• 1
  • 2
2015-09-20, 22:22
Medlem
Carbuncles avatar
Den italienska bildesignfirman Bertone fick ju ran att pimpa ett par Volvo-modeller. S vitt jag vet var det bara 200-serien (Volvo 262 C) och 700-serien (Volvo 780) som fick en ny kaross av Bertone, ven om "Volvo Tundra" r upptagen p Wikipedia som ytterligare en Volvo-modell. Vad finns det fr intressanta fakta om dessa Bertone-Volvos? Jag lste att Volvo levererade bottenplatta, motor, drivlina och elektronik till Bertones fabrik, men att Bertone bestllde karossen av lokala underleverantrer i Italien. Bertone-pimpet bestod allts inte i att klistra p ett par kromlister, som stylingen av specialmodeller utgrs av idag, utan hela karossen knackades msint fram fr hand av spda italienares hnder. S vitt jag vet trimmades inte heller motorerna, utan det var sexor frn standardutbudets toppmodeller.

- Hur var karosseriarbetet p Volvos Bertone-bilar? Inpassning, lack, rostskydd, m.m.?
- Varfr beslutade sig Volvo fr att pimpa sina gamla trskverk med italiensk design? Var det fr den amerikanska marknaden i frsta hand?
- Tror ni Volvo kommer att slppa ngon officiell pimp-Volvo i framtiden? Bertone har frvisso kpts av Fiat, men det kanske finns ngon annan designer som vill stta pltsaxen i en Volvo-modell vad det lider?

Till slut vill jag sga att Volvo 262 C r en av de 10 mest tilltalade, vldesignade och klassiskt tidlsa bilmodeller som ngonsin framstllts. Jag antar att mnga skulle hlla med mig.

Lnk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bertone
Senast redigerad av Carbuncle 2015-09-20 kl. 22:34.
Citera
2015-09-20, 22:52
Medlem
virablatiras avatar
Ingen strre koll p Volvos bertonebilar men att man valde dom som designers var vl mer att det lg i tiden och man ville f bort stmpeln som trkig men bra. Fanns ju ngra italienska designers utver bertone som tex guigaro, ghia och pininfarina s man var ju inte ensam att italiensk bildesign lockade lite d.
Citera
2015-09-20, 23:36
Medlem
Baalzamons avatar
Jag varnar er, googla inte p den dr "volvo tundra". Jag gjorde misstaget och den synen fr jag nog aldrig mera bort frn nthinnan.
Citera
2015-09-20, 23:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag varnar er, googla inte p den dr "volvo tundra". Jag gjorde misstaget och den synen fr jag nog aldrig mera bort frn nthinnan.
Nyfiken (och trotsig) som jag r s tittade jag p Tundran.
Den sg vldigt fransk ut, tyckte jsg.
Ingen direkt Volvokoppling, s lite kul ut, inte alls oven.

262 tyckte jag dremot inte om, ser ut som ett hemmabygge dr man kapat taket p en vanlig 242, och slngt p ett tak frn ngon slumpvis vald sportbil, klappat p ett par Bertoneemblem och hjt priset med en massa tusenlappar.
Citera
2015-09-20, 23:53
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ja jsses, den var inte grann. Kolla p "grillen"...

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

262 tyckte jag dremot inte om, ser ut som ett hemmabygge dr man kapat taket p en vanlig 242, och slngt p ett tak frn ngon slumpvis vald sportbil, klappat p ett par Bertoneemblem och hjt priset med en massa tusenlappar.
Frlt?

Du gillar Tundran, men tycker att den hr ser hemmabyggd ut? http://betterparts.org/images/volvo-262c-01.jpg
Citera
2015-09-21, 01:31
Medlem
folioboys avatar
Citat:
mina gon man blir alltid s jvla nyfiken nr ngon sger "gr inte s eller s"...

men men, var det inte ngon av dom nyare modellerna som kommer ut som ngon frn bertone hade hjlpt till att designa?
262c har ju sin charm d den r spass ovanlig men skulle aldrig infalla mig att ga en tack vare prv6an
Citera
2015-09-21, 01:46
Medlem
Citat:

Jod, Bertone slde iden vidare till Citroen, som d blev Citroen BX.
Citera
2015-09-21, 02:15
Medlem
Den visste jag inte. Men den var ju frck och speciellt d i Volvos program av containers. Man hade en V8 ocks tidigt som kte ut med flkten fre. Det finns mnga konceptbilar som varit hftiga men aldrig kommit lngre. Sagan om 740(760) r ett kapitel fr sig. Modellen som ingen gillade blev den slutliga bilen.
Citera
2015-09-21, 05:21
Medlem
Iloveludas avatar
Vem designade 164an? Den snyggaste Volvon enligt mig.
Citera
2015-09-21, 07:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Jod, Bertone slde iden vidare till Citroen, som d blev Citroen BX.
Vad kul, det visste jag inte.
Det stmmer, den var vldigt lik BX modellen, kanske var det drfr jag tyckte den sg fransk ut.
Citera
2015-09-21, 07:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Du gillar Tundran, men tycker att den hr ser hemmabyggd ut? http://betterparts.org/images/volvo-262c-01.jpg
"Inte alls oven" blev "gillar", hur r det med ordfrstelsen ?

Om Volvo 262 tycker jag som frut.
Visst har man bara kapat taket och satt ett annat, ngon annan karosskillnad finns inte, eller?
Att man sedan valde att gra det p en Volvo, var sllsynt illa valt.
Citera
2015-09-21, 17:39
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Det dr r vl inte heller srskilt lngt ifrn sanningen? Om jag minns rtt s gick "vanliga" 242r ner till Italien, dr taket kapades av och ersattes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in