Den italienska bildesignfirman Bertone fick ju ran att pimpa ett par Volvo-modeller. S vitt jag vet var det bara 200-serien (Volvo 262 C) och 700-serien (Volvo 780) som fick en ny kaross av Bertone, ven om "Volvo Tundra" r upptagen p Wikipedia som ytterligare en Volvo-modell. Vad finns det fr intressanta fakta om dessa Bertone-Volvos? Jag lste att Volvo levererade bottenplatta, motor, drivlina och elektronik till Bertones fabrik, men att Bertone bestllde karossen av lokala underleverantrer i Italien. Bertone-pimpet bestod allts inte i att klistra p ett par kromlister, som stylingen av specialmodeller utgrs av idag, utan hela karossen knackades msint fram fr hand av spda italienares hnder. S vitt jag vet trimmades inte heller motorerna, utan det var sexor frn standardutbudets toppmodeller.
- Hur var karosseriarbetet p Volvos Bertone-bilar? Inpassning, lack, rostskydd, m.m.?
- Varfr beslutade sig Volvo fr att pimpa sina gamla trskverk med italiensk design? Var det fr den amerikanska marknaden i frsta hand?
- Tror ni Volvo kommer att slppa ngon officiell pimp-Volvo i framtiden? Bertone har frvisso kpts av Fiat, men det kanske finns ngon annan designer som vill stta pltsaxen i en Volvo-modell vad det lider?
Till slut vill jag sga att Volvo 262 C r en av de 10 mest tilltalade, vldesignade och klassiskt tidlsa bilmodeller som ngonsin framstllts. Jag antar att mnga skulle hlla med mig.
Lnk:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bertone