2016-02-27, 02:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
En sak till bara.
Skillnaden mellan en renodlad psykopat och en autistisk person som utan empati beter sig som en psykopat är att den äkta psykopaten är fullt medveten om sin känslolöshet och sitt smarta manipulerande för att vinna fördelar eller bara plåga någon, vilket han tycker är intelligent och helt okej, medan den högfungerande autisten/aspergaren i princip är omedveten om sin störning och oftast(ofta) är ovetande och "oskyldig" till de skador han iskallt kan åsamka andra människor.

Men snälla jävla människa. Att du har ett bekräftelsebehov av att visa din "kunskap", din googlade "kunskap" inom autismspektrat intresserar ingen. Måhända att du har AS själv eller kanske ett barnbarnsbarn (senil?) med diagnosen men hur fan din "obsession" vid diagnosen kan relateras till fallet/domen går faktiskt över mitt förstånd. Visst finns en del AS drag i GM då man läser fup/ domskälen men inget som egentligen kan appliceras på fallet. Visst läkarens detaljbeskrivning av bunkern o s v visar det du malt sönder tråden med, AS, men i grunden betyder de autistiska dragen inte ett skit. Hade du läst domen så ser du ganska säkert mannens problematik. Skiner liksom igenom. Visst "depression" är inte allvarlig till sin art men i detta fall är definitivt graden förödande. Likaså är större delen av domskälen förödande och motsägelsefulla något så in i helvetet. Må fallet gå vidare, må försvaret överklaga. ....

Fortfarande inget uttalande ifrån försvaret ? Själv hittar jag inget, i det stora hela. Varför så tyst om saken. Visst ÅK är knäpptyst vilket jag kan förstå men försvaret . . .
Senast redigerad av LKVN 2016-02-27 kl. 03:29.
Citera
2016-02-27, 11:35
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Men snälla jävla människa. Att du har ett bekräftelsebehov av att visa din "kunskap", din googlade "kunskap" inom autismspektrat intresserar ingen. Måhända att du har AS själv eller kanske ett barnbarnsbarn (senil?) med diagnosen men hur fan din "obsession" vid diagnosen kan relateras till fallet/domen går faktiskt över mitt förstånd. Visst finns en del AS drag i GM då man läser fup/ domskälen men inget som egentligen kan appliceras på fallet. Visst läkarens detaljbeskrivning av bunkern o s v visar det du malt sönder tråden med, AS, men i grunden betyder de autistiska dragen inte ett skit. Hade du läst domen så ser du ganska säkert mannens problematik. Skiner liksom igenom. Visst "depression" är inte allvarlig till sin art men i detta fall är definitivt graden förödande. Likaså är större delen av domskälen förödande och motsägelsefulla något så in i helvetet. Må fallet gå vidare, må försvaret överklaga. ....

Fortfarande inget uttalande ifrån försvaret ? Själv hittar jag inget, i det stora hela. Varför så tyst om saken. Visst ÅK är knäpptyst vilket jag kan förstå men försvaret . . .
Ja visst är det jobbigt med andras kunskap när man själv inte riktigt hänger med... Jag tänker inte dra mitt CV här, vill bara tala om att jag inte "googlat" mig till mina erfarenheter som inte minst är empiriska, alltså från levande livet, jobbet om du förstår.
Jag påstår inte att mannen är autistisk. Jag konstaterar att flera av de drag som han uppvisar pekar åt aspergerhållet. Det kan naturligtvis vara något helt annat som är felet med honom.
Många är undrande och vill veta vad som kan ligga bakom ett sånt här vettlöst agerande, och då är det tillåtet att diskutera sörru!
Citera
2016-02-27, 11:42
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast jag kan tänka mig att läkare får träffa mycket knepigt folk också. Att det liksom blir normalt. Sedan kanske de inte kan vara för empatiska heller, det skulle väl vara omöjligt att jobba om man så att säga lider med varje patient.
Ja det kan nog handla om en balansgång. Läkare måste lära sig att bli hårdhudade, om de nu inte var det från början. Antagligen blir det en verklig chock för de få som söker sig till yrket "för att jag vill hjälpa människor" etc.
En bekant till mig, då grön medicinstuderande, svimmade vid obduktionen av ett nyss uppbränt lik efter en mordbrand. Han undviker lukten av grillat kött och hårdstekt biff än idag, 30 år senare.
Citera
2016-02-27, 12:45
Medlem
Ducadreams avatar
Mannen verkar ju se bra ut, så han kan inte ha haft problem med att få tjejer. En riktig mardröm i varje fall. En läkare dessutom. Jag är bara glad att tjejen inte blev våldtagen och uppsprättad på en operationsbord.

Det som är ÄNNU sjukare är att denna man aldrig haft några kontakter med psykiatrin, och inga som helst missbruksproblem. Det fanns alltså inga tecken att utgå ifrån. JÄVLAR, man måste vara försiktig nuförtiden.

Edit: Okej, det kom fram att han hade problem med penisen. Då kan jag förstå.
Senast redigerad av Ducadream 2016-02-27 kl. 13:05.
Citera
2016-02-27, 13:27
Medlem
Finiss avatar
Citat:
En sak till bara.
Skillnaden mellan en renodlad psykopat och en autistisk person som utan empati beter sig som en psykopat är att den äkta psykopaten är fullt medveten om sin känslolöshet och sitt smarta manipulerande för att vinna fördelar eller bara plåga någon, vilket han tycker är intelligent och helt okej, medan den högfungerande autisten/aspergaren i princip är omedveten om sin störning och oftast(ofta) är ovetande och "oskyldig" till de skador han iskallt kan åsamka andra människor.

