2016-01-26, 23:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.milorokonozovic
Om det nu var en prostituerad körde han nog på det för att hon var lättillgänglig och relativt enkel att föra bort, kanske i avsaknad av ett välutvecklat socialt nätverk osv

Han ville väl ha en snygg drömtjej så, jag tror att det handlar om en eskort/callgirl. Jag misstänker att det var en ung studerande tjej som drygade ut studiemedlet. Kollar man på adressen så är det fina lägenheter och priserna/hyrorna är inte särskilt låga. Hon verkar ju inte ha bott där om man ser till hur tomt det var.

https://www.booli.se/adress/25347
http://www.lagenhetsbyte.se/Bytes/519658
https://www.youtube.com/watch?v=dwyBdA1s0Z8
Citera
2016-01-26, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Det är tydligen lätt att glömma bort att försvarsadvokatens jobb just är att försvara sin klient. Hon bygger sitt försvar på vad hennes klient sagt åt henne att göra. Att få det att låta bra och trovärdigt är inte det lättaste, vilket detta fall är ett exempel på.

Hur skulle du lägga upp försvaret om det varit din uppgift? Du kunde kanske göra det utan att svamla?

Rätten behöver inte tro och "låta sig duperas", men försvararen måste ju åtminstone låtsas tro på sin klient och argumentera för denne. Det är därför hon är där.
Det är det jag menar, jag skulle aldrig kunna klara det jobbet. Just det här att förvanska sanningen, att få det att låta som något annat än det är, att försöka få en person att att framstå som en, egentligen "god" person fast det nog inte alls är så, det skulle jag absolut inte klara.
Men, om jag skulle vara försvarare (osannolikt, men..) så skulle jag nog verkligen i ett sånt här fall försöka dra det mot att GM under lång tid varit väldigt pressad, haft tvångstankar, haft svårt att greppa verkligheten, att han inte haft insikt i vad det egentligen var han höll på med. Vet att han anses ha en psykiskt störning men inte så pass att han ej kan dömas till fängelse. Skulle ändå försöka att mer trycka på psykisk labilitet, störd verklighetsuppfattning under lång tid, kanske han också knaprat en massa piller som "ändrat" personligheten. Mer åt det hållet och MINDRE mot att försöka förminska jävligheten i det hans offer varit med om, det blir bara osmakligt och fel. Och, att han uppvisar en jävla massa ånger, såklart. Tyvärr tror jag att en sån här person är rätt så "svårbotad", det har slagit över så kraftigt för länge sen.

Förmodligen skulle jag vara en dålig försvarsadvokat
Citera
2016-01-26, 23:47
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Det är det jag menar, jag skulle aldrig kunna klara det jobbet. Just det här att förvanska sanningen, att få det att låta som något annat än det är, att försöka få en person att att framstå som en, egentligen "god" person fast det nog inte alls är så, det skulle jag absolut inte klara.
Men, om jag skulle vara försvarare (osannolikt, men..) så skulle jag nog verkligen i ett sånt här fall försöka dra det mot att GM under lång tid varit väldigt pressad, haft tvångstankar, haft svårt att greppa verkligheten, att han inte haft insikt i vad det egentligen var han höll på med. Vet att han anses ha en psykiskt störning men inte så pass att han ej kan dömas till fängelse. Skulle ändå försöka att mer trycka på psykisk labilitet, störd verklighetsuppfattning under lång tid, kanske han också knaprat en massa piller som "ändrat" personligheten. Mer åt det hållet och MINDRE mot att försöka förminska jävligheten i det hans offer varit med om, det blir bara osmakligt och fel. Och, att han uppvisar en jävla massa ånger, såklart. Tyvärr tror jag att en sån här person är rätt så "svårbotad", det har slagit över så kraftigt för länge sen.

Förmodligen skulle jag vara en dålig försvarsadvokat

Dålig verklighetsuppfattning och saknar insikt i vad han höll på med rimmar illa med den djävulska och otroligt genomarbetade planen! Flera år för att bygga en gömd bunker, medicin, masker, rullstol, falskskyltad bil, markerade foderblad på preparerade jordgubbar...Verkar nästan som om planeringen var viktigare än resultatet. Tror han gillade att se sig som den perfekte brottslingen, kanske i motsats hur han var som älskare. Har säkert haft kontakt med horor förr, kanske misslyckade kontakter. Att advokaten "förminskar jävligheten" beror nog på att hon hoppas att man ser mildare på det då det drabbat en "erfaren" kvinna, som själv utsatt sig för risken det innebär att bjuda hem okända män.
Undrar bara hur faaan han kunde va så knäpp att åka med henne till polisen, för att hämta en nyckel...?
Citera
2016-01-26, 23:48
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimman
Men fy vliket äckel. Finns det någon tråd här om detta styckmord?

(FB) "Den leende styckmördaren" Janne Tuomela - mordet på Nina Peltonen 2006
Citera
2016-01-26, 23:49
Medlem
Guldfotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Han ville väl ha en snygg drömtjej så, jag tror att det handlar om en eskort/callgirl. Jag misstänker att det var en ung studerande tjej som drygade ut studiemedlet. Kollar man på adressen så är det fina lägenheter och priserna/hyrorna är inte särskilt låga. Hon verkar ju inte ha bott där om man ser till hur tomt det var.

Det konstiga är ju att hon inte har några lakan ens på sängen att döma av bilderna. Eller tog han med sig dem? Det tycks som att de kommit överens om en tvåtimmarsträff vid första tillfället. De har talats vid helt kort i telefon tidigare och under mötet är det enda som han berättar om sig själv att han handlar med aktier i London. Enligt förundersökningen berättar hon inget om sitt privatliv.
Senast redigerad av Guldfoten 2016-01-26 kl. 23:58.
Citera
2016-01-26, 23:54
Medlem
Guldfotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Dålig verklighetsuppfattning och saknar insikt i vad han höll på med rimmar illa med den djävulska och otroligt genomarbetade planen! Flera år för att bygga en gömd bunker, medicin, masker, rullstol, falskskyltad bil, markerade foderblad på preparerade jordgubbar...Verkar nästan som om planeringen var viktigare än resultatet. Tror han gillade att se sig som den perfekte brottslingen, kanske i motsats hur han var som älskare. Har säkert haft kontakt med horor förr, kanske misslyckade kontakter. Att advokaten "förminskar jävligheten" beror nog på att hon hoppas att man ser mildare på det då det drabbat en "erfaren" kvinna, som själv utsatt sig för risken det innebär att bjuda hem okända män.
Undrar bara hur faaan han kunde va så knäpp att åka med henne till polisen, för att hämta en nyckel...?

I ett långt censurerat parti i förundersökningen berättar han uppenbarligen om hur andra kvinnor han träffat inte har svarat upp mot hans krav/förväntningar. Sannolikt handlar det om prostituerade. Om det nu inte var så skamfullt att vara prostituerad skulle det säkert finnas en hel del kvinnor som kan berätta om sina märkliga möten med denne man.
Senast redigerad av Guldfoten 2016-01-27 kl. 00:07.
Citera
2016-01-26, 23:59
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Samtidigt som han byggt en bunker så har han klantat sig rejält med andra delar, bland annat med att lämna juiceflaskor med drogspår och eget DNA på glasen i BOs lägenhet, vilket inte direkt talar för honom som ett brottsgeni. Han har helt enkelt haft sina särintressen, tex bunkern, det övriga har han förbisett och antagligen inte tänkt på alls.

Han trodde antagligen att han skulle kunna ta sig ur/snacka sig ur den potentiella risken att åka fast genom att visa upp kvinnan.

Nej, jag tror han hade en plan för att städa upp i lägenheten efter sig, innan någon såg flaskor o glas och innan någon skulle sakna henne. Varför han åkte till polisen, och tog kvinnan med sig, för att hämta hennes lägenhetsnyckel, är närmast obegripligt. Kanske var det den ultimata utmaningen, att kliva in på polisstationen och uppvisa en helt "normal" relation, vara trevlig och tillmötesgående och dupera till och med polisen. Jag tror han är/var mer intresserad av sin egen fullkomlighet än av kvinnor.
Citera
2016-01-27, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Håller med om att det jag skrev rimmar illa med han superplanering! Jag skrev det jag skrev bara som ett svar på hur jag skulle ha tänkt som försvarare, eftersom jag kritiserade vad hon sagt. Tycker det blir så obehagligt när advokaten "förminskar jävligheten", därför var det mycket bra att det var syn idag så de fick se i verkligheten precis hur det såg ut. Tror du har rätt där, att han njöt av att se sig själv som "perfekt brottsling", måste väl nästan varit det som gjort att han har velat berätta allt så i detalj? Att hans ego är mycket större än förståndet, hade varit lite "smartare" att inte avslöja alla planeringsdetaljer så noga kanske. Jag tycker det är helt fel att anspela på att det är "erfaren kvinna", som lite "får skylla sig själv"? Äckligt att försöka skuldbelägga offret, vilket hon nog kommer att försöka göra till viss mån tyvärr. Finns liksom inga förmildrande omständigheter i ett sånt här fall, tycker jag. Ja, varför åkte han till polisen? Tror absolut inte att det handlade om att han plötsligt blev vek, att han skulle ha ångrat sig. Det tror jag är en efterhandskonstruktion. Jag tror helt enkelt att han blev stressad av att se lappen på hennes dörr, att han då tänkte att inget får förstöra hans planer. Han tog då beslutet att försöka undanröja faran om att polisen skulle söka efter henne och tog därför det "korkade" beslutet att åka och säga att "allt är ok".
Citera
2016-01-27, 00:55
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Håller med om att det jag skrev rimmar illa med han superplanering! Jag skrev det jag skrev bara som ett svar på hur jag skulle ha tänkt som försvarare, eftersom jag kritiserade vad hon sagt. Tycker det blir så obehagligt när advokaten "förminskar jävligheten", därför var det mycket bra att det var syn idag så de fick se i verkligheten precis hur det såg ut. Tror du har rätt där, att han njöt av att se sig själv som "perfekt brottsling", måste väl nästan varit det som gjort att han har velat berätta allt så i detalj? Att hans ego är mycket större än förståndet, hade varit lite "smartare" att inte avslöja alla planeringsdetaljer så noga kanske. Jag tycker det är helt fel att anspela på att det är "erfaren kvinna", som lite "får skylla sig själv"? Äckligt att försöka skuldbelägga offret, vilket hon nog kommer att försöka göra till viss mån tyvärr. Finns liksom inga förmildrande omständigheter i ett sånt här fall, tycker jag. Ja, varför åkte han till polisen? Tror absolut inte att det handlade om att han plötsligt blev vek, att han skulle ha ångrat sig. Det tror jag är en efterhandskonstruktion. Jag tror helt enkelt att han blev stressad av att se lappen på hennes dörr, att han då tänkte att inget får förstöra hans planer. Han tog då beslutet att försöka undanröja faran om att polisen skulle söka efter henne och tog därför det "korkade" beslutet att åka och säga att "allt är ok".
Jovisst är det både vidrigt och, som tur är, regelvidrigt att skuldbelägga offret, vad hon än sysslat med var detta inget hon räknat med eller önskat. Vi får hoppas domstolen inte går på advokatens försök. Du kan ha rätt i att han blev stressad, improvisation är tydligen inte hans starka sida - planering är A & O och det pekar i sin tur mot en högfungerande, dvs intelligent, person med allvarliga autismstörningar.
Citera
2016-01-27, 01:25
Medlem
johnthedickholmess avatar
Vilka är dom? Var hitta han tjejen?
Citera
2016-01-27, 02:36
Medlem
Zicksacks avatar
Att han är läkare kryddar väl till hela storyn än mer. Läkare anses ju ha ett visst anseende. Samt att han levt detta dubbelliv under flera år.
Men tydligen inte så ovanligt att läkare begår brott:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/br...cle22148916.ab
Senast redigerad av Zicksack 2016-01-27 kl. 02:42.
Citera
2016-01-27, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Förmodligen felaktig slutsats att hon skulle varit callgirl.
Syftet med att han åkte dit, var att han skulle följa med henne på en middagsbjudning som sällskap. Han hade utgett sig för att vara amerikan och pratade engelska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in