Citat:
Jag antar att vi har en och en annan läkare i tråden. Någon som kan berätta om ungefär hur illa det ser ut efter en sådan här hypospadis-operation? Hur ser ärren ut? Kommer kisset ut där det ska efter att man har opererat? Man får väl utgå ifrån att det enbart är kosmetiska svårigheter som dröjt sig kvar då han exempelvis fixat militär jägartjänst med allt vad det innebär kring dålig intimhygien och liknande.
Känns som en ganska viktig detalj i att förstå hur stort trauma det här egentligen har varit för GM.
Känns som en ganska viktig detalj i att förstå hur stort trauma det här egentligen har varit för GM.
Bild-googla på hypospadias surgery results.
Vad sedan beträffar komplikationer som kan uppstå hos de som har otur, så tar jag mig friheten att göra en re-post:
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hypospadias
Surgical repair of severe hypospadias may require multiple procedures and mucosal grafting. Preputial skin is often used for grafting and circumcision should be avoided before repair. In a minority of patients with severe hypospadias surgery produces unsatisfactory results, such as scarring, curvature, or formation of urethral fistulas, diverticula, or strictures. A fistula is an unwanted opening through the skin along the course of the urethra, and can result in urinary leakage or an abnormal stream. A diverticulum is an "outpocketing" of the lining of the urethra which interferes with urinary flow and may result in post-urination leakage. A stricture is a narrowing of the urethra severe enough to obstruct flow. Reduced complication rates even for third degree repair (e.g., fistula rates below 5%) have been reported in recent years from centers with the most experience, and surgical repair is now performed for the vast majority of infants with hypospadias.
De komplikationer som beskrivs för de otursamma stämmer som sagt överens med att han tydligen, dels, genomgick flera operationer, samt, att ett fel i urinröret sedan ökade:
Citat:
Han kände sig totalt misslyckad och hans tankar kring de upprepade plastikoperationer han fått genomgå i tonåren på grund av ett fel i urinröret ökade.