Brukar göra mina Grilled cheese i stekpanna.
Tar två ordentliga skivor av en ljus limpa och river en rejäl mängd gouda eller cheddarost.
Därefter brer jag på ett tunt lager dijon och försöker sedan skrapa bort så mycket jag kan. Det ger en lagom smak i mitt tycke.
Sedan varvar jag ost-skinka-ost-skinka-ost.Använd ca 70% av all ost du rivit, men se till att du inte snålar med osten. Detta är min variant på Grilled cheese, och då ska det banne mig vara mycket ost.
Jag saltar och pepprar ytterst lite. Även lite cayennepeppar.
Ta sedan en non-stick pan och vrid på låg-medelvärme. Smält en nypa smör och lägger varsamt i din macka. I det här steget tar du hälften av den ost du har kvar och lägger ovanpå toasten, för att sedan smälta lite mer smör bredvid och vända ner osten så den steks. Detta gör du på båda sidor av mackan. Det är viktigt att du låter osten stekas ordentligt innan du försöker flytta eller vända toasten, var inte orolig över att det bara kommer bränna fast i pannan.
Nu har du förhoppningsvis en toast med mycket god smält ost inuti och med den oerhört goda smaken av stekt och grillad ost på utsidan. Det viktiga när du gör den här mackan är låg temperatur så all ost hinner smälta innan du bränner utsidan av toasten.
Håller med ovanstående!!! Äter minst 2 toast per dag!
Har ett toastjärn och min enkla, snabba variant är: smör, mycket ost, lite sriracha(älskar starkt) och grillkrydda. För er som inte har testat så är grillkrydda djävulskt gott på toast!
Har man mer tid/ork så är champinjoner, rödlök, skinka(/köttfärs), purjolök och massa ost underbart.
Glömde något viktigt!! Toast med grillkrydda + kall oboy = kärlek. Och för er som fortfarande dricker äcklig köpeoboy. Socker + Kakao + Vaniljsocker = Godare Oboy.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!