Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Har du läst boken? I det som citeras här står bara att hon skulle kunna köpa sig en bra häst, vilket kanske kostar som en bättre begagnad bil. Och fullt möjligt att hyra in i ett stall till mindre kostnad än försäkringen för en märkesbil i vissa geografiska områden. En mindre gård skulle inte heller nödvändigtvis kosta multum. Och när hon räknar på vad hon har råd med så är det väl fullt möjligt att lån ingår i kalkylen för ev gård. Som ev då har mark som kan arrenderas ut.
Men i det som citeras här så verkar hon mest tänka kring ev. häst. Och det är inte märkvärdigare än de som köper MC. Det är inget man behöver ha tjänat miljoner och miljoner skattefritt för.
Du känner ju inte till hennes namn och jag förmodar att du inte känner till om hon deklarerar inkomst heller. Det kanske hon gör, i Sverige eller utomlands om hon anses bosatt där.
Nej det står att hon vill köpa sig en hästgård.
"Det är kanske det jag ska göra, tänker jag. Köpa en lagom stor hästgård och rida till några hästar om året, kanske kombinerat med ett hunddagis? Det skulle så klart inte dra in tillnärmelsevis lika mycket pengar som det jag gör nu,"
Ja jag vet vad en häst kostar, har en trevlig 12-årig vallak som per år drar mycket mer än inköpspriset och då var han ändå en dyr fin hoppare när han köptes.
Men att betala stallhyra, Agria-försäkring, veterinärbesiktningar, självrisker, hovslagare var 8:e vecka, grönt kort, tävlingsavgifter etc - är inget man gör med kontanter. Inte heller halar man upp tiotusenkronorsbuntarna vid hästköpet.
Att betala sin hyra, försäkring, resor, skönhetsoperationer, bilkostnader etc är inget man gör kontant. Inte ens dyrare märkeskläder som hon sa sig vara intresserad av - en handväska kan kosta 40-50 tusen utan att vara speciell - betalar man kontant utan mycket höjda ögonbryn.
Du måste få in pengarna på ett konto först - och då kommer bankens krav på redovisning. Om man tar ett lån för ev gårdsköp som du skriver, behöver detta sannolikt kombineras med en andel egeninsatt summa, banken lånar inte ut hela beloppet - inget man gör kontant precis. Inte heller amorterar man eller betalar sina räntekostnader kontant.
Som sagt, försök själv på din bank att sätta in sisådär 20-30 tusen utan att få skriftligen redovisa varifrån - varje gång. Det går inte och till slut reagera någon och Skatteverket börjar syna dig.
Det går inte ens att växla in stora summor svenska kronor i utländsk valuta utan att bli granskad och avkrävd redovisning - varken här eller i de civiliserade länder som tar emot våra kronor.