Du kan säkert jätte mycket inom ämnet då jag ser att Du har förstått vissa viktiga skillnader mellan den olika typer av personlighetsdrag ni för i ämnet. Men du skriver " en autistisk person" vilket jag inte kan låta bli att reagera över om du jobbar inom fältet av psykologi / psykiatri etc. Man är inte autistisk Man har autism. T ex du är inte cancergen du har cancer.
Citera
2016-02-27, 13:38
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Fastna nu inte i ett evigt postande kring diagnoser generellt.

/Moderator
Citera
2016-02-27, 19:56
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finis
Du kan säkert jätte mycket inom ämnet då jag ser att Du har förstått vissa viktiga skillnader mellan den olika typer av personlighetsdrag ni för i ämnet. Men du skriver " en autistisk person" vilket jag inte kan låta bli att reagera över om du jobbar inom fältet av psykologi / psykiatri etc. Man är inte autistisk Man har autism. T ex du är inte cancergen du har cancer.
Hm, jag tycker nog att man kan säga att någon är autistisk. I det här fallet passar det nog bäst med uttrycket "har autistiska drag".
Man pratar ibland om att någon "är en aspergare" och de som har diagnosen vill ofta kalla sig själva "aspisar". Men så där vansinnigt viktigt hur man uttrycker detta tycker jag faktiskt inte att det är.
Den som är intresserad kan t ex läsa Gunilla Gerlands självbiografiska böcker (hon är en "aspis").
Intressant är t ex hur en viss aspis inte kan duscha eftersom vattenstrålen gör så ont på axlarna, måste bada i stället. Men att han kan slå knäna blodiga utan att ens märka det.
Citera
2016-02-27, 20:56
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream

Edit: Okej, det kom fram att han hade problem med penisen. Då kan jag förstå.
Haft. Han hade missbildat urinrör men opererades för det och har därefter, såvitt jag förstått, inte haft några problem. Men det är klart att sådant kan sätta psykiska spår?
Citera
2016-02-27, 21:42
Medlem
Finskpinnes avatar
Apropå diskussionen om eventuell autism/Asperger så utgör inte diagnosen en riskfaktor för att begå våldsbrott, personer med autismspektrumstörning är inte överrepresenterade inom våldsbrott och oftast finns det också andra faktorer som samtidigt spelar in på varför personen begår ett brott. Dock kan brotten ibland framstå som mer "bisarra" om personen har en autismspektrumsstörning.

Man kan läsa lite om detta i denna artikel där en expert inom området uttalar sig http://www.expressen.se/nyheter/doku...ga-handlingar/
Citera
2016-02-27, 21:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ja det kan nog handla om en balansgång. Läkare måste lära sig att bli hårdhudade, om de nu inte var det från början. Antagligen blir det en verklig chock för de få som söker sig till yrket "för att jag vill hjälpa människor" etc.
En bekant till mig, då grön medicinstuderande, svimmade vid obduktionen av ett nyss uppbränt lik efter en mordbrand. Han undviker lukten av grillat kött och hårdstekt biff än idag, 30 år senare.

En jobbarkompis till mig när jag jobbade på äldreboende hade en man som var ambulansförare och det var ofta han inte hade lust att äta när han kom från jobbet. När jag fick vara med på min första polikliniska operation på ortopeden (jag opererade inte utan skulle mest stå och prata med patienterna och hålla koll på att trycket inte sjönk) så hade jag heller inte någon vidare matlust på lunchen men man vande sig.
Citera
2016-02-27, 22:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Hm, jag tycker nog att man kan säga att någon är autistisk. I det här fallet passar det nog bäst med uttrycket "har autistiska drag".
Man pratar ibland om att någon "är en aspergare" och de som har diagnosen vill ofta kalla sig själva "aspisar". Men så där vansinnigt viktigt hur man uttrycker detta tycker jag faktiskt inte att det är.
Den som är intresserad kan t ex läsa Gunilla Gerlands självbiografiska böcker (hon är en "aspis").
Intressant är t ex hur en viss aspis inte kan duscha eftersom vattenstrålen gör så ont på axlarna, måste bada i stället. Men att han kan slå knäna blodiga utan att ens märka det.

Om man säger att någon har "autistiska drag" så kan det väl betyda att personen har autism men ännu inte diagnosticerats. Eller att den är en ISTP eller INTJ eller liknande i ett Myers Brigss test. De är inte autister. Inget av det förklarar dock att man skulle vara benägen att droga ned någon avsiktligt mot dennes vilja för att man "blivit kär". Personen saknar ju heller knappast empati när denne kommer själv med offret till polisen när han inser att det är någon som letar (han synes ju visa empati för anhörigas saknad, oro).
Citera
2016-02-27, 22:27
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om man säger att någon har "autistiska drag" så kan det väl betyda att personen har autism men ännu inte diagnosticerats. Eller att den är en ISTP eller INTJ eller liknande i ett Myers Brigss test. De är inte autister. Inget av det förklarar dock att man skulle vara benägen att droga ned någon avsiktligt mot dennes vilja för att man "blivit kär". Personen saknar ju heller knappast empati när denne kommer själv med offret till polisen när han inser att det är någon som letar (han synes ju visa empati för anhörigas saknad, oro).

Du har missuppfattat. GM tog med sig offret till polisen för att de skulle kunna ta sig in i lägenheten. Polisen splittade paret och då kunde offret framföra sin historia. Läkaren misslyckades med sin plan. Det fanns inget empatiskt alls över besöket hos polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in