvigt i dina ögon?
Citera
2015-09-21, 19:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brinkee
Man undrar ju vad ni gjort på jobbet som var så farligt?
Men ändå larvigt i dina ögon?

Om vi säger såhär. Tog lite mer rast än jag fick.

Inte ens en varning. Skötte jobbet exemplarisk, jobbade nog mest av alla där, även fast jag var timanställd.
Citera
2015-09-21, 19:48
  #7
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surapple
Okej, tack för era svar.

Jag har en timanställning och hade inga fler pass inbokade.
Så chefen får alltså göra detta som jag förstår. Tycker det är konstigt, då alla andra fick stanna utom jag, endast pågrund av att dom jobbar heltid. Känns ju knepigt, men är det så, så är det så.

Varför är det konstigt? Du hade inga fler pass inbokade.. Varför skulle chefen behöva ge dig fler?
Citera
2015-09-21, 19:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Varför är det konstigt? Du hade inga fler pass inbokade.. Varför skulle chefen behöva ge dig fler?

Pga att man gör skillnad på personal som arbetar med exakt samma sak. Jag tycker inte det är fair.
Citera
2015-09-21, 19:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surapple
Pga att man gör skillnad på personal som arbetar med exakt samma sak. Jag tycker inte det är fair.
det är ju inte Fair att ta mer rast än man ska...
skötte dig gjorde du ju verkligen inte.
Citera
2015-09-21, 19:58
  #10
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surapple
Pga att man gör skillnad på personal som arbetar med exakt samma sak. Jag tycker inte det är fair.

Ska timanställda ha betald semester i 25 dagar på sommaren också då?
Citera
2015-09-21, 20:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
det är ju inte Fair att ta mer rast än man ska...
skötte dig gjorde du ju verkligen inte.

Det påverkade inte mitt arbete, då jag jobbade ihop den rasten ändå och presterade bättre än alla andra trots min '' extra rast ''
Citera
2015-09-21, 20:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Ska timanställda ha betald semester i 25 dagar på sommaren också då?

Absolut inte, förstår inte hur det kan vara relevant i frågeställningen.

Blir jag avskedad, betalas semesterersättningen ut som vanligt, dvs varje månad.
Blir en heltid avskedad så betalas semestern som har jobbats in ut i lön.

Så hur kan det ha skillnad på att vi egentligen gjorde samma sak.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback