2017-01-25, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror att man frågar om hennes vikt och längd för att kunna kontrollera ifall mängden medicin läkaren stoppade i henne inte var direkt livshotande. Läkaren redovisade ju att han gav en viss mängd hemma hos henne och sen fortsatte medicineringen i bilen.

Jag anser också att Isabel troligtvis lider själv av någon sorts psykisk störning. Hennes uttryckslöst ansikte när hon berättar om "skräcken" och inlåsningen. Plus hennes berättelse om hur hamnade i prostitutionen och att hon trivdes så bra.

Samtidigt berättar hon ju att hon behövde glidmedel för att få samlaget att fungera överhuvudtaget så uppenbarligen var hon inte upphetsad för fem öre. Inte för att jag skulle tro att andra prostituerade tjejer skulle bli upphetsade av sina kunder, men då kan man väl ändå inte påstå att det är "kul" och att man "trivs" när kroppen inte reagerar på det sättet att det verkligen skulle vara "kul".

Man tvingar ju sin kropp till något mot dess vilja. En sorts "självvåldtäkt" skulle man kanske kunna kalla det för.

Det är ju inte ovanligt med självskadebeteende hos unga kvinnor. Kanske upplevde hon det positivt att detta beteende uppskattades av kunderna. Samtidigt som hon blev beroende av inkomsterna och friheten i jobbet.
Citera
2017-01-25, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag förmodar att den (sminkningen) var ett krav för att hon skulle framträda med bild i TV. Jag förstår också varför hon ville göra det samt att producenterna ansåg att hennes motiv var välgrundad och motiverad. Samt inte minst publicistiskt försvarbart.

Ja frågan är om inte de etiska reglerna satt tvärstopp om hon inte sminkats så att hon inte kunde kännas igen.
Citera
2017-01-25, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Det är ett beslagsprotokoll och vad som beslagtogs är maskat. Däremot syns ju en del kommentarstexter etc och där finns texten "xxx: okänd". Där just xxx mest troligen skulle trigga igång en del här inne.

Kan det vara xxxx = stav?

"Om man fått en slida behöver man stavträna under en längre tid. Det innebär att man tänjer ut slidan med en stav 1–2 timmar varje dag för att den ska behålla sin form och djup. När man har läkt kan man ersätta en del stavträning med omslutande vaginalsex (med händer, sexleksak eller kuk) om man vill."
Citera
2017-01-25, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Njä. Inte alla brottsoffer, det ska finnas en hotbild av något slag. Långt ifrån alla brottsoffer är hotade.

Det ska MYCKET till för att få skyddad identitet. Allvarliga och KONKRETA hot, dödshot och förföljelser och i stort sett ska alla andra alternativ vara utdömda. Kontaktförbud brukar vara en första åtgärd, men i det här fallet känns det som att det är mer hennes personliga förhållanden som ska döljas och inte det faktum att hon är rädd för läkaren.

Dessutom verkar hon inte vara vidare rädd heller. I rättegången hade hon sjal och dolde nunan, men nu visar hon upp sig helt öppet.

Minst sagt underligt.
Citera
2017-01-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ligger en del i det. Nu var första halvan av den här tråden nästan enbart om honom och efter att ha läst det känns det svårt att lägga till något nytt.

Det är ju uppenbart att han är psykiskt sjuk - den ensamme galningen - och olika diagnoser har föreslagits, tex Aspbergers. Narcissist och ADHD har också nämnts. För mig är det omöjligt att ställa diagnos mer än att han är spritt språngande galen.

Svårdiskuterat. Det är dock underligt hur det hela slutade. Kanske var han så fixerad vid att genomföra enligt plan, plus kanske så säker på att han hade henne mentalt i sitt grepp, att han tog med henne till polisen för att få nycklarna. Sedan hämta prylarna i lägenheten och kidnappa henne igen.

Ofta är det nog så med fantasier som får gro fritt, i detta fall i Fem År, att det inte blir som man föreställt sig när dom väl iscensätts i verkligheten.

När han tog henne till polisen, upplevde jag att det snarast var som att returnera en vara som inte upplevde till hans förväntningar. Hon var för snäll och trevlig.
Senast redigerad av Remark 2017-01-25 kl. 00:49.
Citera
2017-01-25, 00:47
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Kan det vara xxxx = stav?

"Om man fått en slida behöver man stavträna under en längre tid. Det innebär att man tänjer ut slidan med en stav 1–2 timmar varje dag för att den ska behålla sin form och djup. När man har läkt kan man ersätta en del stavträning med omslutande vaginalsex (med händer, sexleksak eller kuk) om man vill."

Xxx=kön

Edit: någon trodde att det maskade objektet kunde vara "medicin". Men kan lika gärna kanske vara "hund". Vad vet jag.
Senast redigerad av JonasFB 2017-01-25 kl. 00:49.
Citera
2017-01-25, 00:51
Medlem
Citat:
Ja, hur vanligt är det?
Tyckte också detta var märkligt.
Enligt protokoll är det mamman som gjort anmälan. Därefter har jag läst nånstans (i boken?) att hennes vännina ska ha legat på polisen och närmast tjatat på dem.

Någon av dem, och troligen då väninnan, har fått polisen att dyrka upp låset till lägenheten och gå in samt se till att anmälan blivit åtkomstskyddad. Antingen har anmälaren eller väninnan bett om det eller så har polisen insett något vid lägenhetsbesöket.

Väl inne i lägenhet kan de inte orimligen fått misstanke om hennes "näringsverksamhet".
- Men är det tillräckligt för "åtkomstskydd" normalt? Nån som vet?

Hade hon inte någonsorts anteckningsbok där - förmodar jag - antecknade hon sina kunder?

Sen kan polisen ha sett typ supersize box av kondomer, glidmedel etc.

Eller sen har den här väninnan som ringde till Isabels syster sagt det rent ut vad Isabel hade för hobby.
Citera
2017-01-25, 00:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adeless
Det ska MYCKET till för att få skyddad identitet. Allvarliga och KONKRETA hot, dödshot och förföljelser och i stort sett ska alla andra alternativ vara utdömda. Kontaktförbud brukar vara en första åtgärd, men i det här fallet känns det som att det är mer hennes personliga förhållanden som ska döljas och inte det faktum att hon är rädd för läkaren.

Dessutom verkar hon inte vara vidare rädd heller. I rättegången hade hon sjal och dolde nunan, men nu visar hon upp sig helt öppet.

Minst sagt underligt.

Jo, det brukar det krävas, hot av någon substans. Möjligt är kanske att dels den sysselsättningen hon haft typiskt brukar kunna leda till trakasserier och ev. att man tänker att kollegor till Martin skulle kunna vara olämpligt lojala, inom vården finns känsliga personuppgifter av ganska kvalificerad typ tillgängliga för dem som har behörighet. Men det är bara som exempel.
Citera
2017-01-25, 00:54
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ofta är det nog så med fantasier som får gro fritt, i detta fall i Fem År, att det inte blir som man föreställt sig när dom väl iscensätts i verkligheten.

När han tog henne till polisen, upplevde jag att det snarast var som att returnera en vara som inte upplevde till hans förväntningar. Hon var för snäll och trevlig.
Köpt vara på Internet får man väl återlämna inom två veckor enligt distanslagen?

*sorry*
Citera
2017-01-25, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ja, hur vanligt är det?
Enligt protokoll är det mamman som gjort anmälan. Därefter har jag läst nånstans (i boken?) att hennes vännina ska ha legat på polisen och närmast tjatat på dem.

Någon av dem, och troligen då väninnan, har fått polisen att dyrka upp låset till lägenheten och gå in samt se till att anmälan blivit åtkomstskyddad. Antingen har anmälaren eller väninnan bett om det eller så har polisen insett något vid lägenhetsbesöket.

Väl inne i lägenhet kan de inte orimligen fått misstanke om hennes "näringsverksamhet".

Jag vet att anmälningar mot poliser, riksdagsledamöter, domare etc. åtkomstskyddas för dom handläggs på en egen enhet och då ska inte poliser själva kunna slå i systemet och se att dom är anmälda. I övrigt har jag aldrig hört att det åtkomstskyddas. Någon annan kanske vet.
Citera
2017-01-25, 00:59
Medlem
Citat:
Ja, hur vanligt är det?

Mina tankar runt detta är att väninnan var hennes kollega (tex den hon var i N.Y. med) och att de hade ett säkerhetssystem. Man berättade för varandra om bokningarna och ringde dagen efter för att visa att allt var OK. Typ.

Det är märkligt att anmälan om försvinnandet kom in strax före kl 16 den 15/9 och att polisen gick in första gången samma kväll (!). Därefter ytterligare en gång innan hon återfanns. Sedan ytterligare två ggr för att samla bevis. Dessutom att anmälan skyddades. De måste ha fått väldigt speciell information från väninnan eller så finns det en slamkrypare i det här ärendet.
Citera
2017-01-25, 01:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Hade hon inte någonsorts anteckningsbok där - förmodar jag - antecknade hon sina kunder?

Sen kan polisen ha sett typ supersize box av kondomer, glidmedel etc.

Eller sen har den här väninnan som ringde till Isabels syster sagt det rent ut vad Isabel hade för hobby.

Tänkbart är väl att Isabel hade någon som hon meddelade och som väntade att höra av henne efter viss tid och blev orolig när hon inte gjorde det. Om det då var någon som sysslade med lika verksamhet eller vännina på annat sätt men som kanske kände till det. Om hon innan tyckt att Martin var lite knepig kanske hon sagt att hon skulle höra av sig kring viss tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in